Hej!

I stedet for at male indendørstaket, overvejer jeg at sætte nye plader ovenpå (under) i stedet. Byggmax / smartpanel. Det eksisterende loft er spånplade fastgjort direkte på tagspærene, og det er lidt bølget og har også en lille revne, som den tidligere ejer har malet over. Kan jeg skrue direkte i spånpladen eller er jeg nødt til at lave en form for ramme først?

En hånd holder en metalbjælke mod et struktureret loft med en sprække, over en væg med murstensmønster.

Du kan lægge strimler af fx masonit i rækkerne, hvor du har tænkt dig at skrue det nye tag fast.

Stefan N Stefan N sagde:
Du får lægge strimler af fx masonit i rækkerne, hvor du har tænkt dig at skrue det nye tag.
Ah, god idé. Jeg antager, at du mener at udfylde netop der, hvor det gaber, eller hele vejen? Og hvis hullet er mindre end 3,2mn, skal man så slibe masoniten tyndere?

Du kan jo gå over taget og se, hvor det er nødvendigt.

Stefan N Stefan N sagde:
Du får jo gå over taget og se hvor det er nødvendigt.
Ah, så forstår jeg. Tak for hjælpen. Så er det bare at vente på, at byggmax åbner. :-)

Spånplade i loftet er jo ikke den smarteste, det hænger ned alt for let.
Du vil få problemer med at få nye plader til at blive plane.
Det bliver lidt Shakespeare, at lægge mellem eller ikke lægge mellem......

Tag spånpladen ned og sæt krydsfiner, findes også på Byggmax.

Protte

prototypen prototypen sagde:
Tag ned spånpladen og sæt krydsfiner, findes også hos Byggmax.
Hmm... Det besværlige ved at fjerne spånpladen er, at der ligger 20 cm savsmuld lige ovenover. Skiftede i et lille skab, der var fugtskadet, og det blev en hel del bare i det lille rum.

Hej igen!

Jeg fik kolde fødder og tog ikke til ByggMax. Tættest på ydervæggen er der en saftig bule på mindst 10 mm, og det føles som lidt for meget at justere med masonit.

Vaterpas på væg viser en synlig bule på væggen, der skaber en markant ujævnhed nær ydervæggen. Tapet med blomstermønster ses.

Tag ned og sæt spredt c/c 30 hvis du orker.

Tag en dyb indånding, tænk efter....
Quick fix eller noget varigt...

20 cm spån svarer til 10 cm mineraluld.....

Quick fix, køb krydsfiner og løft det med en donkraft, så har du et mere lige loft, intet mere.

Varigt, skovl ud / sug ud med sugebil savsmuldet, riv ned spånpladen, blæs ecofiber ind som isolering, sæt loftpladerne op. Nu har du et lige loft med bedre isolering.

Eller enklest, luk øjnene lidt og mal spånpladeloftet.

Protte

prototypen prototypen sagde:
Tag en dyb indånding, tænk efter....

Eller nemmest, luk øjnene lidt og mal spånpladetaget om.

Protte
Det hælder mod det faktisk. :) Lidt dårlig økonomi lige nu, men vil gerne have ordnet rummet nu i påskeferien, når alle andre planer er blevet ændret. Det er bare så kedeligt at male loft, så det virkede så nemt med nye plader.

En sidste tanke bare, hvad tror I om gles og donkraft? Vinkelret mod hængende bule? At få store krydsfinerplader op virker svært for én person.

PS. Har overvejet ecofiber men tænkte tage det, når økonomien er blevet bedre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.