Hej.
Vi er i gang med at åbne en gammel åbning i vores hus. Vi antager, at der er en form for bark ovenfor åbningen, da det er en bærende del. Vi vil dog gerne åbne lidt mere til hver side, men i stedet lukke den åbning til venstre, som man ser på billedet. Hvad tænker I?

• En væg under renovering med synlig isolering og åbning, omkredset af værktøj og materialer på gulvet. Åbning til venstre skal blokeres.
BirgitS
Hvis åbningen skal gøres bredere, er der brug for en ny kraftigere bjælke og nye søjler til den. For at få de rette dimensioner til dem, skal en bygningskonstruktør lave beregninger baseret på snezone, tagkonstruktion, tagbelægning, vægt ovenfra osv.

At en åbning ikke længere er nødvendig andetsteds på væggen, påvirker ikke.

Suvi5700
A Alexandra Nilsson1 sagde:
Hej.
Vi er i gang med at åbne en gammel åbning i vores hus. Jeg går ud fra, at der er en form for bark over åbningen, da det er en bærende del. Vi vil dog gerne åbne lidt mere til hver side, men i stedet lukke åbningen til venstre som man ser på billedet. Hvad tænker I?
Ved I, at det er en bærende væg? Det ligner mest for mig en opreguleret væg. Kom gerne tilbage med flere billeder.

Suvi5700 Suvi5700 sagde:
Ved I, om det er en bærende væg? Det ligner mest en opreglet væg for mig. Kom gerne tilbage med flere billeder.
Ja, væggen ligger langs med husets retning og i midten af huset. Overetage ovenpå. Hvor reglerne er, har der været en tidligere åbning, men den resterende del af væggen er bærende (tror jeg haha) og det er de dele, vi vil fjerne.

Hvis I skal udvide den eksisterende åbning, skal en konstruktør kigge nærmere på dette. Den sorte stolpe til højre på billedet er garanteret bærende. Skal I fjerne denne og udvide åbningen, vil der som minimum være behov for følgende:

- Ny overligger (med tilhørende beregninger) mellem nye stolper
- Nye stolper, der bærer den nye overligger (med tilhørende beregninger)
- Midlertidig understøtning, når installationen foretages

Derudover kommer også spørgsmålet, om det er en plade på jord eller krybekælder. Belastningen skal have et sted at forplante sig. Dette påvirker i høj grad omkostningen for indgrebet.

K K0nstruktören sagde:
Hvis I skal udvide den eksisterende åbning, skal en konstruktør se nærmere på dette. Den sorte stolpe til højre på billedet er garanteret bærende. Hvis I skal rive denne og udvide åbningen, vil der mindst være behov for følgende:

- Ny aflastningsbjælke (med tilhørende beregninger) mellem nye stolper
- Nye stolper, der bærer den nye aflastningsbjælke (med tilhørende beregninger)
- Midlertidig støtte, når installationen sker

Derudover opstår også spørgsmålet om det er plade på jord eller krybekælder. Lasten skal have et sted at tage hen. Dette påvirker i høj grad omkostningerne ved indgrebet.
Vi skal bare finde en konstruktør så 😅 hvor lang tid tager udregningen mon? Skifte bjælke og sætte støtte har vi tænkt. Vi har kælder nedenunder.

Vi har kælder under.
Hvordan ser det ud under så? Det kan jo være, at der er forstærkning i gulvet og kældervæggen lige under den nuværende søjle, så flytter I dem måske, skal I også eventuelt lave om i gulvet/kældervæggene?

J
Hej.
Vi er i gang med at åbne en gammel åbning i vores hus. Jeg antager, at der er en form for bjælke over åbningen, da det er en bærende del. Vi vil dog gerne åbne lidt mere til hver side, men i stedet lukke åbningen til venstre som man ser på billedet. Hvad tænker I?
Ser ingen bjælke overhovedet?

• Synes
Suvi5700 og 1 anden
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Ser ingen bjælke overhovedet?
Er det ikke det, der er bagved trætingesten på den lille åbning, vi har lavet ovenpå? 😅🙈

J
Er det ikke det, der er bagved trætingen på den lille åbning, vi har lavet øverst? 😅🙈
Jeg kan ikke se nogen, kan du lave en rød ring eller pil på det, du mener?

• Synes
Suvi5700 og 1 anden
  • Laddar…
Vi har bare brug for at få fat i en konstruktør så 😅 hvor lang tid mon udregningen tager? Skifte bjælke og sætte stempel har vi tænkt. Vi har kælder under.
Hvor lang tid konstruktionsberegningerne tager afhænger helt af forudsætningerne og den eksisterende konstruktion (hvis lasten påvirker den eksisterende konstruktion, skal dette også kontrolleres). Hvis du har adgang til eksisterende konstruktionsplaner, letter det arbejdet væsentligt.

Er enig i, at jeg ikke ser noget bærende i det, der er åbnet nu.

J Jansson69 sagde:
Jeg kan ikke se nogen, kan du lave en rød ring eller pil på det, du mener?
Yes!

• Vægramme under renovering med synlig isolering og rørinstallation. Omkreds markeret med rød cirkel i loftet. Forskellige værktøjer ses rundt om.
T TypRätt sagde:
Jeg er enig i, at jeg ikke ser noget bærende i det, der er åbnet nu.
Ikke øverst heller?
Det er dog delene ved siden af, vi vil åbne op.

Yes!
Men det blev jo en katastrofal billede men hvis man kigger på orgi
K K0nstruktören sagde:
Hvor lang tid konstruktionsberegningerne tager afhænger helt af forudsætningerne og den eksisterende konstruktion (hvis belastningen påvirker den eksisterende konstruktion skal dette også kontrolleres). Hvis du har adgang til eksisterende konstruktionstegninger letter det arbejdet betydeligt.
er du konstruktör tro? 😅 vi har alle tegninger fra når huset blev bygget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.