Har en trappe fra helvede som gør det umuligt at bære nogle større møbler op til førstesalen. Nu har vi en ny sofa, der har stået i flere måneder i vente på, at vi skal få en børnefri weekend for at kunne lave et større indgreb.
Talte med trappemontøren, som sagde, at det ville være muligt at tage rækværk og "hjørne"stolpe ned (og midlertidigt erstatte med en kile mod gulvet) for at lette processen.
Jeg har skruet alle skruer løs og fjernet alle trin, der sidder fast i stolpen, bortset fra det vinkelformede trin i hjørnet, som er fastkilet i stolpen. Jeg kan ikke for mit liv forstå, hvordan jeg skal få dette løs, da også vangen er kilet i stolpen.
Den eneste logiske forklaring jeg kan komme på (og det jeg er bange for) er, at den ene vange og trinene er monteret separat og derefter er blevet løftet på plads.
Nogen med erfaring, der kan bekræfte min teori eller komme med et godt råd til en desperat hjemmefixer, der snart tager øksen frem.
Ja man plejer at samle trappen for derefter at løfte den på plads. Kan du ikke løfte hjørnetrækket så meget, at du kan lirke og løfte det ud?
Hvis ikke må du skrue resten af trinene løs for at kunne få fjernet stolpen.
Ja, trappen skal være i brug igen, når 2,5-årige kommer hjem på mandag.
Alle skruer i stolpen er løse. Jeg har forsøgt at løfte på hjørnetrinet ved væggen, men dels skrabes maling og gips af, og dels er jeg bange for at knække stolpen, hvor trinet er klemt ind.
Men... Hvis ingen hidtil har sagt, at jeg er helt galt på den, så må det nok blive princippet om mere vold.
Hvordan ser stolpen ud ned mod gulvet?
Står stolpen på gulvet eller går gulvet rundt om stolpen?
Hvordan sidder vangstykket fast i stolpen?
Det kan være sådan, at mere eller mindre alle trinene (bortset fra hjørnetrinnet) skal løsnes fra vangstykket, som derefter løftes lidt til siden, så løsner hjørnetrinnet.
...
Det kan være sådan, at mere eller mindre alle trinene (udover hjørnetrinnet) skal løsnes fra vangstykket, som derefter løftes lidt til siden, så løsner hjørnetrinnet.