Hej,
Jeg er i gang med at opfriske mit fyrrum. Jeg har skiftet gulvafløbet og skal lægge klinker på gulvet med en klinkerække op på væggen. Hvordan gør jeg nemmest for at tætne mellem gulv/væg? Gulvet for øvrigt tænker jeg ikke at lægge tæt lag på. Det føles som om man skal købe en masse produkter, hvor det meste vil blive til overs. Det handler om ca. 2,5m.
Gulvet er en uisoleret betonplade.
/Martin
Jeg er i gang med at opfriske mit fyrrum. Jeg har skiftet gulvafløbet og skal lægge klinker på gulvet med en klinkerække op på væggen. Hvordan gør jeg nemmest for at tætne mellem gulv/væg? Gulvet for øvrigt tænker jeg ikke at lægge tæt lag på. Det føles som om man skal købe en masse produkter, hvor det meste vil blive til overs. Det handler om ca. 2,5m.
Gulvet er en uisoleret betonplade.
/Martin
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 328 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,328 indlæg
Mener du dække sprækken, når du skriver tætne?
For tæt behøver det jo ikke at være. Men hårdfuge, det som bruges mellem klinkepladerne eller elastisk blød fuge er to muligheder, afhængigt af hvor meget du tror, at gulv og vægge vil bevæge sig mod hinanden.
For tæt behøver det jo ikke at være. Men hårdfuge, det som bruges mellem klinkepladerne eller elastisk blød fuge er to muligheder, afhængigt af hvor meget du tror, at gulv og vægge vil bevæge sig mod hinanden.
Med tætningslag mener jeg samme type som anvendes i badeværelser, brusebade mm. Skulle der imod forventning komme vand ind bag klinkerne, ønsker jeg ikke, at det skal blive suget op i gipsen. Normalt set vil der ikke være noget vand på gulvet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 328 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,328 indlæg
Kommer der vand på gulvet, vil det løbe ned gennem fugerne mellem klinkerne på gulvet og der sprede sig sidelæns ind i klæbemidlet og ovenpå/ind i betonen. Hvis der kun er tætningslag i vinklen mellem gulv og væg, vil vandet på/ betonen bevæge sig ind under tætningslaget og komme frem til væggen. Hvis du vil beskytte gipspladerne 100 %, skal du altså have tætningslaget over hele gulvet.
Hvis det er en uisoleret betonplade, der er udsat for jordfugt, har man som regel ikke gipsplader, der går helt ned til pladen. Hvis gipspladerne når ned til pladen, er der risiko for, at de suger fugt fra pladen.
Jeg tror, det er almindeligt at have tætningslag netop omkring gulvafløbet, f.eks. en halv meter ud rundt omkring. Tjek branche reglerne fra BKR.
Hvis det er en uisoleret betonplade, der er udsat for jordfugt, har man som regel ikke gipsplader, der går helt ned til pladen. Hvis gipspladerne når ned til pladen, er der risiko for, at de suger fugt fra pladen.
Jeg tror, det er almindeligt at have tætningslag netop omkring gulvafløbet, f.eks. en halv meter ud rundt omkring. Tjek branche reglerne fra BKR.
Klik her for at svare