Hej!
Første indlæg her... Jeg har fået et lille hovedbrud. Jeg er i gang med at lydisolere mit arbejdsværelse. Den ene væg vender ud mod en korridor. Jeg tager gipsen ned indad mod mit værelse og monterer det i den eksisterende væg for at få lidt mere masse (kan ikke arbejde med væggen fra korridor-siden) og skal derefter montere dobbelt gips på min side, korrekt udført med dæmpelim, tætning osv.
Jeg har styr på lydisoleringen, men, nu hvor jeg er begyndt at tage gipsen ned, synes jeg konstruktionen på væggen i forhold til loftet er lidt mærkelig. Klattede verdens grimmeste tegning sammen:
Den øvre længdegående regel (hammerbåndet altså) i vægstammen og loftet i mit værelse sidder ikke sammen, men der bliver i princippet åbent ud i korridoren, når jeg tager gipsen ned. Den stiplede linje i korridoren er det nedsænkede "falskloft", så det bliver jo ikke åbent ud på den måde, at det ses, men jeg er nødt til at få det så tæt som muligt her for lydisoleringens skyld.
Loftet (det som er helt udfyldt på tegningen) i mit rum består af brædder dækket med tynde plader indvendigt.
Hvordan håndterer jeg dette? Jeg kan jo ikke få fat i at fastgøre den nye gips til hammerbåndet, andet end med lim. Gør det noget?
Er det "forkert" byggeteknisk at sætte det andet lag gips mod loftet, altså skære pladerne lidt kortere end det første lag? Med en lille spalte til akustikfugemasse selvfølgelig. Da det er bygget med enkelt gips fra starten, kan jeg ikke få begge lag mellem loftet og regelstammen. Begynde at skære i loftet er ikke en mulighed.
Et alternativ kunne jo være at skære stykker af regler og sætte i hvert "rum" i stammen som et slags falsk-hammerbånd, så jeg kan få fat i at fastgøre pladerne ordentligt langs med øvre langside. Og så gøre begge lag lidt kortere end "originalgipset" altså...
Hej! Jeg synes du skal begynde med at lydisolere som du skrev, forsøg også at isolere den lille spalte, du kan nå i loftet. Så pendler du ned den øvre regel ved hjælp af mindre stående reglar, som du fastgør med vinkler. I disse mindre reglar skruer du så en liggende regel, så du kan fastgøre den nye stående gipsskive. Husk at isolere ordentligt, da isoleringen lydisolerer mere end dobbelt gips. Rent byggeteknisk ser jeg ingen problemer med at skiven nummer to støder mod loftet. Held og lykke!
Tak for svar! Du foreslår altså, at jeg laver det første lag nye gips i samme højde som det gamle gips, selvom jeg ikke kan komme til at skrue for oven? Skal jeg bare trække en limstreng der og være tilfreds med det?
Så var jeg nok ikke helt med på, hvordan du mente med den nye nedhængte regel... hvilken funktion har de stående regler, du foreslår, at jeg skal fastgøre i? Hvorfor ikke bare skrue/skruve den ind mellem de regler, der allerede findes?
Ja, det første lag går lige så højt som den gamle plade. Limes deroppe og skrues i den nye liggende regel. (eller i de kortliner du indfælder) Funktionen af den nye regel, som "hænger" i de korte lodrette regler, er at du får noget at skrue den sidste gipsplade i. Hvis det i stedet er muligt at indfælde kortliner (korte regelstykker) mellem de eksisterende regler, er det et bedre alternativ!
Ah, din tanke var måske, at de korte lodrette regler skulle gå lidt uden for de gamle, så jeg kunne trække EN ny øvre regel, ikke småstykker... eller? Egentlig lidt lettere, men så skal jeg jo gøre det samme nede ved gulvet, og jeg vil heller ikke have, at rammen i sig selv bliver dybere end den er nu.
Så hvis du siger, at kortlingar er et bedre forslag, så kører jeg med den variant i stedet. Tak!
Hehe det er lidt tricky at skrive om praktiske ting. Det var ikke helt sådan, jeg mente, men du ser ud til at have styr på det, får du ind kortlingar så er det det bedste alternativ!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.