Hej vi har et hus fra 1963 som renoveres efterhånden, nu er det snart køkkenets tur og i den forbindelse vil vi gerne rive væggen mellem køkken og stue.
Har vist tegningerne til nogle håndværkere og alle siger, at mine tagstol skal kunne klare det, men at man kan lægge dobbelt 45x220 på loftet for at have seler og livrem og for at forhindre nedbøjning af indendørstaket.
Så langt er alt godt, og så længe det jeg har hørt passer, forstår jeg, at der ikke er nogen grund til at lave en byggetilladelse for det hele.. Eller?
Vender mig her for eventuelt at få flere synspunkter, før jeg starter dette projekt.
Bør måske nævne, at døråbningen, der findes i dag, vil blive bygget igen i forbindelse med dette.
Vedhæfter et par billeder af hustegningerne Husets bygningstegning viser vægmaterialer og dimensioner, herunder ydervægge, bærende indervægge og brandmure. Plantegning af hus, fokus på væggen mellem køkken og stue, med finger, der peger på stuen. Bygningstegning viser husets tværsnit med tagkonstruktion, bjælkemål og specifikationer. Angiver mål som 2,50 m og 2,10 m mellem etager. her.

BirgitS
De, der kan regne på det, plejer at spørge, hvilken by det drejer sig om for at vide, hvilken snezone det er.

BirgitS BirgitS sagde:
De som kan räkna på det plejer at spørge efter hvilken by det drejer sig om for at vide, hvilken snezone der er tale om.
Ah tak så meget! Snezone 1,5 er det der gælder!

Det står lidt om bærende indervægge, som gør mig lidt forvirret. Tagstolene ser ud til at være fritbærende på sektionen, altså skal de ikke have brug for bærende indervægge. Har du nogen idé om, hvor disse kan tænkes at være? Antager at de bærende vægge i kælderen ikke er lavet af træ?

B bossespecial sagde:
Der står lidt om bærende indervægge som gør mig lidt forvirret. Spær ser ud til at være fri-bærende på sektionen, altså skal de ikke have brug for bærende indervægge. Har du nogen idé om hvor disse kan tænkes at være?
Antager at de bærende vægge i kælderen ikke er lavet af træ?
Ja, det er vel egentlig det, som gør mig tænksom også, samtidig føles 2"2 tyndt i bærende konstruktion?
Kældervæggene er lavet i en form for sten.
Lige ovenover stuen har man sømmet på ekstra "ben" ned til spær, formodentlig fordi der er ret stor åben plads..?
Huset er ca. 8,5 meter bredt

Hvis spær er bygget i henhold til tegningen, er der ikke behov for en hjertemur i stueetagen. Jeg antager, at etagedækket mod kælderen er beton med et opreguleret gulv ovenpå. Mellemvæggen i stueetagen burde ikke have været med på tegningen.

BirgitS
Men noget ser jo ud til at have ændret sig med tagspærene med tanke på indlæg 5 om ekstra "ben"?

J justusandersson sagde:
Hvis spær er bygget i henhold til tegningen, er der ikke behov for en hjertvæg i stueetagen. Jeg antager, at etagedækket mod kælderen er beton med et gulv lavet af strøer ovenpå. Mellemvæggen i stueetagen burde ikke have været med på tegningen.
Jeg skal dobbeltjekke, at alle mål på spærene er korrekte, inden jeg gør noget, men de burde stemme. Kældervæggene er murede, og derefter er der træbjælkelag på det, så jeg burde være hjemme med andre ord, en bjælke for at forhindre, at loftet kan hænge?

Det skal ikke behøves. Tagstolernes dimensioner er ret OK mht snezone og spændvidde. Har man gjort noget på taget? Det har ingen stor betydning, men sektionen er tegnet som om bjælkelaget var beton + regelkonstruktion. Tjek i kælderloftet. Det giver en indikation om tegningens nøjagtighed.

J justusandersson sagde:
Det skal ikke være nødvendigt. Spærdimensionerne er ret OK ift. snezone og spændvidde. Har man gjort noget på taget? Det har ingen stor betydning, men sektionen er tegnet som om etagedækket var beton + regelkonstruktion. Tjek i kælderloftet. Det giver en indikation om tegningens nøjagtighed.
Kælderloftet er bare granpanel, har boret nogle steder, og det ser ud til kun at være panel og derefter savsmuld som isolering. Da vi renoverede badeværelset, var der heller ikke mere end reglar/bjælker i etagedækket.

BirgitS BirgitS sagde:
Fast noget synes jo at være ændret med spær med tanke på indlæg 5 om ekstra "ben"?
Jeg tror, at det kan have at gøre med, at loftet måske risikerer at svigte lidt med langt mellem væggene, det troede også en tømrer, som var her og kiggede.

Med de svarene jeg har fået nu føles det som om jeg med god samvittighed kan rejse en bjælke for at have seler og livrem og derefter rive ned for glat liv, selvfølgelig holde øje med at den ikke bøjer ned i mellemtiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.