Hej,

Vi har et hus fra 1920'erne med plankestel. Konstruktionen beskrives i en gammel byggetilladelsesansøgning som:
Bygglovsdokument beskriver konstruktion av ytterväggar, inklusive plank, papp och träfiberplatta.
Hvad der ikke fremgår her, er at der mellem den diffusionstætte pap og 3/4 træfiberplade sidder isolering, hvor elektriciteten er trukket.
Vi har nu behov for at trække ny elektricitet i stuen, og står så overfor at skulle udskifte træfiberpladerne.

Jeg overvejer at forbedre installationslaget, så det bliver 45 mm, og derefter sætte 45 mm Hunton Træfiberisolering i dette.
Derefter vil jeg erstatte træfiberpladerne med Fibergips.

Tanken er at få styr på elektriciteten og derefter få en god overflade til tapetsering, uden at gøre noget, som risikerer at skabe fugtproblemer i det gamle hus. Forhåbentlig isolerer den nye isolering desuden en smule bedre end den gamle. Fordelen ved fibergips, som jeg ser det, er at væggen ikke kommer til at bygge mere end den gør i dag.

Hvad tænker I om dette?

Træfiberplade blev brugt fordi den isolerer, hvilket gips ikke gør. Med et en anelse tykkere isoleringslag i installationslaget går det sandsynligvis nogenlunde lige op hvad angår isoleringsevne. Gips er ca lige så fugtåbent som træplader så konstruktionen bør fungere tilsvarende hvad angår fugt også. Træfiberplader giver en mere behagelig akustik sammenlignet med det hårde tætte gips, men også her er forskellene sandsynligvis relativt ubetydelige hvis det kun drejer sig om 1-2 vægge i et rum.

• Synes
VLJ
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.