Hvis udeluft og indeluft har samme temperatur, stræbes der altid efter udligning; hvis udetemperaturen er varmere end indetemperaturen med højere luftfugtighed, vil der være en stor tilstrømning af fugt i alt træ, og naturligvis omvendt.
Skal man lufte ud, gøres det med fordel, når det er væsentligt køligere udenfor end indenfor med samme eller lavere relative fugtighed, da affugtes indeluften.
En affugter anbefales altid, hvis der er høj luftfugtighed inde, over 70% relativ er en måleenhed, jeg bruger, når affugteren kører i kælderen om sommeren, når ingen varme er på i huset.
Bonus er en kølig og tør kælder, der ikke har den der "kælderstemning", som let opstår, når den varme og fugtige udeluft køles ned og bliver endnu fugtigere, relativt set.

P Peter Petterson sagde:
Hej hej!!!

Jeg har lagt nyt gulv ind på 3 plan i huset.
Byggemestrene har været nede til bjælkelaget, monteret nye lægter på de gamle for at rette gulvet.

Limet og skruet efter kunstens regler.
Forfræset gulvspånplade, samme her limet og skruet efter kunstens regler.

Aluplader med korrekt afstand imellem monteret.

Gulvet, siger de, også lagt med nok afstand mod vægge, trappetrin osv.

Nu til problemet gulvet flyder ligesom på en luftkube næsten overalt. Både langs lister og midt på gulvet.

Ved portaler, hvor det er som tættest, knager og knirker gulvene, som har løftet sig ordentligt.

Kortfuger er begyndt at få store sprækker og er ikke tætte mange steder.

Store, store bekymringer med andre ord.

Nogen der har forslag til, hvad der er galt og løsninger.

Jeg mistænker for lidt afstand mod væggene, og at gulvet ligger i spænd?
Hej :)
Måske har jeg ikke et specifikt råd.. men giver en lille input, da jeg og mine gulve har en mærkelig relation ..

Jeg hader gyngende gulve, nu mener jeg ikke, at gulvet skal være stumt (for det er det kun, hvis man har en betonplade, med klinker ovenpå..) men "gyngende".. og "hullet".. og "ophøjet".. og jeg har haft dem (har..) alle.

Forskellige huse, forskellige problemer..

Alle valg er ikke rigtige for alle huse.. uanset hvor korrekt man gør det. Gamle huse fungerer ikke altid bedst ifølge "kunstens alle moderne regler". De kan reagere helt anderledes på visse ting..

Jeg kan sige det sådan her.. vi har rettet køkken, bad, gang og soveværelse indtil videre.. skulle have gjort dagligstuen til efteråret.. men håndværkerne har meget at lave.

For os handlede det om, at der var lidt store afstande mellem gulvbjælkerne. Klinker og lidt flydespartel visse steder (inklusive store møbler) har tyngdet alt ned.. så for os handlede det om at lave støtte i kælderen (ikke indrettet)... og få alt til at holde op med at synke.. og derefter rette op det, der var sunket .. (vi fæstede nye lægter på siderne af de gamle).

Jeg overdimensionerer alt.. så jeg har bedt dem sætte ekstra lægter/kortlægninger også.. så jeg tror, vi har cc30i køkkenet nu..

Men i hvert fald, for os krævede det stolper/bærende vægge under bjælkelaget (det fungerer selvfølgelig at have større dimensioner på gulvlægterne.. hvis man kan komme til at få dem ind.. og give dem støtte fra væggene.. men for os var det lettere at stille nogle stolper og stålbjælker op)

Ingen synes at ville lave vores "gangrum" (meget el, va varme og fiber, der går i loftet/gulvet under).. og det fyret der skal kunne gå og tages ud.. så antageligt bliver det et par flytbare støtter, der presser det eksisterende gulvbjælkelag op.. skulle fyret skulle tages ud. så går det!

Når det kommer til selve overfladen.. så er det mere bevægeligt end man skulle tro.. mange gamle huse har en lille liste uden for gulvlisten (jeg og officielle navne.. hmm.. men kan den kaldes kvartliste?).. for at skjule træets bevægelse/sprækker .. visse perioder på året..

Vi har det.. hvor vi ikke har det.. har vi sprækker helt enkelt (lidt bedre hvor vi faktisk har lavet gulvene om, men som sagt .. gamle huse.. har en opførsel.. og selvom gulvene er "plane" så er væggene ikke helt glatte (?)..

Både laminat og træ bevæger sig jo desuden.. og gulvvarme gør miljøet anderledes også...(specielt hvis man slår den fra, antager jeg/den ikke er tændt ind imellem)..

Kortsamlinger havde vi problemer med på et laminatgulv i det tidligere hus.. det var "fejl" på gulvet mener jeg.. (alle kortsiderne rejste sig sagde vi..). Så DET kunne være et "andet problem".. (end sprækker mod væggene mener jeg).

Hvis du har "opbukninger" på gulvet, især midt i rummet.. så ville jeg antage, at noget ligger i spænd.. et sted.. se bag alle lister.. hvis du "ikke har sprække" et sted.. (følg gulvbrædderne fra opbukningen mod væggen...)

Men du kan også have uheld.. vi havde et varmerør under gulvspånpladen, der trykkede gulvet op.. :/

• Synes
Peter Petterson
  • Laddar…
TRJBerg
P Peter Petterson sagde:
Gulvlæggeren tror, det er noget galt med gulvet, gulvleverandøren har ikke ulejliget sig med at vende tilbage endnu.

Jeg føler, at en Oberoende bes mand må tage fat i det, så de andre må rette sig ind efter hans udtalelse 🤷‍♀️
Usikker her, men er det ikke Byggmax, du skal reklamere hos?

TRJBerg TRJBerg sagde:
Usikker her, men er det ikke Byggmax du skal reklamere hos?
Har reklameret hos dem samt bestilt en uafhængig besigtigelse af gulv branchens godkendt bes man!

• Synes
Roger Fundin og 1 anden
  • Laddar…
Det fænomen, som du oplever, plejer at opstå, når parketten har en noget højere fugtighed på oversiden sammenlignet med undersiden. Oversidens strækning bliver en smule længere, og en lille bue dannes. Længdesidernes klikskjøter holder imod, så derfor bevæger gulvet sig kun ud mod væggene ved belastning for derefter at danne den samme bue igen. Derimod kan tværskjøterne gå fra hinanden ved belastning, særligt når man går frem og tilbage over gulvet ved en buedannelse. De arbejder sig ud af position, når de ligger i vinkel mod buen.
Så eftersom I har været så nøje og ambitiøse, bliver gulvet måske godt, når det har antaget en jævn fugtkvote(?). Tværskjøterne da? Dem kan man slå sammen ved hjælp af to vakuumhåndtag, som man fastgør på hver sin side af skjøten. Pres og brug en gummihammer. Dog må man tage højde for, at tværskjøternes styrke kan være blevet svækket og dermed lettere kan glide fra hinanden i fremtiden.
Håber alt bliver godt til sidst!

• Synes
MrBusch og 5 andre
  • Laddar…
S Spikrätaren sagde:
Det fænomen, som du oplever, plejer at opstå, når parketten har en noget højere fugtighed på oversiden sammenlignet med undersiden. Oversidens længde bliver en smule længere, og en lille bue dannes. Langsidernes kliksamlinger holder imod, så derfor bevæger gulvet sig kun ud mod væggene ved belastning for derefter at danne den samme bue igen. Derimod kan kortsamlingerne skille ad ved belastning, især når man går frem og tilbage over gulvet ved en buedannelse. De arbejder sig ud af position, når de ligger i vinkel mod buen.
Så da I har været så nøje og ambitiøse, måske bliver gulvet godt, når det har antaget en jævn fugtkvote(?). Kortsamlingerne da? Dem kan man slå sammen ved hjælp af to vakuumhåndtag, som man fastgør på hver side af samlingen. Pres og brug en gummiklubbe. Dog skal man tage højde for, at kortsamlingernes styrke kan være svækket og dermed lettere kan glide fra hinanden i fremtiden.
Håber alt bliver godt i sidste ende!
Hej!

Tak for et, hvad der lader til at være, rigtig godt svar. Er det nu noget, man kan forvente sig af gulvet hver gang, det bliver sommer, og høj RF?
Er det noget, der på nogen måde er reklamérbart for mig som kunde, gulvet modsvarer jo ikke det, man kan forvente sig med tanke på nedlagt arbejde samt penge?

Nylagt gulv med lav RF så skifter det til høj RF i lang tid, åbne vinduer og beskyttelsespap det er næsten logisk, at det kan føre til sådanne problemer. Så ved kommende fugtige sæsoner, når man er indflyttet og materialer i gulv og vægge har antaget samme fugtkvote, opstår ikke samme høje forskel på over/underside, men kan så udvide ”ensartet” ud mod væggene.
Hvis der er forskel på forskellige gulve/kvalitet og deres bevægelse ved jeg for lidt om. Men første skridt er jo, som du har tænkt; at få en dokumenteret analyse at tage udgangspunkt i.
For som det ser ud: I har gjort alt rigtigt og lidt til, så må slutresultatet være et fejlfrit gulv!

• Synes
Bästerortarn og 1 anden
  • Laddar…
X
P Peter Petterson sagde:
Hej!

Tak for et hvad der virker som et virkelig godt svar. Er det nu noget, man kan forvente af gulvet hver gang det bliver sommer og høj luftfugtighed?
Er det noget, som på nogen måde er reklamerbart for mig som kunde? Gulvet svarer jo ikke til det, man kan forvente med tanke på nedlagt arbejde samt penge?
Jeg tror, der kan være faktorer her, der har skabt en perfekt blanding for at skabe problemer for jer.

De tre somre, vi har boet i vores hus, har jeg aldrig oplevet så høj luftfugtighed som denne sommer. Især i den seneste uge har trampolinen i hallen, jeg nævnte tidligere, været værre end nogensinde. Og det krævede ikke mere end det seneste døgn med lavere temperatur og lavere luftfugtighed, for at alt skulle lægge sig.

Det er dog også muligt, at gulvet har taget permanent skade og bliver ekstra følsomt ved høj luftfugtighed også fremover.

Jeg vedhæfter en side fra Kährs læggeinstruktioner. Det virker som om, at jeres byggeri under denne fugtige tid med pap og åbne vinduer kan have forårsaget problemerne, som har medført konveks form på plankerne, som måske ikke vil gå tilbage.

Bemærk også, at man fremhæver, at gulvene skal lægges som det sidste af alle arbejder. Det er muligt, at Barlinek har samme skrivelse i instruktionen, og da bliver det nok svært at stille krav mod dem.

• Diagram om relativ luftfugtighed, temperatur og træets reaktion. Viser hvordan forskellig luftfugtighed påvirker gulvbrædderne og installationen.
Senest redigeret:
  • Synes
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
X Jeppan sagde:
Jeg tror der kan være faktorer her, der har skabt en perfekt blanding for at skabe problemer for jer.

Jeg har de tre somre, vi har boet i vores hus, aldrig oplevet så høj luftfugtighed som denne sommer. Specielt den seneste uge har trampolinen i hallen, jeg nævnte tidligere, været værre end nogensinde. Og det krævede ikke mere end det seneste døgn med lavere temperatur og lavere rh for at alt skulle lægge sig.

Det er dog også muligt, at gulvet har taget permanent skade og bliver ekstra følsomt ved forhøjet rh også fremadrettet.

Vedhæfter side fra Kährs lægningsinstruktioner. Det føles som om jeres byggeri under denne fugtige tid med papir og åbne vinduer kan have forårsaget problemerne, der har forårsaget konveks form på brædderne, som måske ikke vil gå tilbage.

Bemærk også, at man understreger, at gulvene skal lægges sidst af alle arbejder. Muligt at Barlinek har samme skriftlighed i instruktionen, og så bliver det nok svært at stille krav mod dem
Men i det du vedhæfter, står det jo luft gerne :) Gulvet er jo blevet lagt, efter at al spartling af vægge allerede var udført. Gulvet blev lagt i juli, præcis når maleren gik på 5 ugers ferie. Så blev det dækket, og tømrerne fortsatte med montering af nye indvendige døre, lister, foder, nyt køkken, nye vinduer osv. mens gulvene var dækket med mælkepapir.

Gulvene blev jo lagt under de rigtige RH-forhold, men efter at de blev lagt, har ingen gået rundt med RH-måler. Maleren kom tilbage efter ferien og begyndte at hænge tapet op samt male vægge. Lofterne var allerede malet.

Jeg ved ikke, hvad jeg kunne have gjort anderledes, eller om jeg som bestiller har noget videre ansvar i denne sag? Jeg har jo betalt for at få lagt gulve ind, undergulve udskiftet samt bjælkelaget rettet og ny isolering indsprøjtet.

• Synes
stugfar og 1 anden
  • Laddar…
S
Af alt at dømme har du lagt gulvet efter alle kunstens regler. Jeg begynder at blive lidt træt af kommentarer om, at når man bygger noget, skal månen stå i syvende fase, der skal vandes 3 dl på femte time men ikke sjette, og skægget skal ligge bag trettende sten, ellers er det selvfølgelig sådan, at intet fungerer som tænkt.

Ps håber du kan modstå disse kræfter og få et gulv som fungerer som tænkt.

• Synes
  • Haha
Bästerortarn og 5 andre
  • Laddar…
Sporret spor på cc60? Skal det ikke være på mindst cc30? Netop for at forhindre svigt da pladen er meget svag i fræsningen, hvad kan det være, 5-7mm spor tilbage?

• Synes
S7200
  • Laddar…
S Stbk sagde:
Sporad spån på cc60? Skal det ikke ligge på mindst cc30? Bare for at forhindre svigt, da pladen er meget svag i fræsningen, hvad kan der være, 5-7mm spån tilbage?
Nej!

CC 30 gælder i badeværelser, og der har vi ingen problemer. Den renovering er nok gået mest gnidningsfrit af alle rum.
S Stbk sagde:
Sporad spån på cc60? Skal det ikke ligge på mindst cc30? Bare for at forhindre svigt, da pladen er meget svag i fræsningen, hvad kan der være, 5-7mm spån tilbage?
nej det gælder kun i badeværelser med CC30.

Der har vi dog brugt hele spånplader og elektrisk gulvvarme for også at have lune gulve om sommeren, som effektivt tørrer gulvene op samt CC30!

• To håndvaske i et badeværelse under renovering med spejl, lys og papirskilte med teksten "NYLIMMAD".
  • Moderne badeværelsesbruser med grå klinker, sort håndklædeholder og indbyggede lys i loftet.
  • Synes
Klass0n og 2 andre
  • Laddar…
S Spikrätaren sagde:
Det fænomen, som du oplever, plejer at indtræffe, når parketgulvet har en noget højere fugtighedsgrad på oversiden sammenlignet med undersiden. Oversidens længde bliver en smule længere, og en lille bue dannes. Langsidernes klikskarver holder imod, så derfor bevæger gulvet sig kun ud mod væggene ved belastning for derefter at danne samme bue igen. Derimod kan kortskarverne gå fra hinanden ved belastning, især når man går frem og tilbage over gulvet ved en buedannelse. De arbejder sig ud af position, når de ligger i vinkel mod buen.
Så eftersom I har været så omhyggelige og ambitiøse, måske bliver gulvet godt, når det har antaget en jævn fugtkvote(?). Kortskarverne da? Dem kan man slå sammen ved hjælp af to vakuumhåndtag, som man fæstner på hver sin side af samlingen. Tryk og brug gummiklubbe. Dog må man tage højde for, at kortskarvernes styrke kan være svækket, og dermed lettere kan glide fra hinanden i fremtiden.
Håber alt bliver godt til sidst!
Det her lyder som det absolut mest kloge svar på dine bekymringer.

Udfordringen er vel, at det kun er over tid, man ved, at det er løst så at sige.

• Synes
Peter Petterson
  • Laddar…
X
P Peter Petterson sagde:
Men i det du vedhæfter står der jo luft gerne :) Gulvet er jo blevet lagt efter at alt spartelarbejde på vægge allerede er udført. Gulvet blev lagt i juli, lige da maleren gik på 5 ugers ferie. Derefter blev det dækket, og tømrere fortsatte med montering af nye indvendige døre, lister, karme, nyt køkken, nye vinduer osv. alt imens gulvene var dækket med mælkepapir.

Gulvene blev jo lagt under den rigtige RH forhold, men efter de blev lagt, har jo ingen løbet rundt med RH måler. Maleren kom tilbage efter ferien og begyndte at hænge tapet samt male vægge. Loftet var allerede malet.

Jeg ved ikke, hvad jeg kunne have gjort anderledes eller om jeg som bestiller har nogen videre ansvar i denne sag? Jeg har jo betalt for at få gulv indlagt, undergulv skiftet samt bjælkelaget rettet og ny isolering sprøjtet ind.
Hvad der virkelig står er, at det er vigtigt, at luftfugtigheden inde ikke overstiger 60%. Har man luftet ud i løbet af denne sommer og desuden i lange perioder, har man definitivt gjort indeklimaet meget over 60% rh, som man så har lukket inde, når vinduer og døre lukkes. Det er også et ældre hus med selvtræk? Så har indeklimaet været suboptimal for gulvbrædderne i lange perioder, det er svært at se bort fra.

Det står jo udtrykkeligt også, at al maling skal ske før lægning af gulv.

Det bliver jo fjollet, at som nogen i en kommentar ovenfor kritisere dem, der prøver at finde forklaringsmodeller til, hvorfor det er blevet, som det er blevet. Tydeligvis findes der en mulig forklaring her. Det skulle jo ikke behøve at blive sådan, måske havde et andet gulv kunne holde til det. Men nu er situationen trods alt opstået, og den rimelige forklaringsmodel lader til at være lange stunder med for høj luftfugtighed i huset. Hvem ansvaret så falder ned på? Det kan man virkelig spekulere på.

Håber det løser sig for dig!
Vi havde problemer med gulv fra Byggmax i gangen og to rum på førstesalen for knap 10 år siden. Meget mærkbare samlinger som om de var gået fra hinanden, og tomt på træ under overfladen så det fjederede ned et sted.
BM hævdede, at det var for tør luft, til trods for at vi har badeværelse med bruser og bad i tilknytning til gangen samt at et ældre Barlinek gulv i vores soveværelse ikke udviste samme problem.

BM hævdede, at de ventede på svar fra leverandøren og at det sandsynligvis ville blive svært osv...
Jeg stod fast og hævdede min ret og at jeg havde handlet hos BM og ikke hos deres leverandør, kan ikke huske om ARN skulle nævnes.

Efter en tid fik jeg nyt gulv lagt ind på deres regning. Tømreren som rev det ud og lagde det nye fandt stykker hvor kort- og langside ikke var vinkelrette m.m. Ingen problemer med det nye gulv.

• Synes
Maxizor og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.