Hej!
Undrer om nogen her kan fortælle om, hvordan man eventuelt skal opbygge en skillevæg på et gulv, hvor det tværgående mellemspær i loftet ikke falder i linje med den planlagte bærende skillevæg?
Sætter man kortling mellem spær!?!. Hvilken dimension og afstand skal man så have osv.?
Håber nogen her forstod, hvad jeg hentyder til ovenfor uden at have en tegning vedlagt.
Undrer om nogen her kan fortælle om, hvordan man eventuelt skal opbygge en skillevæg på et gulv, hvor det tværgående mellemspær i loftet ikke falder i linje med den planlagte bærende skillevæg?
Sætter man kortling mellem spær!?!. Hvilken dimension og afstand skal man så have osv.?
Håber nogen her forstod, hvad jeg hentyder til ovenfor uden at have en tegning vedlagt.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Nej hvad mener du? Skal du indføre en bærende skillevæg der hvor etagedækket ikke er dimensioneret til dette (fx har en tilsvarende bærende skillevæg på planet under)?
Det er bedst, hvis du prøver at forklare mere detaljeret eller skitserer det hele.
Det er bedst, hvis du prøver at forklare mere detaljeret eller skitserer det hele.
Mellembjælkelaget går i samme længderetning som den indervæg, jeg vil montere.
Problemet er, at jeg skal afstive det på en eller anden måde, hvis jeg ikke monterer indervæggen efter, jeg har lagt gulvspånpladerne, men det er jo ikke korrekt vej at gå. Så spørgsmålet er, hvordan man bør afstive mellem gulvbjælkerne, hvor jeg skal have den bærende indervæg.
Problemet er, at jeg skal afstive det på en eller anden måde, hvis jeg ikke monterer indervæggen efter, jeg har lagt gulvspånpladerne, men det er jo ikke korrekt vej at gå. Så spørgsmålet er, hvordan man bør afstive mellem gulvbjælkerne, hvor jeg skal have den bærende indervæg.
Hvorfor skulle den være bærende?
Hen skriver jo bare at væggen under er bærende.
1. Skruelim en bit 28x70 på bjælken, på hver side i rummet.
Øverste kant på 28x70 115mm under bjælkelagets øverste kant.
2. Stil en 45x70 på disse. Skriv oppefra ind i bjælken. (Hvis der er cc60 på bjælkerne).
3. Gentag trin 1 og 2 med passende cc-mål. Måske 60 cm?
4. Læg en 45x120 langs med bjælkerne (hvis du skal have 45x70 til væggen) på 45x70'erne.
Denne skal være i vater med bjælkerne som støtte for kommende gulvplade.
5. Læg en 45x70 ovenpå 45x120 som svill for væggen.
Hen skriver jo bare at væggen under er bærende.
1. Skruelim en bit 28x70 på bjælken, på hver side i rummet.
Øverste kant på 28x70 115mm under bjælkelagets øverste kant.
2. Stil en 45x70 på disse. Skriv oppefra ind i bjælken. (Hvis der er cc60 på bjælkerne).
3. Gentag trin 1 og 2 med passende cc-mål. Måske 60 cm?
4. Læg en 45x120 langs med bjælkerne (hvis du skal have 45x70 til væggen) på 45x70'erne.
Denne skal være i vater med bjælkerne som støtte for kommende gulvplade.
5. Læg en 45x70 ovenpå 45x120 som svill for væggen.
Senest redigeret:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Jo på den måde får man en stabil opsætning af selve væggen. Men hvis den nye indervæg virkelig skal være bærende, dvs lede taglast ned til mellembjælkelaget, føles det ikke ok, hvis man ikke har forberedt dette. I praksis vil jeg have en tilsvarende bærende indervæg på etagen nedenunder. Et mellembjælkelag dimensioneres jo for at ikke give efter med normal møbel- og personbelastning ved aktuel spændvidde. At tage taglaster ned på dette kan blive helt forkert, især heroppe i nord hvor jeg bor (snezonen 3,0). Til TS, jo dette forum er fuld af websurtende byggere, men også fuld af viden og velvilje. Jeg ved ikke hvordan jeg skal tolke dine "attitydeindlæg".SBH sagde:
Moderator
· Stockholm
· 57 895 indlæg
Jeg har slettet nogle ubehagelige indlæg og reaktioner på dem.
Så må vi se, om tråden kan komme på rette spor igen.
Så må vi se, om tråden kan komme på rette spor igen.
Klik her for at svare