TotalControl sagde:
Det lyder besværligt. Man skal jo finde reglen, når man sætter gipsen op.
??? C/C 60 måske?

Finndjävel sagde:
??? C/C 60 måske?
Ja det er sædvanlig cc for vægplader i ikke-badeværelser.

Har i dag sat op hele 2 1/4 OSB plade, det er jo synd at sige, at det går hurtigt! Begyndte dog ikke med det før ved 2-tiden og holdt på til 8-tiden.

Sandsynligvis er vi vildt uvant :) Må håbe, det går lidt hurtigere i morgen nu, når vi ved, hvordan man skal gøre det. Det, jeg ikke kan lide dog, er, at der bliver ganske mange skruer i OSBn, eftersom vi har mange regler, det i sin tur vil sandsynligvis gøre det sværere at fastgøre gipsen. Desuden har desværre skruerne havnet lidt uregelmæssigt, da det føltes bedst at alterere skruerne, der sidder midt i pladerne. Skruerne yderst er sat med ca. 20 cm afstand, og de midt i er sat på hver anden så 40 cm.

Hole-in-one fra Biltema fungerer, men de er langt fra perfekte. Magneten kan slå på 1 cm i forskellige retninger, så man ved ikke rigtig, hvor midten virkelig er!? Efter som vi har boret med 75 mm, som præcis passer, så har vi måttet file og rode for at få doserne til at passe.

Lige nu skal vi påbegynde en ny væg, og der har vi bemærket, at vi har glemt at sætte en regel længst inde i hjørnet. Det er ca. 20-30 cm til nærmeste regel, så sætter vi ingen her, så er der risiko for, at der bliver sprækker i hjørnet. Samtidig er det meningen, at der skal stå højskabe her, så det havde egentlig ikke spillet nogen rolle, men noget i baghovedet siger, at man ved aldrig, om man beslutter sig for at fjerne højskabet længere frem om sådan cirka 15-20 år ;) Lige nu hælder det til ikke at sætte en regel der, da man føler sig doven efter en dags arbejde, men det havde været fint at sætte en regel der alligevel ;)

TotalControl sagde:
Ja det er sædvanlig cc for vægplader i ikke-badeværelser.
C/C 45 cm er vel det, som er det normale nu om dage. Man arbejder jo næsten kun med 90 cm brede plader.

snowjim sagde:
Har i dag sat op hele 2 1/4 OSB plade, det er jo synd at sige, at det går hurtigt! Begyndte dog ikke med det før ved 2-tiden og holdt på til 8-tiden.

Troligvis er vi frygteligt uvante :) Må håbe det går lidt hurtigere i morgen, nu når vi ved, hvordan man skal gøre det. Det jeg ikke kan lide er dog, at det bliver ret mange skruer i OSBn, eftersom vi har mange lægter, det vil sandsynligvis gøre det sværere at fastgøre gipsen. Desuden er skruerne desværre blevet lidt uregelmæssige, da det føltes bedst at alternere skruerne, der sidder midt i pladerne. Skruerne i yderkanten er sat med ca. 20 cm afstand, og de midt i er sat på hver anden, altså 40 cm.

Hole-in-one fra Biltema fungerer, men de er langt fra perfekte. Magneten kan slå 1 cm i forskellige retninger, så man ved ikke rigtig, hvor midten virkelig er!? Eftersom vi har boret med 75 mm, som netop passer, har vi været nødt til at file lidt for at få dåserne til at passe.

Lige nu skal vi begynde på en ny væg, og da har vi bemærket, at vi har glemt at sætte en lægte helt inde i hjørnet. Der er ca. 20-30 cm til nærmeste lægte, så sætter vi ingen her, er der risiko for, at der kommer revner i hjørnet. Samtidig er det meningen, at der skal stå højskabe her, så egentlig havde det ikke gjort nogen forskel, men noget i baghovedet siger, at man ved aldrig, om man beslutter sig for at fjerne højskabet længere fremme om sådanne 15-20 år ;) Lige nu hælder det til ikke at sætte en lægte der, fordi man føler sig doven efter en dags arbejde, men det ville have været godt at sætte en lægte der alligevel ;)
Mål centrum på dåserne bor før med fx en 80 fræser i OSBn monter brug derefter holeinone i gipsen, de fungerer ikke i hårdt materiale.

RoBo sagde:
Mål centrum på doserne, bor før med fx en 80 fræser i OSB'en, monter, brug derefter holeinone i gipsen, de virker ikke i hårdt materiale.
De fungerer udmærket i spånplade, så de burde jo også virke med OSB. Tricket kan være at mærke efter, hvad der er "midt i" magnetisk, før man slipper den mod underlaget. +/- 5mm er jo ingen problem for at hulsaven skal finde sig til præcis midt.

Bob_the_builder
Johan Gunverth sagde:
De fungerer glimrende i spånplade, så de burde også fungere med OSB. Tricket kan være at føle efter, hvad der er "midt i" magnetisk, inden man slipper den mod underlaget. +/- 5mm er jo ingen problemer for at kopboren skal finde nøjagtig midten.
Jeg er enig. Det er ikke bare at smide magneten på, det kræver lidt mere følelse. Når jeg har sjusket og fået et forskudt hul, har jeg bare vippet dåsefræseren og gjort hullet ovalt i den rigtige retning.

• Synes
hovgalf
  • Laddar…
Finndjävel sagde:
Har du dyckertpistol som skyder mærker så anbefaler jeg at bruge den til OSBn. Går tre gange hurtigere og så behøver du ikke fundere på at gipsskruerne skal ramme samme sted som en bagvedliggende skrue. Mærkerne holder jo ikke til noget men så fastgør du gipsen med lange gipsskruer, typ 51mm så sidder begge plader godt.
Hvis man kigger på denne episode af "Hvordan gør snedkeren", så ser man på væggen at de nitter? gipspladerne fast. Nogen der har erfaring med dette? Virker jo meget smart, men har aldrig set det før. Virker det over tid?
https://youtu.be/c-7TstT4HqA

Synes det er minimal risiko for at ramme en osb skrue med gipseskruen, skete for mig typ 3 gange i et badeværelse på 2x3m

Tror ikke man skal tænke alt for meget på at man evt. skal gøre si eller så om 10-20 år... den dag, den sorg... renover færdigt og tag den "smæld" da

Bob_the_builder sagde:
Er enig. Det er ikke bare at smide magneten på, det kræver lidt mere følelse. Når jeg har sjusket og fået et forskudt hul, har jeg bare vippet hulfræseren og lavet hullet ovalt i den rigtige retning.
Fungerer som I siger, men det tager ikke så lang tid før hullet bliver slidt ud, da boret ikke bevæger sig i sidled.

Hvis du vil have bedre styr på afstanden mellem skruerne, kan du bruge et gammelt elektrikertrick. Vi satte et kabelbind fast i skaftet på hammeren, så det stak 20 cm ud, når vi slog kuloklemmer i. Når man havde slået en klemme i, viste enden af båndet, hvor den næste skulle ind.
Læg en snor, tape eller lignende hængende i skruetrækkeren, så ser du hurtigt, hvor 20 cm er... :)

Og når du rammer en skrue i OSB'en gennem gipsen, er det ikke hele verden, det bliver et ekstra hul, men det skal jo alligevel spartles. Det er dog godt at have hobbykniven i baglommen og skære papiret væk fra gipspladen, som kommer op med det samme!
Det er meget irriterende, når det ellers kommer op, når du begynder at spartle...

Bob_the_builder
RoBo sagde:
Fungerer så som I siger, men det tager ikke så lang tid før hullet bliver slidt fordi boret ikke bevæger sig sidelæns.
Hvis du mener hullet i dosdelen af HiO, så hælder jeg pladen ud for at udvide hullet.

Bob_the_builder sagde:
Om du mener hullet i dosdelen af HiO så vipper jeg skiven ud for at udvide hullet.
Trist nok så har de fleste ikke den styring, bliver både slidt og ekstra hul i dosdelen.

S
Finndjävel sagde:
Har du dyckertpistol som skyder mærler så anbefaler jeg at bruge den til OSBen. Går tre gange hurtigere og så behøver du ikke bekymre dig om at gips-skruerne skal havne samme sted som nogen bagvedliggende skrue. Mærlerne holder jo ikke for noget, men så fastgør du gipsen med lange gipsskruer typ 51mm så sidder begge plader godt.
det der bliver ikke godt. til sidst bliver der knirken i væggen

S
TotalControl sagde:
Det lyder besværligt. Man skal jo finde reglen, når man sætter gipsen op.
blyant oppe og nede?
ellers ved korrekt regelafstand så rammer man rigtigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.