Men tanke på hvad du skriver, kan man mærke, at du tydeligvis ikke ved, hvad du taler om.
Sandsynligvis ikke uddannet ingeniør eller lignende i hvert fald, for så ville du have vidst, at det, du skriver, er forkert.
At gipsen ikke må samles over hjørnerne på døre og vinduer er forkert. Der er absolut intet problem.
At plasten skal overlappe 10 cm passer heller ikke, det kan gøres på mange måder fra en halv meter og nedad.
At man bruger plast i vinduer og ikke tætner mod karm er standard i branchen og ikke forkert, det er ved højere krav, f.eks. passivhus, man skal tage særlige foranstaltninger for at klare det.
Desuden behøver der ikke være plast under syllen i indervægge.
Med tanke på hvad du skriver, så bemærker man, at du tydeligvis ikke ved, hvad du taler om. Absolut ikke uddannet ingeniør eller lignende i hvert fald, ellers ville du have vidst, at det, du skriver, er forkert.
At gipsen ikke må samles over hjørnerne på døre og vinduer er forkert. Det er absolut ikke noget problem. At plastikken skal overlappes 10 cm passer heller ikke, men kan gøres på mange måder fra en halv meter og nedad. At man plast i vinduer og i te tætner mod karm er standard i branchen og ikke noget forkert, det er ved højere krav fx passivhus, man skal gøre specielle foranstaltninger for at klare det.
Desuden behøver der ikke være plast under syld i indervægge
Man vil måske gerne kunne bo i huset efter garantiperioden på 10 år også.
Ja, man kan sætte samlingsplader, men det er jo bedre, hvis man kan se, om det er korrekt eller ej, uden at skulle bryde gipsen af http://www.norgips.se/montering
Jeg er maskiningeniør og civilingeniør (elektro), så ingeniør er jeg, men ikke indenfor byggeri.
På denna bild ser det ud som om alle grønne doser sidder for langt ind i væggen. Enten har de sat dem for langt ind, eller også har de sat dobbelte plader. Forkant på doserne skal være i niveau med pladens forside.
I den bedste af verdener sidder alle doser jævnt med væggen, men i praksis kan det være svært at få til pga. forskellige typer af plader, overflader, kunden ændrer sig osv. Den dårligste situation er når dosen er kommet for langt ud, det kan kun løses ved at skære den af (medmindre man åbner væggen, men det er ikke så sjovt når det er færdigtapetseret) og så forsvinder fastringen. Derfor sætter man dosen en anelse ind, i en 13 væg på 11-12 mm, en dobbeltgipsvæg med 26 mm tykkelse på pladerne totalt på 22-25 osv. Ved man ikke hvor tykt plader+overflade vil blive (og det er ikke altid så enkelt at finde ud af) så sætter man indad.
Billedet er ikke alarmerende, snarere nogen der vil undgå problemer.
Nu ser det ud til at komme ind lidt beroligende kommentarer, TAK! Nu tænker jeg at vende tilbage til at nyde husbyggeriet! Besigtigelsesmanden kommer stadig næste uge!
Man ville kanske gerne kunne bo i huset efter garantitiden på 10 år også.
Man kan sætte samlingsplader, men det er jo bedre, hvis man kan se, om det er korrekt eller ej, uden at skulle bryde gipsen af. [link]
Jeg er maskiningeniør og civilingeniør (elektro), så ingeniør er jeg, men ikke inden for byggeri.
[link]
På side 9 kan man se icopals monteringsvejledning ved vinduesfordybning, så hvis man vælger ikke at følge monteringsvejledningerne....
Så har vi fastslået, at du ikke er uddannet inden for området, og jeg er det.
Bare fordi en leverandør nævner en vis monteringsmetode, betyder det ikke, at det er branchestandard.
Der findes flere forskellige monteringsalternativer så også for plast.
Jeg har trykprøvet hundredevis af lejligheder, om ikke tusindvis, og er meget bevidst om, hvor lækagerne sker, og hvordan.
Ved normalstandard er det rigeligt med normal tætningsmetode ved vinduer uden tapening og fugning.
Millionprogrammet og pudsfacaderne uden luftspalte blev jo også bygget efter branchestandard, og det gik ikke så godt for det.
Men det er jo godt at vide præcis, hvor grænsen for fuskbyggerier er, og den ser du jo ud til at være indsat i, men jeg foretrækker også at have lidt margen, derfor gør jeg næsten alt selv. Det seneste hus har jeg haft hjælp med støbningen og tagrenden, spær satte jeg selv på plads, det meste af VVS-arbejdet har jeg også udført.
Men jeg ville nok ønske, at monteringsanvisningerne blev fulgt i lidt højere grad, og det kunne være godt, hvis byggerne fremlagde, hvordan de gør forskellige standardting allerede ved kontraktskrivningen, så man ved det, inden man skriver under.
Det er godt, at I inspicerer, jeg håber, det er en god inspektør.
betyder vel ikke, at man får skrive forkerte ting, som man åbenbart ikke har en idé om, men alligevel skriver dem som fakta
Det er nok sådan, at man får skrive, hvad man vil, så længe man ikke bryder nogen af forumets regler.
Derimod er der regler, der forbyder indlæg, der er off-topic (f.eks. dette), og derfor rapporterede jeg mit forrige indlæg med det samme. Det står i reglerne også, at man skal behandle alle med respekt og motivere sine holdninger.
Freddex
Jeg påstod ikke, at det var en konstruktionstegning. Men det står med på plantegningen, og det bør vel være en konstruktør, der har lavet beregningen uanset om den er forkert eller ej. Jeg påviste bare, at nogen har beregnet og angivet, at det skal være uden bjælke og med dobbelte 45*220.
Det kan jo selvfølgelig være forkert, og så er det et fuskebyggeri for alvor. Men mange andre påstande tidligere handlede om, at væggen ikke var bærende.
https://youtu.be/8PgosEkDOs0
Her viser Fiskarhedenvillan, hvordan de taper omkring vinduet. Det var min kilde til påstanden. Men så er Fiskarhedenvillan vel også fuskebyggere, hvis man ikke taper mod lysning eller taper uden overlap af plast.
Jeg er hverken bygger eller konstruktør. Men alle de påstande, jeg gør, kan jeg bakke op med en kilde, da jeg næppe finder på ting uden formidler information, som jeg har set et andet sted, og som virker troværdig for mig.
Freddex
Jeg påstod ikke, at det var en konstruktionsplan. Men det står med på plantegningen, og det bør vel være en konstruktør, der har lavet beregningen, uanset om den er forkert eller ej. Jeg påpegede bare, at nogen har beregnet og angivet, at det skal være uden bjælke og med dobbelte 45*220.
Du skrev:
vanhaniemi sagde:
[billede]
Konstruktøren har jo i klartekst skrevet, at der ikke skal være nogen bjælke her, men et bjælkelag, der er 2*45*220.
Jeg er ingen konstruktør
Konstruktøren skriver sine henvisninger og forskrifter på K-tegning. Så det eneste, der stemmer i den påstand, er, at du ikke er konstruktør. For alt, hvad vi ved, kan det være hvem som helst, der har lavet noteringen på A-plan.
vanhaniemi sagde:
Det kan jo så klart være forkert, og så er det et fuskebyggeri på rigtigt. Men mange andre påstande tidligere handlede om, at væggen ikke var bærende.
Ingen ved, om væggen er tænkt at være bærende eller ej. Jeg har heller aldrig påstået, at det er et fuskebyggeri, men der findes klart sjusket udførte momenter. Det er derfor, rådet er givet at få en byggesagkyndig til at gennemgå dokumentationen og se, hvordan udførelsen er i forhold til disse, samt lave en eftersyn på udført arbejde, om det lever op til forskrifterne eller ej.
vanhaniemi sagde:
[link]
Her viser fiskarhedenvillan, hvordan de taper plasten rundt omkring vinduet. Det var min kilde til påstanden. Men så er fiskarhedenvillan vel også fuskbyggere, hvis man ikke taper mod smyg eller taper uden overlap af plast.
Jeg er hverken bygger eller konstruktør. Men alle påstande, jeg gør, kan jeg understøtte mod en kilde, da jeg næppe finder på ting uden formidler information, som jeg har set et andet sted, der for mig føles troværdig.
Du forstår jo åbenbart ikke, hvad du selv har linket til. Filmen viser jo præcis det, der er blevet påpeget. Plasten tapes med overlap. Plasten tapes mod en tætprofil, som sættes i vinduesåbningen og som tætner mod vindue. Alternativ til tætprofil er, at plasten tilsluttes mod tætningsfuge rundt om vinduet.
På billederne fra TS-byggeriet er plasten skåret op og foldet ud, samtidigt med at smygarne er sat, altså kan plasten umuligt tilsluttes mod tætprofil eller tætningsfuge undtagen måske i bunden, hvor der muligvis endnu ikke sidder nogen vinduesbænke på billedet.
vanhaniemi sagde:
Afledningens placering findes på jeres VA-tegninger. Det er målsat placering.
Tolker det som, at det er 2 håndvaske, som afledningen er til? Afledningen skal måske være skjult i væg? Jeg har ingen anelse, men som sagt. Tegningen viser, hvor det skal være.
Afledningen stikker jo ud over syllen, så spiller det vel ingen rolle, hvor målsat det er, hvis det ikke stemmer.
vanhaniemi sagde:
Vi er i præcis samme fase som jer i vores byggeri. Vi vælger dog ikke at gøre tingene selv pga. tidsmangel og mangel på viden.
Millionprogrammet og pudsfacaderne uden luftspalte blev jo også bygget efter branchestandard, og det gik ikke så godt for det.
Men det er jo godt at vide præcis, hvor grænsen for byggesjusk findes, og den virker du jo indforstået i, men jeg foretrækker nok at have lidt margin også, derfor gør jeg næsten alt selv, det seneste hus har jeg haft hjælp med støbningen og rendegraven, spærkonstruktionen satte jeg selv på plads, det meste af VVS-arbejdet har jeg også gjort.
Men jeg ville nok se, at monteringsanvisningerne blev fulgt i lidt større udstrækning, andet kunne det jo være godt, hvis byggerne redegjorde for, hvordan de laver forskellige standardting allerede ved kontraktskrivningen, så man ved, inden man skriver under.
Det er godt, at I besigtiger, håber det er en god besigtigelsesmand.
Så bør man vel tilføje, at enkeltlagsforseglede pudsfacader er en af de sikreste konstruktioner, der findes, når den bygges på korrekt måde
Er det kun mig, der bemærker, hvordan de har skarvet glesen i loftet?
I vil bemærke, hvor plasten ikke er tæt, når huset skal trykprøves!
Skarver man gipsen som de har gjort over karme og vinduer, vil I garanteret få revner der efter nogle år i malingen eller tapetet.
Man har altid plast eller syltætning under sylen på indervægge...
Ingen der tænkte på at de dobbelte 45x220 ligger ned i stedet for at stå på højkant?
Kigger man på tegningen, var væggen nok ikke tænkt at være tykkere mere end der, hvor afløbet kommer op, og så bliver det jo lidt mærkeligt at have en 220mm bred planke liggende øverst, hvis resten skal være 70 eller 95.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.