Trodde aldrig at dette ville være svært. Men jeg har sat den første hulkel/loftliste op i henhold til billedet. Rigtigt eller forkert? Problemet er, at jeg ikke kan få det næste stykke til at passe.
Har fået kølen lakeret og har ikke materiale til at lave flere fejl, end jeg allerede har gjort

Har fået kølen lakeret og har ikke materiale til at lave flere fejl, end jeg allerede har gjort

Tag to småstykker og sav dem til, så de passer, og märk dem derefter med højre/venstre. Lav et sæt til indvendige hjørner og et til udvendige hjørner, hvis du har det.
Når du laver småstykkerne, er et tip at holde dem i saven, som de skal sidde på væggen senere, så er det lettere at gøre det rigtigt. Når du så saver de lange stykker, drejer du blot småstykkerne på samme måde som det lange og sammenligner for at indstille saven korrekt i forhold til, hvordan det lange stykke ligger på saven.
Når du laver småstykkerne, er et tip at holde dem i saven, som de skal sidde på væggen senere, så er det lettere at gøre det rigtigt. Når du så saver de lange stykker, drejer du blot småstykkerne på samme måde som det lange og sammenligner for at indstille saven korrekt i forhold til, hvordan det lange stykke ligger på saven.
Hej og velkommen til forumet...tag 2 småbitar som du kan prøve at montere i hjørnerne med, så er det lettere at det bliver rigtigt...
Held og lykke
Held og lykke
Medlem
· Stockholms
· 1 555 indlæg
Jeg har også problemer med dette! Man synes, at man er nogenlunde smart og logisk, men hålkælsliste bliver altid forkert. Mit eneste tip er at skære den skrå ende på listen først. Så kan du skære forkert nogle gange, og når det bliver rigtigt, skærer du til den rigtige længde med et snit i den lige ende.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 indlæg
Men I har jo alle fejl, egentlig. Hålkæl, ligesom alle profilerede lister, skal forkroppes, ikke skæres i geringsvinkel i indre hjørner. Geringsskårne indre hjørner (i loft eller på gulvlister) vil altid gå fra hinanden, ofte allerede ved monteringen, da skruen eller sømmet trækker listen ind mod væggen, eller så går det fra hinanden med årstidernes påvirkning på huset. Ser skidt ud.
Første liste sættes da op lige skåret og stumt mod begge vægge.
Mødet listen, skæres skråt og tildannes så den passer i den monterede liste. Behøver ikke blive perfekt, fyld op med billig latexfugemasse, og mal over når alt er monteret og færdigt.
Hvis man sætter færdigmalede lister op og tror, at der ikke vil være behov for yderligere behandling på stedet, så ser det også altid skidt ud. Synlige skruer/søm og indre hjørner der går fra hinanden.
Ovenstående beskrivelse er altså, hvordan man skal gøre, hvis man vil lære at gøre det helt rigtigt. Vil TS bare løse situationen nu, og har mangel på materialer, så gælder tidligere svar i tråden bedre.
Første liste sættes da op lige skåret og stumt mod begge vægge.
Mødet listen, skæres skråt og tildannes så den passer i den monterede liste. Behøver ikke blive perfekt, fyld op med billig latexfugemasse, og mal over når alt er monteret og færdigt.
Hvis man sætter færdigmalede lister op og tror, at der ikke vil være behov for yderligere behandling på stedet, så ser det også altid skidt ud. Synlige skruer/søm og indre hjørner der går fra hinanden.
Ovenstående beskrivelse er altså, hvordan man skal gøre, hvis man vil lære at gøre det helt rigtigt. Vil TS bare løse situationen nu, og har mangel på materialer, så gælder tidligere svar i tråden bedre.
Senest redigeret:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Tømrerne jeg havde inde for nogle rum brugte stumfuge (dvs en lige ind i væggen og den anden skåret så den passede), flot løsning. Selv blev jeg tosset da jeg ikke fik det til at lykkes og brugte kap/gerrings.
Problemet med min kap/gerrings var at de ikke kunne saves stående (de passede ikke) i saven hvilket skabte problemer.
Dette kunne jeg ikke gøre i min lille kap/gerring:
Men så fandt jeg lister på nettet, som viste hvordan man indstillede kap/gerringen for at skære listerne liggende. F.eks.
http://www.dewalt.com/us/mitersaws/downloads/MiterSawArticle.pdf
http://www.lowes.com/cd_Cut+Crown+Moulding+with+DEWALT+Miter+Saws_1285257812_
Konklusion: Både tømrernes stumfuger og mine gerring sprækker lige meget nu nogle år senere. Fatter ikke hvorfor, deres skulle jo være bedre, men det føles godt da det irriterede mig at jeg "sjuskede" med denne proces.
Problemet med min kap/gerrings var at de ikke kunne saves stående (de passede ikke) i saven hvilket skabte problemer.
Dette kunne jeg ikke gøre i min lille kap/gerring:

Men så fandt jeg lister på nettet, som viste hvordan man indstillede kap/gerringen for at skære listerne liggende. F.eks.
http://www.dewalt.com/us/mitersaws/downloads/MiterSawArticle.pdf
http://www.lowes.com/cd_Cut+Crown+Moulding+with+DEWALT+Miter+Saws_1285257812_
Konklusion: Både tømrernes stumfuger og mine gerring sprækker lige meget nu nogle år senere. Fatter ikke hvorfor, deres skulle jo være bedre, men det føles godt da det irriterede mig at jeg "sjuskede" med denne proces.
Man behøver vel ingen lister. Det enkleste er stadig at gøre som jeg skrev tidligere i tråden, at have 2 kortbiter som er korrekt. Så lægger man bare dem sådan som den lange bit skal ligge i saven og indstiller saven til at skære som snittet er på den korte bit.
Men selvfølgelig, forroning (eller stumfuge, aldrig hørt det udtryk før) er vel bedst.
Men selvfølgelig, forroning (eller stumfuge, aldrig hørt det udtryk før) er vel bedst.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Det enkleste er ikke at købe større hulkehliste end hvad der kan stå oprejst i kap-/geringssaven. Så er det bare at gå i gang, men som sagt gør det ikke skade med prøvebiter, da man let kan lave tankevurpor og skære forkert.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Jeg mener stående i 45° (som på væggen). Liggende mener jeg ned på bagsiden. Årsagen til, at jeg havde brug for mine liggende "på ryggen," var, at de ikke kunne være stående (45°) i min kap/ger. Så bliver det besværligt, hvordan man stiller ind kap/geren...
Klik her for at svare