Vi køber nøglefærdigt og nu har det vist sig, at de sætter gips i badeværelserne.

Jeg har ikke så godt styr på det, men det ser præcis ud som almindelig gips, jeg satte spørgsmålstegn ved dette og fik et uklart svar tilbage, men det blev nævnt, at de fulgte PER.

Nu har jeg læst lidt op og PER er jo erstattet af BBR.

Kan bygningsinspektøren ved slutinspektion kunne godkende en løsning med gips?

Huset er rejst efter 080701 om det spiller nogen rolle...

skal I sætte fliser / klinker så er det ikke godkendt, skal I have plastikgulv så er det stadig godkendt et stykke tid endnu som jeg har forstået det.

Marive sagde:
ska ni sätta kakel / klinkers så er det ikke godkendt, skal I have plastmåtte så er det stadig godkendt et stykke tid endnu som jeg har forstået det.
Det bliver klinker med komfortvarme under samt kakler på væggene.

Åhh... man bliver så træt! Hvor f-n meget skal man tjekke op på selv, når man køber nøglefærdigt i troen på, at man skal slippe for at engagere sig i sådan noget.

Store veletablerede byggefirmaer er altså INGEN garanti for, at man overhovedet får et badeværelse, der følger branchereglerne :mad:

Skriv et vredt brev til Forbrugerstyrelsen. Der findes jo intet bedre end at sætte et stort byggefirma på plads for byggesjusk ^^

Jeg håber de får rive ned og bygge om. Det er jo tydeligvis ikke at anse som ifølge nogle regler, hvis man har gips nu. Hvilke bluff og bedrag firmaer - tag ikke imod et PER intyg, kræv et BBV intyg.

Jeg ville tage en advokat ellers. Jeg antager, at I har kontrakt på at huset skal bygges ifølge "gældende brancheregler". ikke bare brancheregler ......

Hvad jeg kan læse i BBV så fandtes der en overgangsperiode for kartonklædte gipsplader frem til 1. juli 2008. Før det klarede man sig altså men ikke efter.

BBV er jo ikke så detaljeret på det punkt. Jeg mener jo, at eftersom vådrummet med god margin ikke var påbegyndt 2008-07-01 så er kartonklædt gips IKKE okay.

Kan forestille mig, at byggefirmaet vil henvise til, at byggeriet var påbegyndt før 2008-07-01 (vi taler altså om pladen), har de noget at hente der?

EDIT: Hvad tror I besigtigelsesmanden vil sige? (jeg har selvfølgelig fotodokumentation af gipsen, for det ses jo ikke senere)

Senest redigeret:
Sikker på at det ikke er de "nya" fiberforstærkede gipsplader, de har brugt så?

Bezt sagde:
Sikker på at det ikke er de "nye" fiberforstærkede gipsplader, de har brugt da?
Det spiller jo ingen rolle. De er papbeklædte de med. Dog er bøjstivheden bedre.
De er godkendt med mat på væggen under kakel.

Jeg tror det handler om hvilke regler der gælder, når byggetilladelsen er søgt, og når byggesagsbehandling har fundet sted. Det kan ofte tage lang tid mellem byggetilladelse og produktion, derfor kan nye regler ikke træde i kraft med øjeblikkelig virkning for alle husbyggerier.

Mike Wazowski sagde:
Jeg tror det handler om hvilke regler der gælder, når byggetilladelsen er søgt, og når byggesamrådet er afholdt. Det kan ofte tage lang tid mellem byggetilladelse og produktion, derfor kan nye regler ikke træde i kraft med øjeblikkelig virkning for alle husbyggerier.
Det der synes jeg virker mærkeligt og bare et forsøg for hustillverkarna at spare nogle penge, de nye regler har jo været kendt i over 1½ år, selvom de nu ikke trådte i kraft den 1. juli i år, så lang planlægning kan det jo ikke være.

StellanKarlgren sagde:
Det spiller jo ingen rolle. De er papbeklædte de med. Dog er bøjningsstivheden bedre.
De er godkendt med tapet på væggen under fliser.
Njae det ved jeg ikke rigtigt, de jeg mener er godkendt af BKR. F.eks. http://www.gyproc.dk/gyproc/bestall...NID=84BD0E04C8BEE33DC12572DD002396C5&m=mpmgmb

Nanorch: Tjek hvilken producent det er på pladerne, de har sat op, og kig igennem denne liste over godkendte plader.
http://www.bkr.se/branschregler/Alternativa_skivor_2008-09-22.xls

Så kan det være en idé at tjekke, så de bruger en godkendt tætningsmembran, så der ikke snydes på det punkt også, næsten endnu vigtigere.
http://www.bkr.se/branschregler/Godkanda_system_over_miljonen.pdf

virker ligesådan overalt.
el regler, rør regler, snedker regler..
reglerne gælder fra det øjeblik projektet starter.

som der, hvor vi er og bygger nu. der rejste de 4-etagers huse med gips i badeværelserne
da disse begyndte at blive bygget, før de nye regler trådte i kraft.

ligeledes gælder det, når vi får nye el regler mm.

altså kan byggefirmaet have al ret på sin side.

Havde selv samme problem med Götenehus. Jeg undersøgte dog dette, inden badeværelset blev påbegyndt og "tvang" dem til at skifte. De ville have betaling for dette, men jeg nægtede. Det stærkeste kort var, at der i kontrakten stod, at de skulle bygge i henhold til PER's brancheregler. Eftersom PER's byggeregler var indgået i BKR's brancheregler, og de havde tydeligere direkte gældende krav end BBR, fik vi det igennem. De kunne ikke rigtig forsvare at opføre huset efter en kendt risikokonstruktion. Jeg påpegede også, at overgangsperioden frem til 1. juli 2008 var, for at man skulle have tid til at omstille sig og ikke behøvede at rive op i påbegyndte projekter. Götenehus resonerede, at jeg ikke skulle bekymre mig, eftersom huset ville være færdigt, før det blev tvungent.

Mærkeligt at det skal være tilvalg at undgå at bygge huse, der mugner! Stå fast!

Bezt sagde:
Sikker på at det ikke er de "nye" fiberforstærkede gipsplader de har brugt da?
Jeg antager, at jeg ikke havde hørt et mumlen om PER da uden at der var henvist til BKR i stedet.

Mike Wazowski sagde:
Jeg tror det handler om hvilke regler der gælder, når byggetilladelsen er søgt og når byggesamråd er afholdt. Det kan ofte tage lang tid mellem byggetilladelse og produktion, derfor kan nye regler ikke begynde at gælde med øjeblikkelig virkning for alle husbyggerier.
Eftersom det er en etape med flere huse, antager jeg, at man har søgt byggetilladelse og haft byggesamråd i ét hug. Ville tro, at dette godt kan have været afholdt før 2007-07-01 :-(

Bezt sagde:
Det der synes jeg virker mærkeligt og blot er et forsøg for husproducenterne til at spare nogle krone, de nye regler har jo været kendt i over 1½ år, selv om de nu ikke begyndte at gælde 1. juli i år, så lang planlægning kan det jo ikke være.

Nanorch: Tjek hvilken producent der er på pladerne de har sat op og kig igennem denne liste på godkendte plader.
[link]

Så kan det være en idé at tjekke, at de bruger et godkendt tætningslag, så der ikke snydes på den punkt også, næsten endnu vigtigere.
[link]
Det er vel sådan man skaber tillid, ikke? Nej, skal der bygges en anden gang, så bliver det i egen regi!

Skal tjekke det der med tætningslaget!

kungkokos sagde:
Havde selv samme problem med Götenehus. Jeg tjekkede dog dette før badeværelset blev påbegyndt og "tvang" dem til at skifte. De ville have betaling for dette, men jeg nægtede. Det stærkeste kort var, at det i kontrakten stod, at de skulle bygge i henhold til PER's brancheregler. Eftersom PER's byggeregler er kommet ind i BKR's brancheregler, og de havde tydeligere direkte gældende krav end BBR, fik vi det gennemført. De kunne ikke rigtigt forsvare at opføre huset efter en kendt risikokonstruktion. Jeg påpegede også, at overgangsperioden frem til 1. juli 2008 var for, at man skulle nå at omstille sig og ikke behøvede at rive op påbegyndte projekter. Götenehus resonnerede, at jeg ikke skulle bryde mig, eftersom huset skulle blive færdigt, inden det blev obligatorisk.

Mærkeligt at det skal være et tilvalg ikke at bygge huse, der mugner! Stå fast!
Jeg har gennemlæst vores kontrakt, men jeg finder intet, hvor der står noget om brancheregler. Der henvises naturligvis til ABS05, men der finder jeg heller ingenting. Utydelig kontrakt altså =(

Så hvad siger panelet?

Skal man tage dette op med Kvalitetsansvarlige? Besigtigelsesmanden eller Bygherren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.