3,060 læst ·
20 svar
3k læst
20 svar
Nyproduktion med gips i badeværelse
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Det er selvfølgelig ikke godt, men lidt perspektiv må vi vel have? Man har bygget med almindelig gips i masser af år, og kun et fåtal af disse badeværelser får problemer.
Forsikringsselskaberne er hurtige til at kræve vidtgående foranstaltninger, så de kan undgå skader.
Forsikringsselskaberne er hurtige til at kræve vidtgående foranstaltninger, så de kan undgå skader.
Nu benytter jeg lejligheden til at løfte tråden lidt...
Informationen jeg har fået nu er, at man følger GVK og når jeg læser på GVK, tolker jeg det som at gips er ok, da der endnu ikke findes andre løsninger, som er acceptable.
Så, hvis GVK er ok, burde mit badeværelse være forsikringsbart trods gips?
Informationen jeg har fået nu er, at man følger GVK og når jeg læser på GVK, tolker jeg det som at gips er ok, da der endnu ikke findes andre løsninger, som er acceptable.
Så, hvis GVK er ok, burde mit badeværelse være forsikringsbart trods gips?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 indlæg
De kan følge GVK, hvis de følger GVK hele vejen. Dvs. så skal der være et tætlag i form af en måtte. Præcis hvad GVK skriver ved jeg ikke, men har opfattet det som, at det så skal være svejset plastmåtte på både gulv og væg, senere kan man, hvis man vil, dække det med keramisk materiale (under forudsætning af at den valgte måtte er godkendt til fliseklæb, som nedbryder visse fabrikater af måtter).Nanorch sagde:Nu benytter jeg lejligheden til at løfte tråden lidt...
Informationen jeg har fået nu, er at man følger GVK og når jeg læser hos GVK så tolker jeg det som, at gips er okay, eftersom der endnu ikke findes andre løsninger, der er acceptable.
Så, hvis GVK er okay, så burde mit badeværelse være forsikringsbart trods gips?
Hele denne diskussion om vådrum kan opsummeres med "det afhænger"! Det afhænger af, hvad dit forsikringsselskab siger, det afhænger af, hvilken overflade du skal have, og det afhænger af, hvilke brancheforskrifter du eller din fliselægger arbejder efter, og det afhænger af, hvilket tætningslag der skal anvendes.Lymmeln sagde:
1. Normalt får man svaret fra forsikringsselskabet, at man skal følge gældende brancheforskrifter samt leverandørens anvisninger.
2. Hvis man skal lægge vinyl, er sagen klar, da GVK endda accepterer kartonklædt gips bag dette.
3. Hvis det er fliser, der er på tale, afhænger det af, hvilke brancheforskrifter der skal følges, hvilket igen afhænger af, hvor fliselæggeren eller gulvlæggeren er tilsluttet. Hvis nogen, der er tilsluttet GVK, skal udføre arbejdet, er det OK med kartonklædt gips, forudsat at tætningslaget er et folietætningslag. Hvis det derimod er en pårullet tætning, anbefaler GVK, at en uorganisk plade anvendes. Hvis en håndværker tilsluttet BKR skal udføre arbejdet, er det ikke OK at bruge kartonklædt gips, men derimod uorganiske plader.
4. Afslutningsvis vil jeg præcisere, at det ikke er gipsplader generelt, der er forbudt ifølge BKR, men det er kartonklædt gips. Således er det helt i orden at bruge f.eks. Norgips Humid Board, som foreslået tidligere i tråden.
Svaret på spørgsmålet om papirgips går bort, afhænger således af, om din fliselægger er tilsluttet BKR eller ej.
Klik her for at svare