Jeg skal lave mit gamle kedelrum om til et udstillingsrum for film, statuer og filmrekvisitter, som jeg samler på.
Jeg er i gang med at fjerne nogle gamle fundamenter, som kedler og lignende har stået på. Derefter skal jeg støbe brønden til, plane gulvet og fjerne et tyndt lag på væggene for at få fjernet maling, sod og fedt.
Planen er så at lægge en platonmåtte på betonen (uisoleret plade direkte på jorden, huset er bygget i '65) med et trægulv (skal derefter lægge et rødt tæppe, tænk biograf) og derefter bygge væggene op med stålregler 30-50mm fra eksisterende vægge, osb+gips. Bør man lægge en form for isolerende fugtspærre bag osb'en? Den lange væg med radiator er ydervæg. Ikke drænet, men vil blive inden for 3 år.
Over radiatoren i hjørnet har jeg en ventilationskanal med selvtræk, overvejer at installere en pax-ventilator med fugtsensor der direkte mod ydervæggen, altså i mellemrummet mellem ydervæg og de nye vægge med en hila-luge indenfor.
Hvad tænker I om dette? Kan man gøre sådan her? Andre alternativer? Jeg er selv tømrer, men har ikke meget styr på alt, der har med fugt eller rum i kældre at gøre.
Jeg ville undgå organisk material på gulvet, men samtidig prøve at få lidt isolering ovenpå betonen. Flamingo eller marktavler dækket af en meget tynd (3 cm) armeret (net ikke armeringsstål) betonplade f.eks. Drop OSB på væggene, isoler mellem stålreglerne (flamingo eller stenuld) og sæt ingen dampspærre bag gipsen (den lukker den fugt inde, der allerede er der). Har du brug for at kunne hænge ting op, sæt kortlinger af stål eller noget lignende.
Jeg ville helt sikkert undgå nye vægge indenfor kælderydervæggene.
Puds de glatte og isoler på ydersiden.
Gulvet, hvis du ikke skal opvarme gulvet, så læg et isoleret gulv med tæppet ovenpå.
Jeg ville undgå organisk materiale på gulvet, men samtidig forsøge at få lidt isolering ovenpå betonen. Flamingo eller skumplast dækket af en meget tynd (3 cm) armeret (net ikke armeringsstål) betonskive f.eks.. Spring over OSB'en på væggene, isoler mellem stålreglerne (flamingo eller stenuld) og sæt ingen dampspærre bag gipsen (den indelukker den fugt som allerede findes der). Skal du kunne hænge ting op, sæt kortlægger af stål eller noget lignende.
Har siden dette indlæg fjernet yderligere en "kage" som var løs nogle steder, dette har gjort gulvet endnu mere ujævnt. Da mit budget for dette rum er ret lavt, samt at jeg har adgang til så godt som gratis træ, var min tanke at bruge 22×120 eller 28×70, stramme fast og få det i niveau med justérbare skruer (samt understøtte det med plastkiler) som et budget-nivelleringssystem. Der vil blive ca. 3 cm mellem træet og pladen som minimum. Mellem "glesen" havde jeg tænkt at lægge 30 flamingo. Kan man lakere "glesen" med en hård klar lak, fx gulvlak for at beskytte mod fugt?
Hvis man tager udgangspunkt i udtrykket "budget-nivell system" så er din løsning måske ikke så tosset. Hvis det ikke bliver godt, har du ikke investeret så mange penge. Med plastikafstandsstykkerne undgår du direkte kontakt mellem træ og beton, hvilket er vigtigt. Med 30 frigolit kan du så dække hele betonoverfladen rundt om plastikafstandsstykkerne. Frigolit er ikke helt damptæt, kan nærmest beskrives som damptræg, men den tåler fugt og er ikke hygroskopisk. Rummet mellem frigoliten og spånpladen bør være ventileret. Det burde kunne fungere.
Hvis man tager udgangspunkt i udtrykket "budget-nivell system", så er din løsning måske ikke så tosset. Hvis det ikke bliver godt, har du ikke investeret så mange penge. Med plastafstandsstykkerne undgår du direkte kontakt mellem træ og beton, hvilket er vigtigt. Med 30 frigolit kan du dække hele betonen rundt om plastafstandsstykkerne. Frigolit er ikke helt damptæt, kan nærmest beskrives som damptræg, men den tåler fugt og er ikke hygroskopisk. Rummet mellem frigolit og spånplade bør være ventileret. Det burde kunne fungere.
Ok! Eftersom grunden är så ojämn tänkter jag att det blir svårt att lägga frigg plant på betongen. Ska jag jämna ut allt kommer det stjäla så mkt av den redan låga takhöjden. Min tanke var så som på bifogad bild, vad tror du om det? Man kan ju lägga nån typ av plastkloss mellan frigg och spångolvet så det inte ligger dikt emot.
Jeg synes frigolitens øk skal være på niveau med distancernes. Du skal kunne jævne ud overfladen under frigoliten med sand eller lecakugler, f.eks.. Jeg synes der skal være en luftspalte under spångulvet.
Jeg synes, at frigolitens øk skal være på niveau med distancernes. Du skal kunne jævne overfladen under frigoliten med sand eller lecakulor, f.eks. Jeg synes, at der skal være en luftspalte under spångulvet.