Hej,

Er ved at sætte OSB og gipsplader op, begge i størrelserne ca. 1200x2400. Jeg har set videoer, hvor de monterer OSB horisontalt og gipsen vertikalt, men samtidig læst en del, som monterer både OSB og gipsplader vertikalt, men med en forskydning på 30 cm eller lignende?

Hvordan fungerer det over døre og vinduer, skal man forsøge at regne ud og ramme ind, så man har hele stykker rundt om disse for at undgå revner, hvis nogen smækker en dør?

I dette tilfælde har vi cc 60, men der er en del ekstra regler, som vi delvist vil fastgøre i også for at undgå kortling.

UwDscxD.jpg

Når gipsen skal monteres, er det ikke så vigtigt at fastgøre i regler, men er det vigtigt at bruge forskellige længder på skruerne så for regle kontra bare OSB?

• Synes
Mikael Palm og 1 anden
  • Laddar…
C
  • Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Tak! Det ser dog ud til at være deres installationshåndbog, man skal kigge i, som man finder her: http://ehandbok.gyproc.se/Gyproc/GyprocSE/GyprocMonteringshandbok2012/

Notater:

- Monter gips 5-10 mm over gulvet for at minimere vandskade
- Ydre lag skal altid monteres vertikalt for at opnå større stabilitet
- Ydre lag skal forskydes, 1200 skal forskydes 600 mm, mens 900 skal forskydes 450 mm
- Man skal undgå at sammenføje i højden, men hvis man skal, bør man bruge kortling og fugen skal forskydes 150 mm (der er flere regler her at læse om, hvis man er tvunget til dette)
- cc 450 mm indikerer Gyprox ER, som har nedsat lydisolering, i stedet skal man bruge cc 600 mm Gyproc XR
- Andet lag gips monteres med en 7-10 mm sprække langs loft, tilstødende vægge og gulv. Disse sprækker fuges senere med akustisk fugemasse.
- Gipspladerne skal sættes tæt mod hinanden, og får man mere end 3 mm afstand, skal denne fyldes op, hvis man vil opfylde brandrisiko.
- Brug 4-5 skruer langs længdekanter, start fra gulvet, når alle skruer sidder, suppleres de
- Samlinger skal placeres over åbninger og ikke langs dem for at undgå revner. Dette kan fraviges, men man bør da bruge stålbånd for at minimere revner.

Spørgsmål:

1. Der står, at man skal bruge GT-liste, som man hæfter fast i træreglen, hvad er dette? Og er det andet lag, det gælder?
2. Hvordan læser jeg ud, hvilken afstand jeg skal have på skruerne til OSB og Gips?
t9aj0cT.png
3. På ydervæggen er der ingen kortling eller regel nederst ved gulvet, formodentlig skal man rive gulvet op for at nå den, hvilket vi ikke vil gøre. Desuden er isolering og plast allerede på plads, så det bliver svært at sætte nye kortlinger. Den nærmeste kortling i væggen fra gulv er på cc 60, er det nok?
4. Når det kommer til det sidste lag, skal man lægge hjørnebeskyttelse og tape mellem plader? Der stod noget om, at man skulle beskytte ydre hjørner på side 26? Samtidig står der noget om, at man skal sætte forstærkninger omkring vinduer og døre? Dette gjorde man ikke tidligere?

Men træk i lidt passende med skruer bare... 15-20 cm afstand på siderne og mere spredt i midten.
Sørg for at forskyde samlingerne over dørene.
Jeg ville ikke sætte nogen kortling nederst, der kommer jo dels indretning og lister.

Jeg plejer at tjekke hurtigt, hvordan det er bedst at sætte osb, så tjekke, hvordan det bliver med gipsen, nogle gange kan man være nødt til at kappe en osb på længden for at få mindre spild.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
OSB'en er ikke lige så vigtig, men forsøg at planlægge, så du behøver at skære minimalt med gipsplader for at undgå samlinger (=sværere at spartle senere). Jeg har altid brugt stående OSB og så forskudt gipsen en regel. Oftest kløver jeg en OSB på 60 cm i begyndelsen af væggen for så at kunne starte direkte med en hel gips på 120 cm.

Regelbogen er ekstremt anal (jeg finder ikke et andet ord) og jeg har set, at sund fornuft er tilstrækkelig!
OSB bagved giver en solid grund. Undgå dog samlinger i højden og forsøg at skære gipsplader, der skal over døre/vinduer i "L" form, så du ikke får samlingen lige op fra karmen. OSB'en kan du dog sammensætte i kanten.
Jeg plejer at skruve med 20 cm mellemrum rundt om kanterne på pladerne og 30 cm langs midten.
Et godt tip er også at starte med at skrue 5 cm nede/inde fra hjørnet på OSB'en og så gipsen midt i hjørnet, så undgår du de fleste "kollisioner".

• Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
anders07 sagde:
OSB'en er ikke lige så vigtig, men forsøg at planlægge, så du behøver at skære minimalt med gipsplader for at undgå samlinger (=sværere at spartle senere).
Jeg har altid kørt med stående OSB og forskudt gipsen en stolpe. Ofte splitter jeg en OSB på 60 cm i starten af væggen for derefter at kunne begynde direkte med en hel gips på 120 cm.
Og jeg gør altid det modsatte - Begynder med en hel OSB for derefter at tage en halv gips i hjørnet, dette for at undgå spartelfuren netop i hjørnet, da det er lidt tricky at ordne. Bare afslut med en blød fugning. Desuden er ikke alle hjørner lige, så det er en ypperlig mulighed for at høvle gipsen og med hjælp af en laser eller vaterpas sikre, at den første plade står lige... Anden halvdel bliver starten på den anden vej eller afslutningen på den eksisterende.

• Synes
Bäckström92 og 12 andre
  • Laddar…
slacker sagde:
Og jeg gør altid modsat - Begynder med en hel OSB for derefter at tage en halv gips i hjørnet, dette for at undgå sparteldalen i selve hjørnet, da det er lidt tricky at ordne. Bare at afslutte med en blød fugemasse helt enkelt. Desuden er ikke alle hjørner lige, så det er en fremragende mulighed for at høvle til gipsen og ved hjælp af laser eller vaterpas sikre, at den første plade står lige... Anden halvdel bliver starten den anden vej eller afslutningen på en eksisterende.
Det har jeg faktisk aldrig tænkt over... Når du siger det, lyder det jo bedre... :)

Ja, altid halve gips i hjørner, alt andet er skørt.

• Synes
kulle og 2 andre
  • Laddar…
C
anders07 sagde:
Regelbogen er ekstremt anal (jeg finder ikke andet ord) og jeg har set at sund fornuft er tilstrækkelig!
Lidt underlig indstilling synes jeg. Det er vel underforstået at "regelbogen" beskriver "best practice" og så bestemmer man vel selv i hvilken udstrækning man vil afvige fra dette? Men har man aldrig gjort det før så kan meget blive forkert hvis man kun går på sund fornuft.

Har du en dyckertpistol, der skyder klammer, så anbefaler jeg at bruge den til OSBn. Det går tre gange hurtigere, og du behøver ikke bekymre dig om, at gipsskruerne skal ende samme sted som en bagvedliggende skrue. Klammerne holder jo ikke til noget, men derefter fastgør du gipsen med lange gipsskruer, typisk 51mm, så begge plader sidder godt.

cpalm sagde:
Men har man aldrig gjort det før, så kan meget blive forkert, hvis man kun benytter sig af sund fornuft.
Det afhænger vel stadig af, hvor meget af den sunde fornuft man er begavet med?:p

• Synes
nino
  • Laddar…
cpalm sagde:
Lidt underlig indstilling synes jeg. Det er vel underforstået, at "regelbogen" beskriver "best practice" og så bestemmer man vel selv, i hvilken udstrækning man vil afvige fra dette? Men har man aldrig gjort det før, kan meget blive forkert, hvis man kun går efter sund fornuft.
Alle gør jo som de synes. Hvad jeg mener er, at regelbogen er unødigt kompleks og "petitgærdig" og kan være meget svær at følge for en nybegynder...

C
anders07 sagde:
Alla gør jo som de synes. Hvad jeg mener er, at regelbogen er unødvendigt kompleks og "petitlig" og kan være meget svær at følge for en nybegynder...
Aha, OK, ja så kan det jo være. Selv synes jeg netop denne håndbog er forbilledligt let at tage til sig, men vi er jo alle forskellige.

Finndjävel sagde:
Har du dyckertpistol som skyder mærker, så anbefaler jeg at bruge den til OSB'en. Går tre gange hurtigere, og så behøver du ikke tænke på, at gips skruerne skal ramme samme sted som en bagvedliggende skrue. Mærkerne holder jo ikke for noget, men derefter fastgør du gipsen med lange gipsskruer, typ 51mm, så sidder begge plader godt.
Det lyder besværligt. Man skal jo finde reglen, når man hænger gipsen op.

• Synes
hovgalf og 2 andre
  • Laddar…
TotalControl sagde:
Det lyder besværligt. Man skal jo finde reglen, når man hænger gipsen op.
Sæt en tape bit i loftet og på gulvet, hvor reglerne er...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.