512 læst ·
4 svar
512 læst
4 svar
Hvordan? - Renovere skorsten med ødelagte mursten
Goddag!
Snart er det tid til at renovere denne skorsten. Som det ses, er flere mursten revnet, og det ser ud til, at den øverste del allerede er blevet udskiftet ved en tidligere lejlighed.
Min plan er at pudse hele op som følger:
1. Grund med rødbrændt mørtel
2. Montere net (metal- eller plastnet)
3. Puds op, så alt bliver top-nice!
Hvad tror I, er det en løsning for de næste hundrede år, eller er det noget, jeg vil skulle gøre om om 5 år?
Snart er det tid til at renovere denne skorsten. Som det ses, er flere mursten revnet, og det ser ud til, at den øverste del allerede er blevet udskiftet ved en tidligere lejlighed.
Min plan er at pudse hele op som følger:
1. Grund med rødbrændt mørtel
2. Montere net (metal- eller plastnet)
3. Puds op, så alt bliver top-nice!
Hvad tror I, er det en løsning for de næste hundrede år, eller er det noget, jeg vil skulle gøre om om 5 år?
Skorstenen ligner begyndelsen på forfaldet på et koldstilt hus, der ikke er blevet opvarmet i mange år; kort sagt, vand er trængt ind i stenene, og kulden har derefter sprængt murstenene med frostsprængning, og det er sket mange gange.
Derudover ser det ud til, at vand fra tagrenden også er sprøjtet på stenene og forårsaget frostsprængskader der.
Grunden til at jeg nævner dette er, at selvom du pudser skorstenen op, vil du snart få frostskader igen, hvis du ikke løser det grundlæggende problem - at skorstenen ikke holdes varm, så den tørrer hurtigt op igen efter regnvejret, og ligeledes at sikre, at vand fra tagrenderne ikke sprøjter op på skorstensstok.
Hvordan ser det ud indeni; har den indsatsrør fra kamin/åben pejs, hvilket man næsten tror, når man ser toppen af skorstenen, hvilket i så fald vil forværre mulighederne for at holde skorstenen opvarmet naturligt med ventilationsluft fra boligen i sammenligning med at have en muret røgkanal.
---
Derudover kan jeg ikke lade være med at spekulere på, hvordan man tænkte, når man murer en skorstensstok principielt uden for huset; der er virkelig meget lagret varme i bunden af skorstensstokken fra røggasserne fra afbrændingen, man mister på denne måde i stedet for med en centralt placeret skorsten, som ville have givet mærkbar varme fra stokken i hvert fald op til 8-12 timer efter afbrændingen.
Derudover ser det ud til, at vand fra tagrenden også er sprøjtet på stenene og forårsaget frostsprængskader der.
Grunden til at jeg nævner dette er, at selvom du pudser skorstenen op, vil du snart få frostskader igen, hvis du ikke løser det grundlæggende problem - at skorstenen ikke holdes varm, så den tørrer hurtigt op igen efter regnvejret, og ligeledes at sikre, at vand fra tagrenderne ikke sprøjter op på skorstensstok.
Hvordan ser det ud indeni; har den indsatsrør fra kamin/åben pejs, hvilket man næsten tror, når man ser toppen af skorstenen, hvilket i så fald vil forværre mulighederne for at holde skorstenen opvarmet naturligt med ventilationsluft fra boligen i sammenligning med at have en muret røgkanal.
---
Derudover kan jeg ikke lade være med at spekulere på, hvordan man tænkte, når man murer en skorstensstok principielt uden for huset; der er virkelig meget lagret varme i bunden af skorstensstokken fra røggasserne fra afbrændingen, man mister på denne måde i stedet for med en centralt placeret skorsten, som ville have givet mærkbar varme fra stokken i hvert fald op til 8-12 timer efter afbrændingen.
Tak for svaret! Det er præcis det, der er sket. Huset har stået uopvarmet i lang tid.X xxargs sagde:Skorstenen ser ud som begyndelsen på forfaldet på et koldstillede hus, der ikke er blevet opvarmet i mange år. Kort sagt er vand blevet suget ind i stenene, og kulden har derefter sprængt murstenene med frostsprængninger, og det er sket mange gange.
Desuden ser det ud til, at vand fra tagrenden også har sprøjtet på stenene og forårsaget frostsprængningsskader der.
Grunden til, at jeg nævner dette, er, at selvom du pudser skorstenen op igen, vil du snart få frostskader igen, hvis du ikke løser det grundlæggende problem - at skorstenen ikke holdes varm, så den tørrer hurtigt op igen efter regnvejr og ligeledes sikrer, at vand ikke sprøjter op på skorstenens stok fra tagrenderne.
Hvordan ser det ud indeni, har der været indsatsrør fra kamin/pejsen, hvilket man næsten tror, når man ser toppen af skorstenen, hvilket i så fald forværrer mulighederne for at holde skorstenen opvarmet naturligt med ventilationsluft fra boligen i sammenligning med en muret røgkanal.
---
Desuden kan jeg ikke lade være med at fundere over, hvordan man tænkte, når man murer en skorstensstok principielt udenfor huset. Der er meget magasineret varme i bunden af skorstensstokken fra røggasserne fra fyringen, som man mister på denne måde i stedet for som med en centralt placeret murstok ville give mærkbar varme fra stokken i hvert fald op til 8-12 timer efter fyringen.
Jeg gætter også på, at der er et rør i skorstenen, præcis som du aner, og det er selvfølgelig et mærkeligt valg at have kun én side af murstokken indvendig med hensyn til, at man mister meget varme.
Hvordan som helst. Hvad tror du om min plan for renovering? Hvis jeg sørger for at bruge den kontinuerligt, så den bliver varm, har den så en chance for at holde længere tid, eller er det et arbejde, der skal "gøres om" om et par år?
Interessant at du har to forskellige mursten i din skorsten den nedre del er det gulgrøn børstet og øvre del ser ud til at være spånet sten..B barkisar sagde:Goddag!
Snart er det det dags at renovere denne skorsten. Som det ses har flere mursten revnet, og det ser ud som om den øverste del allerede er blevet erstattet tidligere.
Min plan er at pudse op hele ifølge følgende
1. Grunde med rødbrændt mørtel
2. Net (metal eller plastnet)
3. Pudse op, så alt bliver top-nice!
Hvad tror I, er det en løsning for de næste hundrede år, eller er det noget jeg kommer til at gøre om om 5 år?
Hvis du vil pudse skorstenen, så skal man alligevel bore ud og skifte de beskadigede sten inden man pudser..
Tak for svar!J Jansson69 sagde:
Ja det er måske lige så godt at skifte dem, jeg havde tænkt at undgå det men det holder måske ikke særlig længe.
Jeg mistænker at de allerede har måttet erstatte den øverste del af skorstenen en gang, deraf de forskellige sten.
/Barkisar
Klik her for at svare
