Men eftersom sneen udgør så stor del burde jeg da ikke klare mig med halvdelen dvs tre, hvis jeg gør det uden sne?
Givetvis skal jeg have en tilstrækkeligt god bjælke men overvejer at spænde den påtænkte limtræsbjælke op direkte med stempler og lave søjlerne for derefter, når afvekslingen er klar, at montere væggen ned, som ligger udenfor.
Jeg har yderligere mindst en afveksling, der skal laves. Leje af stempler bliver hurtigt dyrt, specielt når der er så mange usikkerhedsmomenter. Desuden skal jeg understøbe stolperne, hvilket også kommer til at tage sin tid.
Kapacitetsmæssigt rækker sikkert 3, men spændvidden for reglen mellem stæmpet bliver jo 3 meter i stedet for 1,2. Og så er spørgsmålet hvor punktlasterne optræder. Fra et produktionssynspunkt skal du arbejde med mindre nedbøjning end hvad der er acceptabelt når bjælken først er på plads. Sådan på afstand og uden at have set hvordan det ser ud i virkeligheden tør jeg ikke anbefale det.
Mødet der skydedørene slutter vil kun være 40mm. En limträpelare er 90mm.
Jeg overvejer om man i stedet for en limträpelare kunne have en stålpelare med rigtig godt dimensioneret gods og desuden med flanger oppe og nede. Alt for at få den der midterpelare så tynd som muligt.
Hvad tror I?
Jeg kommer jo til at skulle specialbestille pelaren fra et stålværksted, det er jeg klar over.
Det er jo betydeligt mindre kompliceret at lægge en limtræsbjælke på en stålsøjle end omvendt. Et VKR-rør 80x40 mm med 4 mm godstykkelse har mindst samme kapacitet som en 90x90 mm limtræs søjle ved den aktuelle længde.
Sådan, nu er jeg kommet videre. Jeg tænkte på at erstatte træpillen 90x90 med en VKR 80x40mm.
På oversiden (mod limtræsbjælken) svejser jeg en plade på 100x90x6mm med to huller til M10 franske skruer. Hvor lange franske skal jeg bruge?
På undersiden svejser jeg en lige så stor plade som på oversiden, dvs. 100x90x6 mm. Pladen, som jeg svejser fast, er rustfri. I midten af pladen laver jeg et hul til en M24 gevindstang.
I betonfundamentet, som skal støbes, fastgør jeg en gevindstang m24, der stikker op og ind i hullet på undersiden af pillen. På gevindstangen sætter jeg en bolt, som jeg så kan bruge til at spænde pillen mod limtræsbjælken.
Sidst men ikke mindst understøber jeg fastgørelsen, hvilket betyder, at hele bundpladen hviler på beton.
Hvis hele gevindstangen og møtrikken ruster væk, vil i det mindste 95 procent af den rustfri bundplade hvile på beton.
De franske skruers opgave er jo at låse bjælken i siden, så de behøver nok ikke at være så superlange. 70 mm måske. Den nederste konstruktion virker avanceret. Jeg synes, den må fungere. Når det er tid til snelaster, er understøbningen jo klar.
Jo, underdelen bliver temmelig avanceret, men det skyldes jo, at limtræsbjælken placeres "inde" i rummet og dermed havner uden for grunden.
Derudover er det sådan, at jeg vil spænde søjlerne op mod bjælken, da jeg ikke tror, jeg vil kunne få justeret højden på søjlerne med så præcis nøjagtighed, at de kan slås eller presses ind.
Jeg tror, jeg lader være med at forsøge at støbe en gevindstang ind i fundamentet og i stedet støber jeg den nederste del af et stolpesko, Habo 960, ind i anden støbning.
Så kan jeg koncentrere mig om at støbe fundamentet til den rette højde, og derefter lave fastgørelsen, som indebærer, at jeg med hjælp fra møtrikken presser bundpladen af Habo mod betonen.
Jeg skal jo bruge samme princip for yderpælene, som er 90x90 limtræ.