D
Hej,

Jeg vil lave en åbning i en ydervæg på et hus med fladt tag. Jeg ønsker foldedøre alternativt skydedøre. Huset står på klippegrund med stabil og ekstra forstærket betonfundament (krybekælder).

Område: Stockholm

Tag: Pap med normalt indvendigt loft.

Taghældning: 0-1 grader (fladt)

Tidligere fandtes der et godt værktøj, hvor man kunne beregne limtræsdimensioner og angive fladt tag, men det værktøj kan jeg ikke finde længere. Desuden mener jeg, at limtræ næppe ville fungere, da det krævede en højde på over 60 cm.

Jeg har en begrænset højde at arbejde med. Bjælken kan være omkring 25-30 cm høj.

Hvilke stålbjælker (IPE, HEA, HEB m.fl.) og dimensioner kan jeg have?

Det ville være super godt, hvis nogen kunne beregne eller beskrive, hvordan jeg beregner.

IPE:

http://www.stalbyggnadsinstitutet.se/uploads/source/files/IPE.pdf

HEA:

http://www.stalbyggnadsinstitutet.se/uploads/source/files/HEA.pdf

HEB:

http://www.stalbyggnadsinstitutet.se/uploads/source/files/HEB.pdf

MVH

Derby

Diagram over ydervægåbning i hus med fladt tag; viser mål: 13,70 m, 12,80 m, 8,60 m, 6,90 m, 6,00 m, 2,10–2,20 m.

D
Ingen som har mulighed for at give lidt hjælp?

D
På Byggbeskrivningar.se kan jeg beregne hvilken limtræ jeg har brug for, men det går ikke at beregne på fladt tag eller åbninger på m (maks er 5m). Desuden ved jeg ikke, om jeg skal bruge størrelsen på huskroppen alternativt taget, når jeg skal beregne.

Egenvægt ydertag:

0,55 kN/m2 - Paptag med isolering og indvendig beklædning

Egenvægt indre loft:

0,45 kN/m2 - Normalt indre loft (for eksempel med enkelt-/dobbeltgips)

Snezon:

2 kN/m2

Der er brug for mere info for at kunne beregne det. Helst en sektions tegning samt en beskrivelse af den aktuelle vægs opbygning.

D
Ok, hvorfor behøver man ikke angive det på bygningstegninger når man beregner limtræ. De tager måske bare en standardvæg.

Den væg, der fjernes, er opbygget med 120 reglar og isolering, vinduer og plademateriale.

Spær ligger med afstand 120

Jeg ville selv aldrig bruge byggeskrivninger eller en lignende beregningsapp. Man ved aldrig, hvilke antagelser der ligger skjult. Er tagspærene fagværkstagspærene uden støtte på midten?

D
Mm jeg forstår. Mistænker, at jeg skal betale nogen, der kan skrive en erklæring til kommunen. Foranstaltningen er underlagt bygningsanmeldelse.

Det er ingen fagværk, men det er bjælker lavet af plademateriale, der er limet.

Bjælkerne ligger med støtte kun fra ydervæggene.

D
Tak for at du tager dig tid. Det ville være rart at få en vurdering af, hvilken type bjælke jeg har brug for, da det vil hjælpe mig videre i projekteringen.

Jeg tror tagbjælken kan sammenlignes med dagens kertobjælke.

Hvis bjælken ikke må være højere end 300 mm, går det ikke med limtræ. Den laveste limtræsbjælke jeg kan forestille mig er 215x450 mm. Så må det blive stål, foreslået HEA 260. Med tanke på hvordan du skal udnytte åbningen, bør nedbøjningen begrænses mere end normalt, hvilket fører til en lidt kraftigere dimension.

• Synes
Daz
  • Laddar…
D
HEA er jo sygt kraftig. Netop en HEA 26 er desuden en af de kraftigste, der findes i standardsortimentet.

Bruger du et program, eller gætter du?

D
Desværre er desuden 26 cm for bred til væggen. Måske må jeg overveje det igen....

D
Hvis jeg i stedet mindsker spændvidden og indsætter en dør sådan her:

Diagram over byggeprojekt med målangivelser: 13,70 m, 12,80 m, 1,0 m, 4,80 m, dørbredde 2,10-2,20 m. Planlægger IPE-bjælkestøtte.

Hvilken IPE-bjælke tror du ville fungere?

Jeg plejer ikke at sjusse i sådanne sammenhænge. Jeg regner det ud ved hjælp af elasticitetsteorien. Det bliver grove dimensioner, fordi tagbelastningerne er så store på grund af spændvidden. Skal du have skydedøre kræver det en meget lav nedbøjning. En HEA 260 kan du erstatte med en IPE 330. Minsker du åbningens størrelse til 4,8 meter, er det nok med HEA 220 eller IPE 270.

• Synes
fahlis
  • Laddar…
D
justus, mange tak!

Du er en klippe!

D
Jeg har tænkt videre....

1) Hvordan skal jeg fastgøre bjælken til søjlerne?

2) læste i en anden tråd, at jeg kan undlade hammerbåndet ved afveksling. Så ville jeg få yderligere 45mm i højden. Hvad tror du?

Under bjælken har jeg brug for en regel i træ. Hvordan fastgør jeg den bedst til stålbjælken?

Tak

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.