D
Jeg ved præcis, hvad I vil sige, men...

Stolperne til bjælken vil med stor sandsynlighed ende uden for grundmuren (indenfor).

Det betyder, at jeg skal støbe tre fundamenter lige inden for grundmuren.

Jeg vil virkelig gerne fastgøre søjlerne med justerbare stolpesko. På den måde behøver jeg ikke være lige så præcis med afkortningen af stolperne, og derudover kan jeg ved hjælp af justeringsfunktionen presse bjælken op mod spær.

Det er lettere for mig at visualisere en sådan arbejdsproces end at stolperne skal afkortes præcist og derefter "lande" i vater efter fastspændingen.

Selvfølgelig vil jeg bruge særdeles kraftige stolpesko.

Synspunkter?

Jeg skal se, om jeg kan finde nogle oplysninger om stolplaster i tråden. Så du kan tjekke, om stolpskorna klarer disse. Dog ikke lige nu, da lidt andet julepynt står for døren.

D
Tusind tak!

D
Fandt nogle gamle tal:

Kommentarer i en diskussionstråd om snölast och beräkningar, med användare som diskuterar tekniska detaljer och möjliga räknefel.

Og så fandt jeg nogle tal på stolpskor.

Tabell viser dimensionerende bæreevne for justerbare stolpesko med forskellige antal søm og trævidde, klima klasse 1 & 2, lastvarighedsklasse M/Kmod=0,8.

Diagram over dimensionerende bæreevne for stolpesko Hero, inkl. tabeller med belastningsklasser, virkesbredde og korreksionsfaktorer.

Ved ikke om det hjælper.

D
Det du kan gøre er, at du understøber stolpeskoen efter monteringen, så behøver du ikke tænke på kapaciteten. Jeg ved, at byggmax har en lignende lidt ”nænnere” variant end den de linkede til.

D
Hvad indebærer det at undergjutata.

Jeg gætter på, at søjlen "hænger" i bjælken i den rette position, og så støber jeg stolpeskoen ind. Derefter tager jeg skruenøglen frem og justerer bjælken nogle millimeter op.

Men skal jeg stadig ikke sikre mig, at den der m20 gevindstang kan klare trykket?

D
Ok, nu forstår jeg bedre.

Jeg støber ind justermuttern og stangen helt i beton.

Brun metalstolpe fastgjort i betonbase, omgivet af en ramme, med en ledning på højre side, placeret på en lys grå overflade.

Først gør jeg som jeg beskrev ovenfor, men før jeg fjerner støtterne, støber jeg op til det beslag, som jeg har fastgjort på undersiden af stolpen.

Det gælder bare om at få beton ind under hele beslaget. Måske er det ikke noget problem i praksis.

Eventuelt kunne jeg lægge et større beslag/plade under pilaren, således at det ikke er lige så sårbart, hvis jeg ikke får et jævnt lag på 90x90 cm.

Det er et alternativ til fastgørelse. Undergjætningsbetonen, type Finja expanderbetong, er meget letflydende og fylder hulrummene godt. Glem ikke en fugtbeskyttelse under endetræet
Andre varianter af fastgørelse;

• Diagram over bygningsbeslag og infæstningsdetaljer til større bygninger med illustrationer af skruer, plader og betongfundamenter.
Senest redigeret:
D
Perfekt noteret! Men den lidt større "klump" under kan jeg støbe med almindelig beton. Jeg lader armeringsjernene fortsætte ind i den sidste støbning, dvs den med finjas finbetong?

Redigerede mit indlæg præcis da de skrev.
Det skader ikke at lade jernene gå op i den anden støbning.

D
Tak Bosse, hjælpen er som sagt uvurderlig.

Hvis Justus skulle komme frem til, at konstruktionen (taget) kan hvile på tre punkter med U-søjlesko (eller den anden model, jeg linkede til), behøver jeg ikke engang at understøbe.

Men hvis bjælkesko bliver for svag, ville jeg understøbe.

Grundlæggende er der klippe i dagen. Åbningen vil være seks meter med tre søjler. Jeg kunne undlade at støbe betonfundament og i stedet fastgøre bjælkeskoen direkte i klippen og derefter understøbe. Dog ville søjlen skulle blive 30-60 cm længere, da jeg så springer over den første støbning.

Jeg ville ikke have trukket ned træpæle i krybekælderen, men derimod støbt op, så at pælen afsluttes i bjælkelaget. Så er den bedre beskyttet mod fugtangreb.

D
mm det er sandt. vil jo gerne have træet "indenfor" trossbottenskivorna.

Hvordan ville I gennemføre afvekslingen? måske er mine idéer lidt overkill, med understøbning osv.....

Det "normale" er vel at spænde bjælken op mod spær med stempel eller lignende. Måle afstanden ned til betonfundamentet, lægge 1-2 millimeter til og så bare slå søjlen ind mellem bjælke og betonfundamentet. Selvfølgelig med lidt fugtbeskyttelsespap imellem (beton/træ).

Jeg måske er ved at overarbejde konstruktionen.....

Jeg ser, at Bosse allerede har løst problemet. Kigger man på belastningerne, så bliver midterstolpen udsat for ca. 33 kN ved maks. snelast, hvilket betyder, at den første justerbare variant er helt utilstrækkelig. Understøbning er bestemt en god løsning. Det er vigtigt ikke at glemme fugtbeskyttelsen under stolpen og heller ikke at trække den ned i fundamentet. Spørgsmålet har også en æstetisk aspekt. Jernene kan gerne være lidt overdrevne og se ud som rigtig smedekunst. Visse byggesbeslag med mange unødvendige huller bliver ret grimme og passer derfor ikke til synlig montering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.