Rett forum?
Nåvel....Skal skifte facade, fra tegl til træ

Et lille spørgsmål, hvad skal anvendes?
Vindpapir, asfaboard, udendørsgips eller vinddug??
Har kigget rundt efter gode svar, men har ikke rigtig fundet noget konkret.
Man vil jo ikke sætte noget op, der ikke virker.......
Med tanke på skimmel, fugt osv......

Afhænger af, hvordan det ser ud, når du fjerner dine mursten. Er det en træramme eller sten?

Sådan ville jeg have gjort på en træramme.
I nederkanten rundt om huset ville jeg have sat en drypliste af bitumenmåtte alternativt plade og ladet denne "hænge" ud over klodsningen.
Derefter udvendig gips - hvis man har brug for mere end én udvendig gipsskive i højden, ville jeg i samlingen have lagt en bitumenmåtte, der går under "den øverste" skive og over "den nederste" skive.
Udenpå gipsen ville jeg have reglet med 28x70, så der bliver ventilation bag panelet.

Hej!

Trækonstruktion har jeg bagved teglstenen. Vi overvejer at gøre som du siger, en drypkant af metal lige over fundamentet.

Men vi er i tvivl, gips, pap eller vinddug? Fordele/ulemper?

Pap eller vindduk. Havde selv ikke valgt nogle af de alternativer - måske mest fordi jeg ikke kan se nogle direkte fordele.
Med gipsen så har du en lyddæmpning som måske ikke er vigtigt for den placering, som dit hus har. En anden fordel er, at gipsen ikke kan brænde - det leder dog varme efter et stykke tid, så ting under gipsen kan brænde, hvis ulykken skulle opstå.

Kan kun svare for mig selv, og jeg ville helt klart have valgt gipsen. Måske er det noget dyrere end de andre alternativer, men fordelt over 30 år eller så, er det ikke en høj omkostning.

Hej! Tak for dit svar!

Papp har jeg i princippet udelukket. Men overvejer mere og mere vindduken, først og fremmest fordi den er så let at arbejde med.
Det må gå meget hurtigere med duken end gips.
Jeg har ikke brug for lydisolering, vi bor meget roligt og fint, samt at vi vil isolere mere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.