Jeg har foretaget lidt gennemgang i kælderen om vinteren og interesseret mig for, hvad jeg tror er sætninger i en af væggene. Men jeg kom til at tænke på, at det måske er noget andet, da der er en træindklædt åbning fra vores fyrrum.
Jeg har ingen anelse om, det har været en friskluftsventil her før, eller om manden, der boede her, lavede et stort hul og derefter en slags ventil.
Løsningen ser nu, når jeg har fået en panel af, der har siddet foran, meget klodset ud. Jeg tænker ikke at vise ydersiden, for så må jeg skamme mig...
Jeg kan også se, at pudsen er begyndt at slippe rundt omkring på væggen. Der lå en ventilrist i fyrrummet ved indflytning, men den passer ikke i hullet, så den må være blevet til overs.
Så spørgsmålet er, om ventilen overhovedet er nødvendig her. I det tilstødende rum er der en ventil, og også røgafgasrøret fra kedlen har en ventil, der flyver op ved modvind udenfor.
Uanset hvad, vil jeg ikke have det sådan der. Jeg venter bare på, at træindklædningen skal begynde at rådne, eller noget andet skidt skal komme ind i bygningen.
Hvad kan man egentlig gøre ved det her? Mure eller støbe skidtet helt til, eller mure en ordentlig ventil ind? Det er tegl og muligvis noget andet imellem. Jeg ville vurdere væggen til 20-30 cm tyk.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.