Hej,

Jeg skal bygge min garage med en rygbalk. Efter lidt rundturen i eksisterende garager har jeg ændret mig fra 2 enkelporte til en dobbeltport.

Problemet bliver så selvfølgelig aflastningen for rygbalken over dobbeltporten. En tilstrækkelig stor bjælke (træ eller stål) kunne dimensioneres til at klare punktbelastningen fra en støttepille nede fra rygningen. Men jeg tænker, at en spær som gavl ville være mere passende. Man vil måske helst brede belastningen ud...

Er der nogen, der har et eksempel på en sådan løsning? Eller bygget og løst dette på en fremragende måde.
Hvis I også har et vindue i gavlspidsen, får I en guldstjerne ;)

At tilføje er, at jeg allerede har rygbalk samt brædder til tagåse...
Garagen er 7,5 meter bred og porten bliver 5-5,5m.
Porten er på gavlen!
 
Det bliver en fed tagstol for det men burde ikke være nogen problemer. Du skal nok gå til en bygningsingeniør for at beregne en udformning, for det er næppe standard. En variant kunne være yderligere en bjælke over porten, måske i forbindelse med brugen af sakstagstoler?
 
  • Synes
Peter1986
  • Laddar…
Noget lignende dette måske? Du har brug for lidt hældning på taget. Tagbjælkerne hjælper med at stabilisere.
Bygning af trækonstruktion med tagbjælker og stabilisator, illustreret med skråt tagdesign.
 
  • Synes
Peter1986
  • Laddar…
En tynd slank VKR stolpe med to garageporte som støtter kipbjælken.
Nemere at montere porte.
 
  • Synes
Peter1986
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.