3,527 læst ·
2 svar
4k læst
2 svar
Mure vægge i stald, glidefuge mod pladen eller ikke?
Jeg skal mure nye indervægge i stalden (mod eksisterende ydervægge af træ, som er dårlige). Tanken er, at jeg skal overføre lasten fra de gamle vægge til de nye indvendige vægge. Nu skal jeg mure en 8m lang mur af leca 19cm. Der skal også opføres indervægge (skal være boks vægge, 15cm leca).
Eftersom disse vægge ikke kommer til at gå hele vejen rundt om huset, men kun lidt (her og der), så undrer jeg mig over, om man skal have en glidesamling under væggene, eller om der skal være mørtel under væggene.
Underlaget er cement direkte på jorden (eksisterende gulv).
Eftersom disse vægge ikke kommer til at gå hele vejen rundt om huset, men kun lidt (her og der), så undrer jeg mig over, om man skal have en glidesamling under væggene, eller om der skal være mørtel under væggene.
Underlaget er cement direkte på jorden (eksisterende gulv).
Jeg ville muret uden glidefuge/glidelag, dog ville jeg nok have anvendt dupper (boret ned 10mm armeringsjern 3-4 cm i pladen og 3-4 cm op i første række Leca), det ville stabilisere væggen yderligere, hvis hestene sparker på den en gang imellem. Kappillærkraften på Leca/Letteklinker gør, at den maksimalt alligevel kun kan suge op fugt ca. 11 cm i første række Leca, og det sagt når stenen står i vand.
At overhovedet anvende et glidelag i forbindelse med muring af Leca er vidt diskuteret, og de, der taler for det, har ikke særligt meget logisk at komme med ved normale muringer med Leca.
MvH jawen
At overhovedet anvende et glidelag i forbindelse med muring af Leca er vidt diskuteret, og de, der taler for det, har ikke særligt meget logisk at komme med ved normale muringer med Leca.
MvH jawen
Klik her for at svare