Hej!

Jeg tænkte, jeg ville prøve at stille et spørgsmål her og se, hvilke tanker der kommer ind. Jeg er i gang med at planlægge et nybyggeri, hvor tanken er at lave en del af arbejdet selv. Jeg er i fasen med at tegne huset og har indset, at jeg har brug for at vide detaljer om væggenes opbygning for at kunne indsende byggetilladelser.

Jeg havde oprindeligt tænkt mig gips + 45 regel + tæthedslag + 195 regel + 45 regel + gips + panel, måske mest fordi huset, jeg bor i i dag, er lavet på den måde.

Jeg ville bede om jeres erfaringer med dette, jeg vil have en tilsvarende tykkelse (eller i det mindste lyd/isoleringsværdi), men har indset, at det måske er besværligt at have den ekstra 45-regel udenpå, når man bygger selv i løsvirke?

Forslag? Links? Tak på forhånd!
 
ClasseClas
Byt ydre 45 mod lægt type 22mm
 
Tak for svar, jeg har kigget på træguiden i mange timer! Er den ydre 45-reglen altså erstattet med fx dette:?
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu

Det ser ud til at blive dyrere, men måske lettere?, tænker at denne plade erstatter isolering/regler/gips?

Hvordan tror I sådan en plade dæmper lyd kontra regler+isolering+gips?

Ellers kan jeg ikke rigtig finde flere eksempler. På youtube har fiskerhedenvillan en serie, der hedder "så gör snickaren", der ser det ud som om, de har de bærende regler yderst og to lag med 45-regler indad. Synspunkter på det? Vinduene kan man vel sætte lidt længere ud mod væggen, hvilket måske er rart? (Lidt dybere vinduesniche). Spiller det nogen rolle rent konstruktionsmæssigt?

Forstår ikke rigtig dit svar Jonatan79, mener du, at jeg helt undlader det ydre isolationslag og sømmer lægter/panel direkte på vindtæt/gypsum?
 
wildeside
Sæt osb bag gipsen
 
wildeside wildeside sagde:
Sæt osb bag gipsen
Så kommer det måske blive, eller træpanel som overflade.
 
  • Synes
Eklanda6
  • Laddar…
wildeside
D dogpox sagde:
Så kommer det måske blive, eller træpanel som ytskikt.
Då har du något at fæste panelen i;)
 
wildeside wildeside sagde:
Då jar du något att fästa panelen i;)
Nu havde jeg tænkt, at tråden skulle handle mere om væggens konstruktion med hensyn til isoleringslag, vindtæthed, og hvor lagene befinder sig i forhold til den bærende del, men for al del så er jeg interesseret i dette også :) Jeg tænker umiddelbart, at OSB er lidt unødvendigt, hvis man har vægpanel, og at man fastgør panelet i lægterne, der hører til installationslaget?
 
Förstår inte riktigt ditt svar Jonatan79 sagde:
YES!
 
Kan du uddybe dette? :)
 
Indefra: gips + 45 regel + dampspærre/dampspærre + 195 regel + udendørs gips + 22 lægte facadepanel
 
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Indeni: gips + 45 regel + ångbremse/ångspärr + 195 regel + udegips + 22 lægte facadepanel
Men det er jo også hyggeligt med et varmt hus? :) Burde blive lidt varmere med et ekstra lag isolering?
 
  • Synes
Joak
  • Laddar…
Det rækker godt med 45 + 195. Du vil ikke mærke forskel. Udegips gør også lidt. Det vigtigste er opvarmning og ventilation. Det kan du spørge om i en anden tråd ;=)
 
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Byt yttre 45 mot lægte typ 22mm
Nej det skal TS absolut ikke gøre. Søm panel mod 22 mm lægte er dumdristigt. Skal TS bruge 40 mm søm så?
 
  • Synes
Joak
  • Laddar…
N Nickesågen sagde:
Nej det skal TS absolut ikke gøre. Spik panel mod 22 mm lægter er dumdristigt. Skal TS bruge 40 mm spik da?
Hvordan synes du, at væggen skal se ud?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.