hej jeg er ved at renovere lidt nu, herhjemme, skal lægge nyt gulv, og min tanke er at forsøge at undgå nogen form for tærskel, men jeg troede at alle org gulve var i massiv fyr, men ikke så, der kun er den rette niveau ét sted.
de siger at et billede siger mere end tusind ord så her kommer det første problem.
gulvet jeg skal lægge er 7mm+skum
1.
her kommer jeg ikke uden om en tærskel, da det nye hvide er lagt, tips til en tærskel? det er brunt vs hvidt
2. nu til det tricky.
her er det ca 9mm- 1cm
hvad kan man gøre der, for at få et helt svævende gulv, men uden tærskel/liste,
eller kan jeg bare lægge fx 3 lag med skum... eller lægge en masonitskive, og et skum på for at jævne det lidt, så risikoen for at det knækker mindskes.
eller er det HELT FORKERT
Læg gulvene, lav tærskler selv i eg.
Man kan f.eks. tage en plan tærskel (9mm høj/tyk) og lime en egeliste under.
For at gøre det helt i niveau kan man:
Rive det eksisterende gulv op og afrette gulvbjælkerne og derefter spånplader.
Eller
Lægge et flydende spånpladegulv ovenpå det gamle gulv, derefter nyt gulv, søg på rot gulv.
Eller
Flydespartle.
Men jeg ville nok leve med en lille højdeforskel, hvis det er et gammelt hus, især hvis man "bare" skal lægge et flydende gulv ovenpå.
Og til sidst, den laveste tærskel du kan have, er jo 9mm tyk (du vil gemme en bevægelsesfuge under den).
Man kan måske lægge masonitplader (på hele gulvet) for at bygge op. Der hvor det kun behøver at hæves lidt, ellers rotspånskiva som sagt, 14mm tror jeg den er på...
Problemet er om jeg skal hæve dem, så må jeg hæve 30kvm for at slippe for at have 2 tærskler... Føles ikke rigtig det værd, det er pænt men ikke værd de penge.
For det er en hall med klinker og så en kælderdør, derefter en gammel kram som er
Væk og så er det stuen, en "tom" karm igen, der er der kun 2mm forskel, så er man i spisestuen og der er en tom karm mod køkkenet, som har det hvide gulv.
12 mm spånplade koster ca. 30,-/m2
Jeg synes det gør meget for helhedsindtrykket, hvis man får samme niveau og gulv i hele huset, men kun du kan vide, om det er det værd for dig.
12 mm spånplade koster ca 30:-/m2
Jeg synes det gør meget for helhedsindtrykket, hvis man får samme niveau og gulv i hele huset, men kun du kan vide, om det er det værd for dig.
Lægger jeg 12, så vil det blive omvendt, 7+ 12+2= 21mm og
En cm sluger niveauet, men så bliver det jo omvendt:/
Det er jo præcis sådanne små højdeforskelle som gerigt og tærskler er perfekte til at håndtere. Fint solide tærskler/gerigt er jo som lavet til at sidde i døråbninger mellem to rum/områder.
Ellers er det som sagt i tidligere indlæg masonit- eller spånplader som gælder. Det behøver ikke at være nogen særlige gulvplader med not og fer, medmindre du skal lægge vinylgulv.
Edit: Lettere at finde den rigtige byggehøjde på pladerne.
Lægger jeg 12, så kommer det til at blive omvendt, 7 + 12 + 2 = 21mm, og
En cm sluger niveauet, men så bliver det jo omvendt :/
Så må du vel lægge 10mm spån, det koster kun 25:-/m2.
Jeg ved ikke, om jeg har misset noget, men hvad er det, du vil gøre, og hvad er det, du har brug for.
Er det 10mm, der mangler for at du skal ramme det rigtige niveau?
Smid et rotspån gulv, det findes i 10mm tykkelse og er supernemt at lægge ind!
Gjorde dette i et rum hjemme for nylig, lidt dyrere end almindelig spån men når man alligevel er i gang, kan man lige så godt koste på! Det eneste jeg bemærkede var, at de var lidt skrøbelige, så man måtte tage det lidt piano når man satte dem sammen.
Nej det er 12mm som mangler at se. Så lægger jeg ind rodgulv på 10mm plus det nye gulv, så kommer jeg op i 19mm, og
så bliver det jo 7mm over det andet gulv, så får jeg det samme problem bare fra den anden side.