Ok, nu har jeg læst op. Som sagt, der er kommet op mere end én ting, der var nyt for mig her i tråden. Og det er meget velkomment, selvom denne væg er lavet/kørte så er der en bunke vægge derefter, der står på tur.
75+45=120 af en ren tilfældighed, så at splejse på lyder jo som en klart klog idé. Antager at man "låser sammen" reglarne med noget slags plader? Metal? Det eneste som jeg tænker mig, at jeg "mangler", er syllpapp, jeg kan få det ind under det nye, men 75 mm-syllen ligger direkte på betonen. Men det er måske tid til en risikovurdering? Det bliver måske ikke så vådt på gulvet på overetagen? Og som sagt, syllerne der findes ligger mod gulvet, men jeg har ikke fundet nogen fugtskader på dem, når jeg har revet. Mere interessant med syllpapp på stueetagen antager jeg, men der skal man vel bruge stålreglar i stedet? På stueetagen så findes det skimmel, det er anvendt træreglar som ligger direkte mod gulvet i det rum, men er lidt usikker på hvorfra fugten kommer/kom, renselugen som sidder i det rum ser ud til at have en tilbøjelighed til at svømme over nu og da, et par cm vand på gulvet..
PatrikJo: Det lyder jo lidt skræmmende når du siger det på den måde. Huset har et rum mod hver langside, med en korridor imellem, så udover stammerne mod ydervæggene er der 2 indervægge med træreglar c/c 30-ish. Så egentlig så er det vel som du siger alligevel. God påmindelse om vindpappen også, må lære mig at være mere pragmatisk i byggeriet. Edit: Tillægs spørgsmål bare: Hvis man "fjerner" vindpappen mellem luftspalten og reglen så kommer jo fugten ind, i det omfang der findes fugt.. Antar at det ikke er nogen fare i dette tilfælde? Hvis man ser på reglarne som vel har stået der siden huset blev bygget uden vindpapp så ser de jo ud til at have klaret sig uden skimmel..
prototypen: Smart. Jeg har købt materiale til rum 1, så der bliver det vindpapp, men i kommende rum hvor det samme skal gøres så er det værd at huske. Tak .
tommib: Heh, ja de åbninger som findes i mørtlen er hverken jævnt fordelt over væggen, særligt jævne/lige hele vejen gennem væggen eller selv i studsfugerne.. Jeg bilder mig ind, at det er dræn nederst, se billede, men min mavefornemmelse siger mig, at det alligevel ikke ville være en god erstatning for en tilstrækkelig ventileret væg. Hvordan gør man for at tage op studsfuger i efterhånd? Hammer&hakke?
Fod af væggen, betonpladen. Rende imellem?
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.