68,349 læst ·
259 svar
68k læst
259 svar
Nylagt gulv svajer på 3 plan og i alle rum
Der står, at al maling BØR ske, før gulvet lægges, ikke skal.X Jeppan sagde:Hvad der virkelig står, er, at det er vigtigt, at luftfugtigheden indendørs ikke overstiger 60%. Hvis man har ventileret denne sommer og desuden over lange perioder, har man definitivt gjort indeklimaet til langt over 60% rh, som man så har lukket inde, når vinduer og døre er lukkede. Det er også et ældre hus med selvtræk? Så er indeklimaet nok ikke optimalt for gulvbrædderne over længere tid, det er svært at se bort fra.
Der står også udtrykkeligt, at al maleri skal ske, før gulvet lægges.
Det bliver jo fjollet, som nogen i en kommentar ovenfor kritisere dem, der forsøger at finde forklaringsmodeller til, hvorfor det er blevet, som det er blevet. Der er tydeligvis en mulig forklaring her. Det burde ikke være nødvendigt, måske havde et andet gulv klaret det. Men nu er situationen opstået, og den rimelige forklaringsmodel ser ud til at være lange perioder med for høj luftfugtighed i huset. Hvem ansvaret falder på? Det kan man virkelig tænke over.
Al spartling samt al maling af loft, lister, karme osv. er gjort, før gulvet blev lagt, alle vægge, der skulle males, fik deres første lag, før gulvet blev lagt.
Tapetsering og sidste lag maling på vægge, der skal males, er gjort, efter at gulvet er lagt, dette for at kunne slippe tapetet ud på soklen samt male alle karme og gulvlister.
Hvem har sagt, at RH har været over 60% eller under 30%? Det, der er sagt, er, at mens gulvet blev lagt, har RH ikke været over 55%, da snedkeren havde styr på den under tiden gulvet blev lagt, og det er vel den eneste gang man kan styre det.
Hvordan gør man ved omtapetsering og maling?
Fjerner man det eksisterende gulv, tapetserer samt maler og lægger så gulvet igen?
Eller dækker man gulvet, spartler, tapetserer samt maler.
Hvordan gør man i alle eksisterende huse, når RH stiger om sommeren, bøjer alle gulve der også, og opstår der sprækker?
Det eneste, man kan styre, er jo RH under tiden gulvet lægges. Derefter er det, hvad det er, at have større forskel på RH indendørs sammenlignet med udendørs om sommeren er næsten umuligt, medmindre man gør noget, der driver luftfugtigheden op indendørs.
Desuden, at du modsiger dig selv om, at man ikke skal ventilere, og så står der gerne ventilere i teksten, du linker til, får en til at spekulere, om du arbejder for gulvleverandøren? Seler, livrem samt redningsvest og faldskærm for at undgå at tage noget ansvar overhovedet?
Senest redigeret:
Du overfortolker hvad jeg skriver.P Peter Petterson sagde:Det står at al maling BØR ske inden lægning af gulv ikke skal.
Al spartling samt al maling af loft, lister, gerigter osv. er gjort inden lægning af gulv, alle vægge som skulle males fik sin første strygning inden gulvet blev lagt.
Tapetsering og sidste strygning af maling på vægge som skal males er gjort efter at gulv er lagt, dette for at kunne slippe tapet på soklen samt at kunne male ind alle gerigter samt gulvlister.
Hvordan gør man ved omtapetsering og maling?
Tager man det eksisterende gulv op, tapetserer samt maler og så lægger man gulvet ind igen?
Eller dækker man gulvet, spartler, tapetserer samt maler.
Hvordan gør man i alle eksisterende huse når RH stiger om sommeren, slår sig alle gulv der med og sprækker opstår?
Det eneste man kan styre er jo RH i løbet af den tid gulvet lægges, siden er det jo hvad det er; at have større forskel på RH indendørs sammenlignet med udendørs om sommeren er næsten umuligt med mindre man gør noget som driver luftfugtigheden indendørs op.
Så at du modsiger dig selv om at man ikke skal lufte ud og så står det lufte gerne ud i teksten du linker til, får mig til at spekulere på om du arbejder for gulvleverandøren?
Min tro er at alt handler om luftfugtigheden, og åbenbart kan der opstå forhold hvor det tipper over og bliver for meget for gulvet. Denne sommer har været mere fugtig end normalt, det har været meget tydeligt hos os.
At man har skrivelsen om maling handler vel da om at malingen slipper fugt når den tørrer. Det kan nok blive en bidragende faktor hvis man maler store dele af huset på én gang. Det kan åbenbart være en bidragende faktor til at disse problemer opstår, selvom det sandsynligvis i 99 % af tilfældene ikke fører til nogen bekymringer.
Angående udluftningen: her er jeg ikke sikker. Men jeg forestiller mig at huset har haft det bedre ved ikke at stille døre og vinduer på vid gab f.eks. når det har regnet og luftfugtigheden ude er 100 %. Præcis som de skriver fra Kährs, at overdreven udluftning ved lav luftfugtighed kan give alt for lav luftfugtighed indendørs. Når ingen bor i huset bliver der vel heller ingen cirkulation af luften f.eks. om aftenen og i ferietiden, jeg tror ikke problemet var opstået, hvis I havde haft mekanisk ventilation.
Helt klart svært analyserbart og det er nok som sagt mange faktorer som har spillet ind i slutresultatet her.
Jeg tror, det er ret umuligt at holde nogen direkte forskel i luftfugtighed inde sammenlignet med ude. Har man normal ventilation, udskiftes luften inde flere gange om dagen, og så burde luftfugtigheden inde i princippet blive som den er ude.X Jeppan sagde:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 indlæg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6,413 indlæg
Jeg kan have meget stor forskel inde i forhold til ude, men har kun naturlig luftgennemstrømning foruden ventilatorer i køkken og badeværelse, som kører efter behov. Normalt måler man relativ luftfugtighed, og så påvirker temperaturen en del, selvom mængden af vand i luften ikke adskiller sig dramatisk. Har målere forskellige steder og lige nu er det 82% ude i åben lade under tag (13,7C) og 40% inde, hvor jeg sidder (27C, loftsrum med computere, der opvarmer). Kigger jeg på det koldeste og fugtigste rum i stueetagen, er det samtidig 60% (20C). Ingen varme eller AC er tændt.Alfredo sagde:
Edit: Når jeg tænker efter, så har det været meget mere ekstremt visse tider denne sommer, som har været meget våd. Kan huske, at det var 95% ude trods ret høj temperatur, det føltes som en dampbad at gå ud. Dette efter 2 ugers mere eller mindre uafbrudt regn (og nærhed til vand). Samtidig lå jeg omkring 30% på anden sals varmeste rum trods åbne vinduer (tror det var omkring 30C, bliver aldrig varmere).
Konklusionen man kan drage er vel, at det er meget svært at udtale sig sikkert om, hvordan det er hos nogen anden. Man måler nødt til at måle.
Edit: Loggene, jeg finder, viser ikke så store forskelle, men jeg har ingen data før midten af juni desværre:

Senest redigeret:
Ja jeg tænkte nok på, at udluftning skete tidligere på sommeren, da der var mere ensartede temperaturer inde og ude. Så ved jeg ikke, om det tydeligt er fremgået i tråden eller bare er noget, jeg har fået ind i mit hoved... 😳MultiMan sagde:
Så gætter jeg på, at naturlig ventilation ofte, specielt om sommeren, giver betydeligt dårligere luftudskiftning end hvad Boverket anser for korrekt.
var ude og kigge på det nylagte gulv i Attefallaren i dag også.
Samme historie der, Kortskarvar som er gået fra hinanden samt at gulvet har rejst sig, så det svajer.
Ingen gulvvarme i Attefallaren dog en luftvarmepumpe, der har været indstillet på 18c og har kørt, når det har været nødvendigt.
Så at det skulle have med gulvvarmerørene at gøre, tror jeg ikke længere på.
Skal købe lidt bladmått og måle, hvor meget samlingerne er gledet fra hinanden.
Samme historie der, Kortskarvar som er gået fra hinanden samt at gulvet har rejst sig, så det svajer.
Ingen gulvvarme i Attefallaren dog en luftvarmepumpe, der har været indstillet på 18c og har kørt, når det har været nødvendigt.
Så at det skulle have med gulvvarmerørene at gøre, tror jeg ikke længere på.
Skal købe lidt bladmått og måle, hvor meget samlingerne er gledet fra hinanden.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 106 indlæg
Hvornår skulle gulvet inspiceres?
Hej,R Robert-san01 sagde:
Inspicering er booket til Tors 28 Sep, ganske præcist om en uge altså.
Har sat stop for al videre renovering i huset, indtil denne er gennemført.
Dog er man jo godt ivrig efter at få alt gjort færdigt og få flytte ind i huset, man nu har renoveret i 6 måneders tid samt pløjet utrolig mange penge i.
Men men, bare at holde ud og vente på inspiceringen og så tage den derfra.
Vedhæfter en lille film af svigten på et af de mange steder i huset.
Åh, det der gulv vil jo bevæge sig helt vildt. Ikke underligt at det svajer. Det vil ikke engang kræve at det kryber ud mod væggene for at det skal bule.
Jeg ville (trist nok) hævde, at det er det forkerte gulv at lægge på så store arealer. 15-20mm rundt om og en tværligende planke (tærskel) i dørene ville jeg have lagt for at undgå at det rejser sig. Som tømrer ville jeg have sagt nej til at lægge gulvet som på billederne.
Når det er sagt, findes der måske gulvlæggere med hemmelige tricks. Jeg beskæftigede mig mest med platsbyggede garderober og køkkener. Men jeg har da lagt en del gulve.
Jeg ville (trist nok) hævde, at det er det forkerte gulv at lægge på så store arealer. 15-20mm rundt om og en tværligende planke (tærskel) i dørene ville jeg have lagt for at undgå at det rejser sig. Som tømrer ville jeg have sagt nej til at lægge gulvet som på billederne.
Når det er sagt, findes der måske gulvlæggere med hemmelige tricks. Jeg beskæftigede mig mest med platsbyggede garderober og køkkener. Men jeg har da lagt en del gulve.
Tror at det er luftfugtigheden, der spøger. Har haft et stykke krydsfiner liggende udenfor, og det er malet med facadefarve på den ene side. Det bøjer sig alt efter vejrets forandringer. Gulvvarmen udgør jo også en risikofaktor, da den sænker den relative fugtighed under gulvet. Måske stabiliseres det med tiden.
Det tror jeg også, og med helt tæt underlag kan man ikke korrigere det med ventilationssprækker eller huller.H HasseU sagde:Tror at det er luftfugtigheden, der spøger. Har haft et stykke krydsfiner liggende ude, og det er malet med facademaling på den ene side. Det bøjer sig alt efter vejrets ændringer. Gulvvarmen udgør jo også en risikofaktor, da den sænker den relative fugtighed på undersiden af gulvet. Måske stabiliseres det med tiden.
Men det kan blive godt med tiden, måske. Håber det, for det kan ses, at der er lagt et solidt stykke arbejde i det.
Stuen ligger jo for sig selv og går ikke i ét med køkkenet og entréen. Der er en afstandsfuge i portalen fra stuen ud i entréen.Pär Sköld sagde:
Oi, det der gulv vil jo bevæge sig en hel del. Ikke underligt, at det svajer. Det vil ikke engang kræve, at det kryber ud mod væggene, før det vil bule.
Jeg ville (desværre) hævde, at det er det forkerte gulv at lægge på så store områder. 15-20 mm rundt om og en tværgående brædde (tærskel) i dørene ville jeg have lagt for at undgå, at det rejser sig. Som snedker ville jeg have sagt nej til at lægge gulvet som på billederne.
Med det sagt er der måske gulvlæggere, der har hemmelige tricks. Jeg arbejdede mest med pladsbygede garderobeskabe og køkkener. Men et og andet gulv har jeg lagt.
Men det er måske stadig for store områder at lægge i ét stræk. Det svajer jo lige så slemt i stuen og entréen som i køkkenet desværre.
Ja måske bliver det bedre med tiden, Men gulvvarmen vettefan hvor meget den arbejder har jo været Juni, Juli, Aug og den har jo ikke behøvet at arbejde så meget. Men jeg kan jo såklart tage fejl, Det er jo sket førH HasseU sagde:Tror at det er luftfugtigheden der spøger. Har haft et stykke krydsfiner liggende ude, og det er malet med facadefarve på den ene side. Det bøjer sig alt efter vejrets forandringer. Gulvvarmen udgør jo også en risikofaktor da den sænker den relative fugtighed på undersiden af gulvet. Måske stabiliseres det med tiden.
Gulvet er vel kun overfladebehandlet på oversiden, antager jeg. Uanset gulvvarmen kan det jo være, at det indtil videre er mest fugtigt på oversiden lige under overfladelaget, og så rejser det sig. Revnerne du har viser desuden, at gulvet er blevet hecknet. Med tiden bør det jævne sig ud. Men problemet er, at du ikke har tid til at vente.P Peter Petterson sagde:
Men gulvet buler jo i alle mulige rum, og i en attefallare? Du kan vel ikke hævde, at dette er et gulv, der ikke tåler at blive lagt i et almindeligt rum?Pär Sköld sagde:
Oj, det der gulv vil jo bevæge sig utroligt meget. Ikke mærkeligt at det svajer. Det vil ikke engang kræve, at det kryber ud mod væggene for at det skal bule.
Jeg ville (desværre) hævde, at det er det forkerte gulv at lægge på så store flader. 15-20mm hele vejen rundt og en tværlagte brædde (tærskel) i dørene ville jeg have lagt for at undgå, at det rejser sig. Som tømrer ville jeg have sagt nej til at lægge gulvet som på billederne.
Det sagt så findes der måske gulvlæggere, der har hemmelige tricks. Jeg beskæftigede mig mest med pladsbyggede garderober og køkkener. Men et og andet gulv har jeg lagt.