Jeg fik en ny central installeret i går og undrer mig over, om denne installation er i orden? Jeg kan vel sætte et skab eller noget over det, men vil først sikre mig, at dette er korrekt.

Er selv lidt overrasket over placeringen, men ved ikke selv, om det er sikkert eller ej med hensyn til elsikkerhed.

• En nyinstalleret elcentral med afbrydere og ledninger viser installationen i et åbent skab. Et stikkontaktpanel ses til højre.
  • Nyinstallerad elcentral med synliga ledningar och rör som inte helt är inkapslade.
  • Trist
  • Wow
  • Haha
  • Synes
Tonimantilla og 19 andre
  • Laddar…
Find fem fejl!
Nej, det er ikke korrekt. Lederne må ikke hænge frit tilgængelige.
Han burde have sat en central, der er bredere og dækker hullet i det fine tapet. Betal ikke!

• Synes
JohanLun og 9 andre
  • Laddar…
S
Absolut ikke korrekt udført. Den, der har lavet det der, burde ikke arbejde med el.

Direkte fejl:
Grundisolerede ledere frit tilgængelige
Alt for stor hulletagning i kapslingen
Den løse kabel, der kommer fra venstre

Amatøragtige ting, som ikke nødvendigvis er forkerte:
Brugt sukkerknalder...
Skrevet med pen på alle sikringer...

Ser ingen centralfortegnelse, eller er det den, der hænger under?

• Synes
Mikael_L og 10 andre
  • Laddar…
I går? På en søndag.
Du må nok spørge din extraknäckande elektriker hvornår den skal gøre arbejdet færdigt.

• Synes
kashieda og 5 andre
  • Laddar…
G
Nej

Dette billede hører hjemme i "värsta elkopplingen" tråden 😎 fyfan hvad useriøst lavet...

• Synes
JohanLun og 8 andre
  • Laddar…
Som sagt, det er jo næppe en rigtig elfirma, der arbejder på søndag, medmindre du er villig til at betale et saftigt vagtpåslag.

Og det ser heller ikke ud som om en rigtig elektriker har gjort det. Og så bliver man jo desuden bekymret over, hvordan det ser ud indenfor kapslingen. Det vi ser, er grove fejl på det, der er lettest at gøre rigtigt. På indersiden kan de lidt sværere fejl findes.

• Synes
kashieda og 5 andre
  • Laddar…
S SueCia sagde:
Absolut ikke korrekt udført. Den der har lavet det der, burde ikke beskæftige sig med el.

Direkte fejl:
Grundisolerede ledere frit tilgængelige
Alt for stor hulletagning i kapslingen
Den løse kabel der kommer fra venstre

Amatørting som ikke nødvendigvis er fejl:
Brugt sukkerknalder...
Skrevet med pen på alle sikringer...

Ser ingen centralfortegnelse, eller er det den der hænger nedenunder?
For pokker...

Ja, det er vel bare at begynde om så. Vi fik en fortegnelse. Som også ser lidt mærkelig ud. Jordfejlsafbryderen er til laderen i carporten (nummer 4) og varme (nummer 3 og 17). Den anden jordfejlsafbryder går til øvrige sikringer. Hvorfor nummer 2 er en anden sikring, selvom det kun er lamper, ved jeg ikke rigtigt.

Jeg ved ikke rigtigt, hvordan jeg skal komme videre fra dette, men en besigtigelse der også gennemgår centralen på indersiden er det bedste?

• Tabel over elinstallationer med grupper og beskrivelser som omfatter JFB, elbilsoplader, belysning og andet udstyr i en bygning.
Senest redigeret:
  • Synes
Lycke3
  • Laddar…
Men hvordan fik du fat i "elektrikern"? En ven?

• Synes
kashieda og 1 anden
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Men hvordan fik du fat på "elektrikeren"? En ven?
Hvilken forskel gør det?

En elektriker, der har haft sin firma i 10 år og omsætter omkring 2 millioner kroner. I løbet af ugerne laver han mest arbejde for ejendomsselskabet Alecta samt Scania.

• Synes
  • Wow
TRJBerg og 3 andre
  • Laddar…
RoTe
Endnu et eksempel på, at man ikke skal hyre håndværkere. Desværre må man jo ikke gøre sådan noget selv, men de fleste lidt handy ville have gjort et bedre job.

• Synes
  • Elsker
1000konst og 15 andre
  • Laddar…
Må man sammensætte ledere i centralen? Hvis ja, er sukkerknalder den rette vej at gå (jeg antager ikke det)?

Har selv overvejet det, hvis jeg skal lade centralen derhjemme blive udskiftet. Har meget udenpåliggende kabel, som er fastgjort til loftet i kælderen, og det ville sandsynligvis blive voldsomt dyrt at udskifte alle kabler der.

• Synes
Urvik
  • Laddar…
S
M Maledictus sagde:
Kan man samle ledninger i centralen? Hvis ja, er sukkerbiter den rigtige vej at gå (jeg antager ikke det)?

Har selv tænkt lidt over det, hvis jeg skal lade skifte central derhjemme. Har meget udenpåliggende kabel, som er sømmet mod loftet i kælderen, og det ville sandsynligvis blive meget dyrt at skifte alle kabler der.
Samling i centralen er ikke noget problem. Jeg ville have samlet på plint på DIN-skinne, hvis ikke centralen er meget lille. Men der er heller ingen fejl i at samle i centralen med f.eks. Wago. At samle med sukkerbiter er vist heller ikke noget galt, selvom det skriger hjemmefiks.

• Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
S
SoderD SoderD sagde:
Pokkers også...

Ja, det er vel bare at starte forfra så. Vi fik en fortegnelse. Hvilket den også ser lidt mærkelig ud. Jordfejlsafbryderen er til opladeren i carporten (nummer 4) og varme (nummer 3 og 17). Den anden jordfejlsafbryder går til øvrige sikringer. Hvorfor nummer 2 er en anden sikring, selvom det bare er lamper, ved jeg ikke rigtig.

Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal komme videre herfra, men en inspektion, der også gennemgår centralen på indersiden, er det bedste?
Der mangler jo lidt information i centralfortegnelsen, som mærkestrøm og areal, men det er ingen katastrofe. Synes den så udmærket ud alligevel. Jeg forstår ikke ideen med så mange personbeskyttelsesafbrydere, men det er en smagssag og ingen direkte fejl.

At sætte jordfejlsafbryderen til højre på midterrækken, selvom den ifølge dokumentationen beskytter hele midterrækken og nederste række, er lidt mærkeligt, men ingen fejl.

Det alvorligste, vi kan se fra billederne, er helt klart de grundisolerede ledere udenfor centralen og den store udskæring i kapslingen.

• Synes
Jonas Arvidsson og 5 andre
  • Laddar…
SoderD SoderD sagde:
Hvad betyder det?

En elektriker der har haft sin virksomhed i 10 år og omsætter omkring 2 millioner svenske kroner. I ugens løb laver han mest arbejde for ejendomsselskabet Alecta samt Scania.
Var han selv tilfreds med sit søndagsarbejde?

• Synes
  • Haha
Kungen_283746 og 4 andre
  • Laddar…
Det her ser ud til at være et job, der er udført "ved siden af"

En søndag?

Vi finder næppe ud af, om elektrikeren er opkøbt seriøst og om velfærden får del af kapitalstrømmen?.

• Synes
kashieda og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.