Jeg tror gulvstrøerne hviler på en klods, og at syllen kun er 15 cm.
Jeg tænkte gøre sådan her:
Ovenfra:
- Overvejer om jeg virkelig behøver tre armeringsjern i en sokkel der er 15x15 cm? Skal jeg gøre soklen større, eller er 15x15 fint? Søjlen er jo 9x9 cm.
Fra siden:
- er det godt at bøje armeringsjernet ind (tror klodsen 5 cm er for lidt til at fæstne et armeringsjern). Jeg vil gerne have, at soklen er sikret mod at "rulle ud/væk fra fundamentet.
Detalje fastgørelse:
- jeg tænker at lægge en form for papir mellem fastgørelsesjernet og søjlen. Søjlenes underkant ender på niveau med overkanten af gulvstrøerne. Jeg skal så save gulvspånpladen ud omkring søjlen.
Jeg ville have lavet soklen lidt større, ~200x200. Dels for at du får lidt mere beton på indersiden af fundamentmuren, samt at det bliver lettere at bore i klippen. I samlingen mellem beton og klippe bør du beskytte jernene med eksempelvis protectorbinda eller vælge rustfrit jern. Sørg for at du får ~40mm beton udenom jernene. Det er nok med 2 jern, d12mm, i soklen som du borer ned i klippen. Hvis du vil have flere, behøver du ikke bore fast disse, men bare støbe dem ind i soklen. For at binde soklen sammen med fundamentmuren kunne du bore C-bøjler ind, cc200+1 stk., d=6mm, i muren som omslutter armeringsjernene.
Perfekt! Då gør jeg den 20x20 og ignorerer det vinklede jern.
C-bøjlen forstår jeg ikke helt, hvordan jeg skal kunne bore ind i grundmuren. Det ser ud til at skulle være en meget stor dimension på boret. Tror jeg ikke helt forstår, hvordan den skal bruges.
C-bøjlen kan du bøje som et U, du skal ikke lave nogen endekrog som gjort på billedet. Krokerne på billedet jeg vedhæftede symboliserer blot enden på jernet, ikke en krog.
Rustfrit armeringsjern er meget svært at få fat på og meget dyrt.
Bindan (protectorbindan) forstår jeg ikke helt, hvordan jeg skal bruge. Skal jeg vikle det ind i jernet ved overgangen klippe/beton? Tænker at jernet da bare vil ruste længere nede. Eller skal jeg vikle hele jernet ind, som er i klippen. Så skal jeg jo bore et grovere hul.
Kan jeg ikke bare bore f.eks. 20 mm og fylde med beton og derefter presse armeringsjernet ned. Så omsluttes jernet jo af 4 mm beton.
Åbning 6-7 m x 8.50 m = 60 m2
Tagbjælker cc 120 type Huntington 6 stk x 8,5 m x 6,2 kg = 316,2 kg
Isolering Paroc 220 mm stenuld = 366 kg
Indertag (enkeltgips) som sidder på listepanel 552 kg
Råspont på ydertagen 22 mm = 627 kg
Tagpap 3 lag = (3,6 kg/m2) 648 kg
Listepanel som gipsen ligger på er anslået til 100 kg
Søm anslået til 100 kg
Yderpanel rundt om tagskægget anslået til 100 kg
316
366
552
627
648
100
100
100
_____
2 809 kg
Hvis hver stempel fra Hornbach kan klare 1800 kg, burde jeg kunne holde op taget med to stykker (2x1800=3600 kg).
Hvis jeg bruger fire stykker, burde jeg være dobbelt så sikker.
Jeg behøver måske ikke tilføje, at jeg ikke skal lave udvekslingen ved snelastning.
Snözon 2 = 200 kg/m2
60 m2
60x200 = 12 000 kg
Ifølge min beregning, komponent for komponent, vejer den afgrænsede del (60 m2) af taget 2 800 kg, eller kun 46 kg/m2. Man kan konstatere, at der tages en del højde ved beregninger for snelast.
Dels er det et spørgsmål, hvad støtten skal kunne tåle, dels på hvilke punkter de største laster optræder. Jeg ville nok sætte en støtte under hver tagbjælke og lægge en kraftig regel, gerne 45x220, ovenpå dem. Jeg minder mig om, at limtræsbjælken totalt inkl. sne havde en udbredt last på ca. 13 kN/m, hvilket bliver 78 kN totalt ved en 6 m bjælke. Har du 6 støtter, bliver det 13 kN/støtte dvs. ca. 1300 kg per støtte med sne. Jeg antager, at du ikke skal udføre arbejdet med sne på taget? Med 6 Hornbach støtter er du på den sikre side i al slags vejr. Jeg kan ikke længere huske, hvad lasterne var uden sne, men jeg synes, det er vigtigere, at støtten står korrekt, selvom det indebærer en vis "overkapacitet". Derefter undrer jeg mig, bliver det ikke billigere at leje?
Jeg har for mig, at snelasten i dag skal svare til en maksværdi over en 50-års periode. Men jeg kan også konstatere, at snelasterne er blevet forhøjet betydeligt siden BABS 1960 (tidligere byggestandard) som følge af indtrufne ulykker. Tilpasningen til lokale forudsætninger er også blevet bedre.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.