2,623 læst ·
20 svar
3k læst
20 svar
Vægkonstruktion nyt (fritids)hus
Hej!
Jeg tænkte, jeg ville prøve at stille et spørgsmål her og se, hvilke tanker der kommer ind. Jeg er i gang med at planlægge et nybyggeri, hvor tanken er at lave en del af arbejdet selv. Jeg er i fasen med at tegne huset og har indset, at jeg har brug for at vide detaljer om væggenes opbygning for at kunne indsende byggetilladelser.
Jeg havde oprindeligt tænkt mig gips + 45 regel + tæthedslag + 195 regel + 45 regel + gips + panel, måske mest fordi huset, jeg bor i i dag, er lavet på den måde.
Jeg ville bede om jeres erfaringer med dette, jeg vil have en tilsvarende tykkelse (eller i det mindste lyd/isoleringsværdi), men har indset, at det måske er besværligt at have den ekstra 45-regel udenpå, når man bygger selv i løsvirke?
Forslag? Links? Tak på forhånd!
Jeg tænkte, jeg ville prøve at stille et spørgsmål her og se, hvilke tanker der kommer ind. Jeg er i gang med at planlægge et nybyggeri, hvor tanken er at lave en del af arbejdet selv. Jeg er i fasen med at tegne huset og har indset, at jeg har brug for at vide detaljer om væggenes opbygning for at kunne indsende byggetilladelser.
Jeg havde oprindeligt tænkt mig gips + 45 regel + tæthedslag + 195 regel + 45 regel + gips + panel, måske mest fordi huset, jeg bor i i dag, er lavet på den måde.
Jeg ville bede om jeres erfaringer med dette, jeg vil have en tilsvarende tykkelse (eller i det mindste lyd/isoleringsværdi), men har indset, at det måske er besværligt at have den ekstra 45-regel udenpå, når man bygger selv i løsvirke?
Forslag? Links? Tak på forhånd!
Hej, brug Træguiden, så får du gode og velprøvede eksempler på trækonstruktion. Der findes mange eksempler som input til din planlægning og da ikke kun vægge.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
Tak for svar, jeg har kigget på træguiden i mange timer! Er den ydre 45-reglen altså erstattet med fx dette:?
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu
Det ser ud til at blive dyrere, men måske lettere?, tænker at denne plade erstatter isolering/regler/gips?
Hvordan tror I sådan en plade dæmper lyd kontra regler+isolering+gips?
Ellers kan jeg ikke rigtig finde flere eksempler. På youtube har fiskerhedenvillan en serie, der hedder "så gör snickaren", der ser det ud som om, de har de bærende regler yderst og to lag med 45-regler indad. Synspunkter på det? Vinduene kan man vel sætte lidt længere ud mod væggen, hvilket måske er rart? (Lidt dybere vinduesniche). Spiller det nogen rolle rent konstruktionsmæssigt?
Forstår ikke rigtig dit svar Jonatan79, mener du, at jeg helt undlader det ydre isolationslag og sømmer lægter/panel direkte på vindtæt/gypsum?
https://www.isover.se/products/isover-fasadskiva-30-alu
Det ser ud til at blive dyrere, men måske lettere?, tænker at denne plade erstatter isolering/regler/gips?
Hvordan tror I sådan en plade dæmper lyd kontra regler+isolering+gips?
Ellers kan jeg ikke rigtig finde flere eksempler. På youtube har fiskerhedenvillan en serie, der hedder "så gör snickaren", der ser det ud som om, de har de bærende regler yderst og to lag med 45-regler indad. Synspunkter på det? Vinduene kan man vel sætte lidt længere ud mod væggen, hvilket måske er rart? (Lidt dybere vinduesniche). Spiller det nogen rolle rent konstruktionsmæssigt?
Forstår ikke rigtig dit svar Jonatan79, mener du, at jeg helt undlader det ydre isolationslag og sømmer lægter/panel direkte på vindtæt/gypsum?
Nu havde jeg tænkt, at tråden skulle handle mere om væggens konstruktion med hensyn til isoleringslag, vindtæthed, og hvor lagene befinder sig i forhold til den bærende del, men for al del så er jeg interesseret i dette ogsåwildeside sagde:
