Hej.
Jeg er ved at udskifte en indvendig væg, alt indenfor murstenene skal væk, og en ny trækonstruktion skal op. Det er første gang, så jeg søger andres meget større erfaring her en omgang ;).

Det drejer sig om 2 rum, der deler samme lige ydervæg. Væggen mellem rummene skal også udskiftes samtidig, så det er ikke noget problem at tage den ned. Den nye væg bliver:
[indeni]
Gips
Spånplade
45x45 liggende regel
Dampspærre
120x45 stående regel
Vindpap
Luftspalte
Mursten
[udenfor]

Diagram over planløsning med Rum 1 og Rum 2. Rum 1 er markeret som utrivet. Der er elementer som vindue og dør markeret udenfor rummene.

Den store opgave bliver selvfølgelig at bygge trækonstruktionen og rejse den. Væggen mellem rummene er klædeskabe hele vejen, dog er de i Rum 1 blevet fjernet.
- Rum 1 med 2 klædeskabe er helt fjernet, mursten og betongulv er tilbage der.
- Rum 2 er ikke fjernet endnu, men det vil ske inden for den nærmeste fremtid.
Det drejer sig om ~8 m konstruktion i alt. Spørgsmålet er, kan jeg dele det op i en konstruktion/rum, for at gøre det mere håndterbart? Eller er det bedre at lave konstruktionen i ét stykke (for stabilitetens skyld? Isoleringen måske? Men der vil jo ikke blive store huller mellem konstruktionerne, blot 2 regler side om side)?

Er der nogen, der har nogle tanker? Hvordan ville I gøre det? Jeg ved ikke, om jeg tænker for meget... Men det er en lidt usædvanlig situation, ingen husejer jeg kender har gjort noget lignende, og jeg er ny på det. Alle synspunkter er interessante.
 
tommib
Hmm.... hvordan havde du tænkt dig, at du skulle få luftspalte og vindbræt ind indefra?
Jeg håber, at du er klar over, at teglvægge ofte er fastgjort med såkaldte kramper i det bagvedliggende materiale for at gøre dem stabile. Ved du, hvordan din teglvæg er konstrueret? Er det kun enkelte sten som vejrsikring? I så fald er muren ikke særligt stabil, når du fjerner det, der er bagved...
 
  • Synes
sebnor
  • Laddar…
Er trærammen bærende? isf hvordan understøtter du i mellemtiden?
Hvorfor skal rammen udskiftes?

Hvis du uploader billeder, får du lettere hjælp.
 
K
Det kan vel umuligt handle om en bærende indervæg. Men mere info fra TS havde været godt, hvis han skal kunne få hjælp.

Hvad er det for en type hus? Hvordan ser væggen ud i dag?
 
Kallebo sagde:
Det kan vel umuligtvis handle om en bærende indervæg. Men mere info fra TS havde været godt, hvis han skal kunne få hjælp.

Hvilken type hus er det? Hvordan ser væggen ud i dag?
Jeg opfatter det som det er ydervæg det gælder?
Som sagt, mere information er nødvendig.
 
tommib
Jeg opfatter det også som ydervæg, med tanke på TS meget tydelige beskrivelse.
Som sagt er jeg meget nysgerrig på, hvordan TS har tænkt sig at få lavet væggen.
 
Er vel svært at lave et regelsæt og derefter rejse det på plads. Er vel mere passende at lægge en syll og noget ovenpå og derefter slå stående regler med presspasning.

Protte
 
  • Synes
larsbj
  • Laddar…
Tak for svarene! Selvom der var ret mange, der var formuleret som spørgsmål ;).

Det handler altså om ydervæg(øverste etage) til et hus i skråning med murstensfacade, bygget i -67.

Rød murstensvæg med trærammer på hver side og afdækningsplastik øverst, murbrokker spredt på jorden.
Rum 1, ind i garderobeområdet.

Rå murstensvæg dækket delvist med presenning, træstolpe og byggeaffald i rum under renovering.
Rum 1, samme ydervæg på den anden side af vinduet, oprejst ramme med sort vindtæt papir mod tilstødende ydervæg.

Den gamle væg var:
[inde]
9 mm gips
75x45 stående regel
"luftrum" - men jeg tvivler på, at der virkelig var en afstand mellem den ubeskyttede isolering og murstenen
mursten
[ude]

Murstenen er en enkel række. (Eller siger man lag?) For øvrigt ikke imponerende udført, hvis jeg som nybegynder må have en mening. Fugttykkelserne varierer mellem mindst 0,5-1,5 cm, nogle gange er der slet ingen mørtel, dagslyset skinner ind mellem stenene, klumper af mørtel hænger ud fra væggen (på indersiden, ydersiden ser jo normal ud, så jeg kan ikke lade være med at tænke "øjentjenere"). Klumperne må have "haget sig fast" i den gamle isolering, da jeg skulle fjerne den, blev der en belægning af isolering tilbage på murstensvæggen. Jeg har nu gået væggen efter med murhammer for at udjævne det værste, hvilket føles bedre med tanke på luftrummet, selvom der tilføjes vindtæt papir imellem.

Murstensvæg med ujævn mørtel mellem murstenene. Forskellige tykkelser og enkelte mangler i fugerne ses på nærbillede af væggen.

Jeg har rejst ramme i rum 1 mod den væg, der støder til ydervæggen (den er også ydervæg). Da rummet var fjernet, kunne jeg samle 120x45, bundrem, syllpapp og bjælkelag liggende. Derefter hæftede jeg vindtæt papir på og rejste rammen op, med markeringer på gulvet kunne jeg skubbe den ind tæt nok på murstenen. Men det er sandt, det er nok ikke den mest pladsøkonomiske metode. Jeg forsøger at lære så meget som muligt hen ad vejen :).

..og at slå reglarne i lyder jo langt mere praktisk og pladseffektivt, men så ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg skal gøre med vindtæt pap :confused: . Hvis luftrummet er en tomme, og rammen er rejst, kan man stadig trække papiret, men at hæfte det fast på rammen?? (Min fejl sandsynligvis, der manglede en del information i det første indlæg).

Årsagen til vægudskiftningen er blandt andet skadedyr i væggene. Da jeg fjernede ydervæggen i rum 1, var der en "grotte" i isoleringen (helt væk), som var 3-4 dm bred (kuldebro :)?). Med kun gips i væggene var det også svært at bruge væggene til noget (børn i familien). Og så forsøger jeg at forbedre isoleringen i huset generelt, det er tynd overalt. Taget var
[kold loft]
100 mm spæner
100 mm isolering
lægte
gipsplade
[rum]
..og gulvet var.. ja..
egetræsparket
planker
spåner med bjælkelag, der var "hævet" nogle cm fra betongulvet ved hjælp af nogle støbte "klumper" (det ser ud til, at de egentlig bare har hældt mørtel og presset bjælken ned i det), så spånerne var imellem og under bjælkerne.
Gulvet knirkede temmelig meget, og det var helt vanrøgtet. Jeg kunne se, hvordan parketten havde set ud fra begyndelsen, da jeg fjernede gulvet i garderoberne, hvor det havde været lidt beskyttet, men ude i rummet var det totalt ødelagt. Og det er omtrent årsagerne til, at jeg laver rummet om.

Det er tagstolene på den kolde loft ovenover, der er vægten ovenfra. Den kolde loft er uudnyttet deroppe, fordi der kun var 100 mm isolering + 100 mm spæner ovenpå mellem tagstolene, der er ikke noget gulv at have ting på (hvilket jeg gerne vil ændre). Men absolut, det er dumt at tage chancer, så jeg har fjernet alle de gamle reglar, men har nogle af dem tilbage for at støtte taget, indtil den nye væg kommer på plads. Og som sagt, jeg er ingen ekspert i mursten, måske er den mere stabil, end jeg troede, men det gør mig endnu mindre tilbøjelig til at fuske med støtter.

Jeg håber, dette giver lidt mere fyldestgørende information.
 
tommib
Forstår stadig ikke hvorfor du fjernede det gamle regelsæt. Var det råddent?
Hvad er det, der holder tagstolene oppe nu?
 
tommib sagde:
Jeg forstår stadig ikke, hvorfor du fjernede det gamle regelværk. Var det råddent?
Nej, det var ikke råddent, træet var ganske ok. Men:
- Dels var(og er) det gnavere rundt omkring i huset, hvilket fik mig til at undre over tingenes tilstand.
- Dels vil vi have flere kabler(skjult) ind for forskellige formål.
- Hovedsageligt vil jeg have bedre isolering -> tykkere væg. Det her er vel årsagen til, at jeg ikke beholdt den gamle ramme, godt nok bor jeg i Mälardalen, men alligevel.. Det kan ikke blive meget tyndere end 75 mm, og materialet til væggen koster ikke alt for meget.. Energideklarationen taler om just ekstra isolering, godt nok hovedsageligt i taget, men når man ser på det hele samlet, føltes det rigtigt at tage sig af væggene også.
- Endvidere var den tidligere ejer ryger, hvilket stadig kan mærkes. Jeg forsøgte først at dampe tapeterne væk, men det som lugter, vil næppe forsvinde med det, og jeg blev dårlig af lugten, der opstod. Jeg ved, at der findes ting til at dække sådan noget med, men man skal dels stole på, at det virker, og når man tager det her sammen med de andre punkter, har det føltes som om, det ikke ville være helt forkert at gøre det rigtigt fra starten og få det både rent og bedre.

Jeg indrømmer, at nogle af punkterne ikke har med selve regelværket at gøre, men mere er motivationen til at begynde at rive i væggen overhovedet.

tommib sagde:
Hvad holder tagstolene oppe nu?
Først og fremmest går rummet(1) ikke halvvejs tværs over huset, og sammen med tagets form(det er ikke symmetrisk, tagryggen ligger over rummet) gør det, at tyngdepunktet ikke ligger over rummet, jeg arbejder i, men der hvor der stadig er støtte under. Men der, hvor jeg har fjernet rammen, har jeg kilet nogle af de gamle lægter fast igen som midlertidig støtte, indtil den nye væg er på plads.
 
S
  • Synes
tommib
  • Laddar…
sinuslinus sagde:
Det havde vel været nok at rive isolering og vægbeklædning ned og så føje til reglarne for at få mere isolering.
Meget godt påpeget. Hvis det ikke havde været for vindpappen, ville jeg nok have gjort det uden at tøve. Men nu... Jeg bilder mig ind, at det ikke bliver så godt for isoleringsevnen i væggen at springe den over. Specielt som der er "ventilationshuller" i murværket (#8 for detaljerne), så luften i luftrummet ikke er så forskellig fra udeluften.

sinuslinus sagde:
Hvordan skal du nu fæstne teglstenen i reglarne? En skalmur skal være forankret med kramler (som nævnt tidligere).

Skrækscenarie:
[link]
Hopsa. Okay, det der vil jeg undgå. Men kramler var nyt for mig. Egentlig burde man jo tænke på, at teglvægge også kan falde. Jeg har ikke kontrolleret grundigt, men min indbyggede okulærbesigtiger siger, at teglvæggen, jeg arbejder med, næppe er helt lodret. Måske som helhed, men det føles bestemt som om, det buer hist og her.

Der var ingen kramler i den gamle væg. Og skrækscenariet handlede jo om en flere etager høj væg, mens min er en etage. Regelstammen er sikret foroven, den vil ikke tippe, men på den anden side er det jo ikke det samme som kramler.

Er det generelt anbefalet at bruge kramler, selvom væggen kun er en etage høj? Men hvordan skulle man fastgøre dem, hvordan får man dem til at passe med vindpappen? Det føles jo som en brutal opgave at lave huller i vindpappen til dem?
 
tommib
Kramlerne fæster man fra ydersiden. Når man har rejst trærammen og arbejder med skalmuren. Det var bl.a. derfor, jeg og andre undrede os over, hvorfor du havde revet hele regelrammen.

Der findes en slags renoveringskramler, men jeg har ingen anelse om, hvordan man bruger dem. I skalmuren skal der være ventilationshuller. Ofte gør man det ved at lade hver fjerde stødfuge være åben i det nederste tegelskifte. Ellers har konstruktionen svært ved at tørre ud, og du får skimmel.
 
Synd at du rev reglarna. Men det er bare at bide sammen.

Sæt nye reglar op, skaf bladskrue og bor og plug i teglstenen og skru i bladskruerne og skru bladskruerne fast i reglen.
Der er også pladevinkel, som er en del af stålregelsortimentet, som du sømmer i kanten af reglen.
Mellem reglarna i pladevinklen kan du nu skrue udendørs gips fast, så har du vindbeskyttelsen.

Isoler og sæt plast og tværregel isoler OSB og gips.
(Jeg har gjort på denne måde, da jeg isolerede en koldgarage)

Protte
 
Hvad er det egentlig, der bærer huset i øjeblikket? Står spærstolene og balancerer på hjertevæggen?

Jeg ville have gjort som beskrevet i #11. Det går vel lige så godt at hæfte vindpap på langsiderne af reglerne? Det bliver jo til at skære et stykke pap til per fag, men det kan ikke tage alt for lang tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.