Jeg vil installere en etage mere i et lokale, der i dag har meget høj loftshøjde. Begyndte at regne på frit oplagte bjælker og tænkte på at bruge IPE stålbjælke i den yderste struktur mod ydervæggene og derefter limtræ som bjælkelag.
Dog er det et ret stort område, 4x9 meter.
Ifølge bygningsstandard skal man beregne med 200kg/m2 plus egenvægt af konstruktionen, og så kan man som sagt frit oplagte bjælker med jævnt fordelt last.
Tænker IPE160 og så Limtræ 56x225. Men jeg er bekymret for, at det vil svaje eller larme, når man går på det. Skal være isoleringsfrit under, tænker jeg, så det bliver nok dobbelte spånplader, vinkelret mod hinanden og så gulvet ovenpå det.
Men nu begynder jeg at overveje, om man skal støbe det med beton og stålbjælker i stedet.