Jeg skal bygge min garage med en rygbalk. Efter lidt rundturen i eksisterende garager har jeg ændret mig fra 2 enkelporte til en dobbeltport.
Problemet bliver så selvfølgelig aflastningen for rygbalken over dobbeltporten. En tilstrækkelig stor bjælke (træ eller stål) kunne dimensioneres til at klare punktbelastningen fra en støttepille nede fra rygningen. Men jeg tænker, at en spær som gavl ville være mere passende. Man vil måske helst brede belastningen ud...
Er der nogen, der har et eksempel på en sådan løsning? Eller bygget og løst dette på en fremragende måde.
Hvis I også har et vindue i gavlspidsen, får I en guldstjerne
At tilføje er, at jeg allerede har rygbalk samt brædder til tagåse...
Garagen er 7,5 meter bred og porten bliver 5-5,5m.
Porten er på gavlen!
Det bliver en fed tagstol for det men burde ikke være nogen problemer. Du skal nok gå til en bygningsingeniør for at beregne en udformning, for det er næppe standard. En variant kunne være yderligere en bjælke over porten, måske i forbindelse med brugen af sakstagstoler?