10,721 læst ·
2 svar
11k læst
2 svar
Omkostninger til renovering af skorsten?
Andelsboligen jeg bor i har fået forbud mod fyring, indtil vi renoverer vores skorstene. Vi har indhentet et par tilbud, men synes, at de ligger højt i pris. Skorstenene er 22m høje, og arbejdet inkluderer tilslutning af eventuelle brændeovne. Huset har 8 skorstene, og som det ser ud nu, er det aktuelt at gøre noget ved 5 af dem.
Et af tilbuddene, som jeg kan tage som eksempel, løber op i 60.000 per skorsten, hvilket inkluderer både materiale og arbejde. Er det en markedsmæssig pris?
Af de 60.000 er ca 15.000 arbejdsomkostning og resten materiale. En af materialeposterne, jeg reagerede på, er det fleksible syrefaste rør (180mm), som koster 20.000 per skorsten, dvs. ca 1.000 per meter.
Er dette normale materialekostnader, eller har de en betydelig fortjeneste der?
Edit: Behøver vi i øvrigt 180mm rør? Ser, at omkostningerne falder ret betydeligt, hvis man går ned i dimension (ret naturligt). Maksimalt er der 4 tilslutninger til samme rør.
Et af tilbuddene, som jeg kan tage som eksempel, løber op i 60.000 per skorsten, hvilket inkluderer både materiale og arbejde. Er det en markedsmæssig pris?
Af de 60.000 er ca 15.000 arbejdsomkostning og resten materiale. En af materialeposterne, jeg reagerede på, er det fleksible syrefaste rør (180mm), som koster 20.000 per skorsten, dvs. ca 1.000 per meter.
Er dette normale materialekostnader, eller har de en betydelig fortjeneste der?
Edit: Behøver vi i øvrigt 180mm rør? Ser, at omkostningerne falder ret betydeligt, hvis man går ned i dimension (ret naturligt). Maksimalt er der 4 tilslutninger til samme rør.
Senest redigeret:
Lyder ret rimeligt. Vi betalte 20.000 for glidestøbning af to skorstensrør i vores skorsten, som går fra kælderen og gennem stue- og overetagen, for to år siden.
Det lyder rimeligt, i BRFen jeg boede i før betalte medlemmerne, der ville bruge kakkelovnen, 1000kr/m per røggang, vi havde 16m til loftet altså 16.000 - billigere for dem, der boede på øverste etage.
Klik her for at svare