Den gamle betontrappe er væk og kun som billede før.
Et AI billede vedlægges + en video over tankerne
Ny trappe skal bygges med en stålkonstruktion (sort) og med lysegrå granittrin.
- Granittrinene måler 1500 x 350 x 30 mm
- Vangstykker købes færdige, 6 trin
- Stålprofiler skal bestilles
Vil gerne have synspunkter på stålkonstruktionen og dens bæreevne, så granitpladerne ikke revner, men ønsker selvfølgelig ikke at gøre mere end nødvendigt.
Dimension grundstamme: 100 x 50 x (3-4 mm)
Eventuelle forstærkninger (orange): 40 x 40 x 3 mm
Et par billeder til og en præcisering af, at jeg gerne vil have feedback/synspunkter på konstruktionen, om de orange forstærkninger er nødvendige, eller om jeg bør tænke anderledes
Skall bygga snarlikt, kanske 20mm granitkeramik dock, men vill ha täckta steg (sättsteg), men färdiga vagnstycken är ju inte direkt anpassade för det, klurar på hur jag skall kunna använda såna ändå.
Jag har bara 4 steg, men själva plattformen står i suterräng, vilket innebär styltor, 2m+, tänkte använda 100x100 till pelare (estetik) och klenare till plattformen. Har tänkt liknande förstärkningar som dig, men var inne på vinkeljärn i bakkant på stegen då jag även vill ha sättsteg.
Hur självbärande är graniten?
Eftersom min blir hög, skulle jag dessutom slippa springor, tänkte ha cykelförråd under.
@MercedesGUS jag har faktiskt övergett mitt bygge och tänkt om. Lite av mina tankar.
Granitsten är ju ett naturligt material och mer känsligt emot spänningar och sprickor.
Så jag var skeptisk till att kunna bygga en tillräckligt stabil grund så stenarna inte blir den svaga delen. Sen vill man ju inte heller dimensionera för mycket i onödan och mina konstruktions/beräkningskunskaper så kändes det som gissningar.
Jag har svetsar men har inte svetsar på ganska länge, visst hade väl funkat att öva upp.
Sen är det lite svårare att köpa stålprofiler, oftast i 6 m längder och beställning med leverans med lastbil.
osv osv....
Jag såg helt enkelt för mycket hinder så tänkte om.
Nu blir det en plattform i limträ till det som syns och vanliga reglar i mellan. Detta går ju att köpa på lokala "ByggMax" så enklare.
Har köpt 3 st vangstycken i galvat stål men funderar just nu på om jag ska använda dessa eller bygga egna vangstycken i trä....
Hela stommen ska målas svart.
På detta kommer jag lägga Bangkirai trall.
Som räcke blir det stål med en överliggare i trä jag redan köpt.
Planstegen hade jag redan köpt men sålde dessa med kraftig förlust.
Jag känner mig ändå nöjd med beslutet. Blir nog lite varmare i utseendet
Ge gärna feedback, synpunkter,...
En AI bild
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.