49,425 læst ·
125 svar
49k læst
125 svar
Ny central - er denne installation okay?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 indlæg
Jeg har renset nogle personangreb ud af tråden
/moderator
/moderator
Medlem
· Uppland
· 2 524 indlæg
Grundlæggende for elsikkerhedsreglerne er, at der findes to niveauer for beskyttelse mod at komme i kontakt med stærkstrøm. (Højspændingsmaster og tog er undtaget.)
Det medfører, at ledere med et lag isolering enten skal føres i rør eller kapsling. Alternativt kan man bruge kabel med flere ledere og en fælles kappe eller enkeltleder med dobbelt isolering.
I dette tilfælde havde elektrikeren flere mulige alternativer for at opnå dette for de ledere, der kommer ind oppefra:
1. Placere centralen højere, så de eksisterende elrør når kapslingen.
2. Skaffe en højere central, for eksempel med en række mere eller med koblingsrum øverst.
3. Forlænge elrørene med samlinger, så de når centralen (pladsmæssigt udfordrende for de bagerste elrør).
4. Erstatte enkeltlederne i rørene med kabel fra et passende punkt i installationen. Stort arbejde, men kan i det mindste blive pænt.
5. Erstatte lederne i rørene med dobbeltisolerede ledere. Sandsynligvis ikke muligt med hensyn til pladsen i rørene, ikke pænt og desuden ukonventionelt.
En erfaren elektriker havde set endnu flere løsninger og muligheder, der opfyldte reglerne. Reglerne foreskriver ikke, hvordan installatøren skal udføre installationen, så længe den opfylder sikkerhedskravene.
Det medfører, at ledere med et lag isolering enten skal føres i rør eller kapsling. Alternativt kan man bruge kabel med flere ledere og en fælles kappe eller enkeltleder med dobbelt isolering.
I dette tilfælde havde elektrikeren flere mulige alternativer for at opnå dette for de ledere, der kommer ind oppefra:
1. Placere centralen højere, så de eksisterende elrør når kapslingen.
2. Skaffe en højere central, for eksempel med en række mere eller med koblingsrum øverst.
3. Forlænge elrørene med samlinger, så de når centralen (pladsmæssigt udfordrende for de bagerste elrør).
4. Erstatte enkeltlederne i rørene med kabel fra et passende punkt i installationen. Stort arbejde, men kan i det mindste blive pænt.
5. Erstatte lederne i rørene med dobbeltisolerede ledere. Sandsynligvis ikke muligt med hensyn til pladsen i rørene, ikke pænt og desuden ukonventionelt.
En erfaren elektriker havde set endnu flere løsninger og muligheder, der opfyldte reglerne. Reglerne foreskriver ikke, hvordan installatøren skal udføre installationen, så længe den opfylder sikkerhedskravene.
Det afhænger nok af, hvem du spørger, om skarvning i elc er ok.S SueCia sagde:Skarvning i centralen er ikke noget problem. Jeg ville have skarvet på terminal på DIN-skinne, hvis ikke centralen er meget sparsomt tiltaget. Men der er ikke noget galt i at skarve i centralen med f.eks. Wago heller. At skarve med sukkerknald er heller ikke forkert, selvom det skriger hjemmeløsning.
Jeg vil sige, at alt er tilladt, så længe det kan påvises at opfylde kravene i forskrifterne.
Personligt mener jeg ikke, at skarvningen på billederne kan betragtes som elsikre, da kablerne kan slippe ved arbejde i elc, men der er måder at skarve i central, som jeg mener er acceptable ud fra et sikkerhedsperspektiv.
Standarden har sandsynligvis ingen klar fortolkning, og generelt anses wago nok ikke for en helt korrekt måde at skarve i central, medmindre de er monteret på DIN-monterede holdere.
En elcentral er for mig ikke rigtig et "koblingsrum" på samme måde som en eldåse, da der findes flere kredsløb og en risiko for forveksling samt en risiko for, at skarven "slipper", hvis man rører rundt i centralen.
Det kan være svært at inspicere en wago, som tidligere elektriker har skubbet ind og gemt bag kabler.
Sukkerknald er en løsning, jeg kun føler tillid til ved lavspænding.
Presshylstre, som er presset med det rette værktøj og med korrekt moment, synes jeg er en bedre løsning.
Ansæt en elektriker, der ved, hvad der skal gøres og gør det korrektSoderD sagde:
Tag ikke den billigste, du kan finde
Medlem
· Blekinge
· 12 224 indlæg
Nu er alting sagt om installationens tekniske og æstetiske værdi. Mange flere vil måske sige, at det er crap på den ene eller anden måde.
Men jeg undrer mig om ikke TS har indset alting, og så behøver vi ikke belaste data-servere yderligere med flere gentagne kommentarer.
Men jeg undrer mig om ikke TS har indset alting, og så behøver vi ikke belaste data-servere yderligere med flere gentagne kommentarer.
Tak for et idiotisk indlæg Uffe. Kunne du ikke læse hele tråden, før du kommenterede?U Uffe A sagde:
Du er bare én i rækken af alle mænd her, der ikke klarer den enkle opgave at svare på spørgsmål eller læse svar. Hvad laver I her, undrer jeg mig? Og hvad arbejder I med til daglig, hvor enkel kommunikation med andre mennesker ikke er nødvendig?
S
SueCia
Elektronikgal
· Dalarna
· 5 508 indlæg
SueCia
Elektronikgal
- Dalarna
- 5,508 indlæg
Tværtimod skal der være et lille stykke ledemateriale synligt, så man visuelt kan bekræfte, at den er skåret ordentligt.jakobsbygge sagde:
At der bliver lidt mere afstand som på ts billede, opstår også selvom man har skåret ”perfekt” så snart man bøjer trådene. Så ser absolut intet problem der.
Tak for forklaringenS SueCia sagde:
Nja, det er ikke specielt slemt.jakobsbygge sagde:
Visst havde det set lidt bedre ud med en smule mindre synlig kobber.
Men intet at løfte øjenbrynene over.
Selv havde jeg dog været utilfreds og gjort det om.
Der er jo sååå mange værre ting i det der job at begynde med at slå ned på.
Det kan være OK, at man ser lidt kobber, når man kigger nedenunder, så meget som på det billede ser dårligt ud. Intet fagmand der har været på spil.S SueCia sagde:
Eller noget meget sjusket fagmand
S
SueCia
Elektronikgal
· Dalarna
· 5 508 indlæg
SueCia
Elektronikgal
- Dalarna
- 5,508 indlæg
Mindst 9 ud af 10 centraler ser ud sådan eller værre. Ville ikke have gjort nogen som helst vurdering af elektrikeren udelukkende baseret på det der lille.Mikael_L sagde:
Ja jeg er vel enig i den grad, at det (desværre) ret ofte ser sådan ud.S SueCia sagde:
Men helt ærligt mener jeg, at kobber skal være knap synligt, og det er ikke tilfældet her.
Men jeg ville absolut ikke gå i taget for dette, tage et billede og poste i "værste elkobling" for præcis som du skriver, desværre ser det ret ofte sådan ud.
Men de løse sammenkoblede ledninger uden for centralen kan vel bare ikke være tilladte? Trist at centralen ikke var højere eller sat højere op, føles som om det løste problemet, som nu føles meget svært at løse på en god måde.Mikael_L sagde:
Ja jag holder vel med til den grad, at det (desværre) ret ofte ser sådan ud.
Men ærligt talt mener jeg, at kobber skal være knapt synlig, og det er ikke tilfældet her.
Men jeg ville absolut ikke gå amok over dette, tage nogle billeder og poste i "værste elektriske forbindelse", for præcis som du skriver, desværre ser det ret ofte sådan ud.
Jeg ville have været ekstremt utilfreds og ikke kunne acceptere, at det ikke skulle laves om...
Absolut, centralen i billede i starten af tråden er rent kriminelt dårligt lavet.J JohanLun sagde:
Kriminelt i ordets egentlige betydning, da det altså ikke er en lovlig udførelse.
Lav en anmeldelse til elsäkerhetsverket, hjælp med at få fjernet de værste råddenskud fra branchen.
