P
O oliven1 sagde:
du kan inte montera fönster med karmeskruv. det innebär jo at du monterer direkte i reglen hvilket du ikke må gøre
Får gøre hvad, hvor har du fået det fra?
Hvad jeg ved så findes der ikke nogle skal-regler om at bygge lavenergihuse, hvis jeg tager fejl kan du vise mig reglerne?
Lavenergi huse bygges vel for at minimere varmetabet gennem klimaskallen.. at nogle få skruer skulle ødelægge hele konceptet har jeg svært ved at forstå..

O oliven1 sagde:
du kan ikke montere vinduer med karmskruv. det indebærer jo, at du monterer direkte i reglen, hvilket du ikke må gøre
@oliven1 har tilsyneladende ikke forstået, at dette er et forum for privatpersoner. Man må montere sine vinduer præcis som man ønsker, AMA er ingen lov.

Man kan sætte vinduerne med søm, hvis man vil, men jeg anbefaler, at man følger producentens anvisninger selv som privatperson, skruer det som skal skrues, og skummer, drejer og taper ifølge anvisningerne, hvis man ønsker at det skal være tæt og have god funktion.

• Synes
Rabbithole og 1 anden
  • Laddar…
O oliven1 sagde:
Citat: "Har börjat fundera på att bygge et nollenergihus i Attefallformat. "

Nollenergihus er højere krav end passivhus.
Så kan det meget vel være, men hvorfor maser du så om passivhus? Det er intet, som TS har planlagt eller efterspurgt.

O
F fribygg sagde:
Så kan det meget vel være, men hvorfor plager du så om passivhus? Det er intet som TS har planlagt eller efterspurgt.
for det er samme grund som lavenergihus, hvad er problemet?

O
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
"Får" det beror på hur væggen er bygget. Det går udmærket med karmskruer.
jo men man skal undgå kuldebroer, det er utroligt vigtigt.
karmskruer indebærer, at man skruer vinduet direkte i reglen, hvilket absolut ikke må gøres.

vinduet skal monteres i isoleringen, og isoleringen skal ikke indeholde nogen reglar overhovedet.
derefter skal karmen overisoleres også osv.

O
F fribygg sagde:
@oliven1 har tilsyneladende ikke forstået, at dette er et forum for privatpersoner. Man kan montere sine vinduer præcis som man vil, AMA er ingen lov.

Man kan sætte vinduerne med søm, hvis man vil, men jeg anbefaler at man følger producentens anvisninger, selv som privatperson, skruer det som skal skrues, og skummer, tætner og taper ifølge anvisningerne, hvis man vil have tætte og velfungerende vinduer.
det vil fungere men vil ikke fungere for lavenergihuse.

P
O oliven1 sagde:
det kommer fungera men kommer ikke fungere for lågenergihus.
Begrebet lågenergihus samler alle slags huse, der bruger mindre energi, end hvad Boverket kræver. Oftest fordi det har et mindre opvarmningsbehov end et standardhus. Et lågenergihus skal ligge betydeligt lavere end Boverkets krav, hvor langt under er dog ikke defineret.
Dagens krav for småhuse ligger på 90 kWh/m2/år.. så bygger du et hus om 45 kWh/m2/år så kan man kalde det lågenergihus..

Senest redigeret af en moderator:
O oliven1 sagde:
for det er samme grund som lavenergihuse, hvad er problemet?
At du belærer og skriver at man ikke "kan" og "må". TS overvejer et sommerhus på søjler, og din erfaring med bygninger på tusindvis af kvadrat er nok hverken anvendelige eller efterspurgte.

O
Rejäl sagde:
Begrebet lavenergihus samler alle slags huse, der bruger mindre energi, end hvad Boverket kræver. Ofte fordi det har et mindre opvarmningsbehov end et standardhus. Et lavenergihus skal ligge betydeligt lavere end Boverkets krav, hvor langt under er dog ikke defineret.
okay, ikke for nulenergi/plusenergi/passivhus som diskuteret i tråden.
Tilfreds?

P
O oliven1 sagde:
okay, ikke for nulenergi/plusenergi/passivhus som diskuteret i tråden.
Tilfreds?
Men du har selv skrevet lavenergihus?
Plusenergi hus kan det vel være, hvis man producerer mere end hvad man forbruger?

Nulenergi og passiv kræver dog mere, så der kan jeg give dig ret..

O
F fribygg sagde:
At du mester og skriver at man ikke "kan" og "må".
TS overvejer en sommerhus på plint og din erfaring med bygninger på tusindvis af kvadrat er nok hverken relevante eller efterspurgte.
jo, for det samme tænkt uanset hvor stort det er.
samme problem at løse.

nogle grundlæggende ting for et passivhus (kald det hvad du vil):

meget isolering
minimere kuldebroer
genvinding
opvarmning
tæthed (plast/tejp)
udnytte terræn.

de skal løses i hver detalje og du kan da ikke vælge standard løsninger hvad det end gælder.
tag hvad som helst, vægkonstruktionen kan ikke se ud som en almindelig væg det er ikke nok at blot tilføje mere isolering, men man må helt genoverveje, hvordan væggen er konstrueret.

O
Rejäl sagde:
Men du har selv skrevet lavenergihus?
Plusenergi hus kan det vel være, hvis man producerer mere, end hvad man forbruger?
jeg siger jo, at det jeg nævner gælder for nulenergihuse, plusenergihus samt passivhus.

alle tre ovenstående med fokus på passive huse har jeg bygget/projekteret utroligt meget af gennem årene.

P
O oliven1 sagde:
jeg siger jo, at det jeg nævner gælder for nulenergihuse, plusenergihuse samt passivhuse.

alle tre ovenstående med fokus på passivhus har jeg bygget/projekteret utroligt meget af gennem årene.
I og med at du har blandet lavenergi ind i dine begreber, bliver det forvirrende..fx. I citat #172

Har ikke sat spørgsmålstegn ved dine faglige kundskaber, hvor har du fået det fra?

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Sådan bliver huset placeret i stockholm. I beregningen har jeg taget udgangspunkt i, at halvdelen af det varme vand produceres i kaminen. Dog sker hele opvarmningen af LLVP personvarme og genvinding. Vinduer med U-værdi 0.7. 200 mm pir i tag, vægge og gulv.

Skema viser specifik energianvendelse for et hus i Stockholm med tal for opvarmning, tapvarmvatten og fastighetsenergi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.