Skal montere vindue (StørrelseH5xB8) i min kælder (skal lave nye huller osv.) overvejer at gøre følgende:
Save op i muren, montere leca-bjælke over vinduesåbningen jeg laver hullet således, at jeg får plads med salning/ramme i hullet (ved ikke rigtigt, hvad det hedder) så jeg får en god overflade at kile vinduet (15mm) på direkte, altså træ med syldpap under direkte på muren rundt om vinduet og gøre denne 'salning' så bred, at den dækker hele muren og at den går kant i kant med den kommende indvendige væg i rummet
Tænkte montere vinduet 10mm dybere end ydervæggen og 'salningen/rammen' 15mm dybere end ydervæggen og derefter fuge det hele udefra og skumme mellem 'salningen/rammen' indefra
Hvad synes I, der har forstand på sådant her, om denne løsning?
Save op i muren, montere leca-bjælke over vinduesåbningen jeg laver hullet således, at jeg får plads med salning/ramme i hullet (ved ikke rigtigt, hvad det hedder) så jeg får en god overflade at kile vinduet (15mm) på direkte, altså træ med syldpap under direkte på muren rundt om vinduet og gøre denne 'salning' så bred, at den dækker hele muren og at den går kant i kant med den kommende indvendige væg i rummet
Tænkte montere vinduet 10mm dybere end ydervæggen og 'salningen/rammen' 15mm dybere end ydervæggen og derefter fuge det hele udefra og skumme mellem 'salningen/rammen' indefra
Hvad synes I, der har forstand på sådant her, om denne løsning?
Spørgsmålet er, hvad der findes oven over den kommende vinduesåbning. Er det en eksisterende væg på kortsiden, behøver du ikke antage, at der kommer nogen større belastning på kældervæggen. Men det kan stadig være godt at følge denne metode for at undgå sætningsproblemer.
Hug en rende op over vinduesåbningen fra indersiden, så bred som vinduet skal være + 25 cm p.b.s. om det og maksimalt halv væggens tykkelse. Skaff en (eller to, afhængigt af om det er en kort- eller langvæg) UPE (eller UNP) fra skrotpladsen, så lang(-e) som renden er og 10-14 cm høj(-e) (afhængigt af belastning og vinduesbredde og hvad du kan få fat i). Smør den med rustbeskyttelsesmiddel og skub den ind i renden med 'ryggen' mod resterende del, så den ligner en stående hakparentes. Kilen under U-profilen med jerndele, indtil den ligger stum op mod overkanten. Du kan forinden have lagt på cementmørtel på den øvre flange, som ikke er flydende. Pak derefter jordfugtig cementmørtel under oplæggene.
Er det en langvæg, gør du derefter den samme operation fra ydersiden og bolter de samme U'er i livet med nogle bolte, så du får en I-bjælke.
Fyld derefter med en blanding af lecakugler og cementmørtel (cement+sand+vand) til glat væg.
Sav derefter vinduesåbningen op og puds af de indvendige flader. Sæt dit vindue ind og bor til karskruer i plastplug. (Der findes specielle sådanne at købe i faghandlen.)
Skumning skal du gøre fra ydersiden. Fuge skal du gøre fra indersiden. Ellers var alt korrekt.
Hug en rende op over vinduesåbningen fra indersiden, så bred som vinduet skal være + 25 cm p.b.s. om det og maksimalt halv væggens tykkelse. Skaff en (eller to, afhængigt af om det er en kort- eller langvæg) UPE (eller UNP) fra skrotpladsen, så lang(-e) som renden er og 10-14 cm høj(-e) (afhængigt af belastning og vinduesbredde og hvad du kan få fat i). Smør den med rustbeskyttelsesmiddel og skub den ind i renden med 'ryggen' mod resterende del, så den ligner en stående hakparentes. Kilen under U-profilen med jerndele, indtil den ligger stum op mod overkanten. Du kan forinden have lagt på cementmørtel på den øvre flange, som ikke er flydende. Pak derefter jordfugtig cementmørtel under oplæggene.
Er det en langvæg, gør du derefter den samme operation fra ydersiden og bolter de samme U'er i livet med nogle bolte, så du får en I-bjælke.
Fyld derefter med en blanding af lecakugler og cementmørtel (cement+sand+vand) til glat væg.
Sav derefter vinduesåbningen op og puds af de indvendige flader. Sæt dit vindue ind og bor til karskruer i plastplug. (Der findes specielle sådanne at købe i faghandlen.)
Skumning skal du gøre fra ydersiden. Fuge skal du gøre fra indersiden. Ellers var alt korrekt.
Overvejer lidt den bedste metode til at skære hullet op...vinkelsliber?? Findes der ikke bedre værktøj at leje?? Og hvem lejer sådant ud? (GBG)imported_Byggaren sagde:Spørgsmålet er, hvad der findes over den kommende vinduesåbning. Er det en eksisterende væg på gavlen, behøver du ikke antage, at der kommer nogen større last på kældervæggen. Men det kan alligevel være godt at følge denne metode for at undgå sætningsproblemer.
Hak op en rille over vinduesåbningen fra indersiden, så bred som vinduet skal være + 25 cm p.b.s. om det og maks halvdelen af væggens tykkelse. Skaff en (eller to, afhængig af om det er kort- eller langvæg) UPE (eller UNP) fra skrotpladsen, så lang(-e) som rillen er og 10-14 cm høj(-e) (afhængig af belastning, vinduesbredde og hvad du kan få fat i). Smør den med rustbeskyttelsesmiddel og skub den ind i rillen med 'ryggen' mod den tilbageværende del, så den ligner en stående hakket parentes. Kilen under U-profilen med jernstykker, indtil den sidder fast mod overkant. Du kan forinden have lagt på cementmørtel på den øvre flænse, som ikke er flydende. Pak derefter ind jordfugtig cementmørtel under lejerne.
Er det en langvæg, udfører du den samme operation udefra og bolter de samme U-profiler sammen med nogle bolte, så du får en I-bjælke.
Fyld derefter med en blanding af leca-kugler og cementmørtel (cement+sand+vand) til en glat væg.
Sav derefter vinduesåbningen op og puds falsene. Indsæt dit vindue og bor for karmskruer i plastplugg. (Findes specielle sådanne til køb i faghandlen.)
Skum skal du gøre udefra. Fugning skal du gøre indefra. Ellers var alt korrekt.
Diamantsav er bedre. Du kan leje en sådan fra maskinudlejningsfirmaer i Gbg (søg på hitta.se eller eniro.se). Du finder dem under Bygge-Arbejdsredskaber-Udlejning. Eller gå direkte til NCC og SKANSKA. De lejer også ud.
Da du kun skal have et lille vindueshul, vil en diamantsav dog koste dig multum at leje + at den ikke er let at håndtere for en uerfaren person (i princippet en elektrisk motor, der løber på skinner horisontalt og vertikalt ved savning i vogn- og lodret og på hjul ved savning nedad og stor (vandskølet) diamantbesat savklinge monteret direkte på akslen).
Bedre da at leje en elektrisk borehammer med fladmejsel og banke åbningen ud fra begge sider. En vinkelsliber klarer sandsynligvis ikke vægtykkelsen lige så godt. Men den kan være god at begynde med, så du får lige snit i væggen.
Da du kun skal have et lille vindueshul, vil en diamantsav dog koste dig multum at leje + at den ikke er let at håndtere for en uerfaren person (i princippet en elektrisk motor, der løber på skinner horisontalt og vertikalt ved savning i vogn- og lodret og på hjul ved savning nedad og stor (vandskølet) diamantbesat savklinge monteret direkte på akslen).
Bedre da at leje en elektrisk borehammer med fladmejsel og banke åbningen ud fra begge sider. En vinkelsliber klarer sandsynligvis ikke vægtykkelsen lige så godt. Men den kan være god at begynde med, så du får lige snit i væggen.
[/QUOTE] Skumme skal du gøre fra ydersiden. Fugning skal du gøre fra indersiden. Ellers var alt korrekt.[/QUOTE]
Har nu skåret op og pudset færdigt!
Overvejer hvordan vinduet skal monteres i muren, vil montere så langt ud som muligt for at få en dyb vindueskarm på indersiden, hvor langt ud kan jeg sætte vinduet?
Og hvordan får jeg det til at se godt ud udenfor? har set kældre på ældre huse, hvor det er fuget rundt om vinduet på ydersiden?! (har ikke rådnet på 30 år i hvert fald.)
Hvis man nu skummer vinduerne, så bliver der vel ingen ventilation af selve rammen alligevel, hvad betyder det så, om man fuger på ydersiden i stedet?
Ønsker helst at undgå vinduesindfatning på mine kældervinduer!
Nogen der har en god løsning?
Har nu skåret op og pudset færdigt!
Overvejer hvordan vinduet skal monteres i muren, vil montere så langt ud som muligt for at få en dyb vindueskarm på indersiden, hvor langt ud kan jeg sætte vinduet?
Og hvordan får jeg det til at se godt ud udenfor? har set kældre på ældre huse, hvor det er fuget rundt om vinduet på ydersiden?! (har ikke rådnet på 30 år i hvert fald.)
Hvis man nu skummer vinduerne, så bliver der vel ingen ventilation af selve rammen alligevel, hvad betyder det så, om man fuger på ydersiden i stedet?
Ønsker helst at undgå vinduesindfatning på mine kældervinduer!
Nogen der har en god løsning?
Jeg skal altså pudse direkte mod vindueskarmen og skråne ned på muren og siderne? typ en fuge men af almindelig puds?imported_Byggaren sagde:
Alternativ > Sidder og læser lidt monteringsinstr. på vinduer...imported_Byggaren sagde:
Elitfönster mener, at man kan montere noget, de kalder for falsbeslag, som er i metal, en slags L-profil kan jeg forestille mig, finder ingen på nettet, som tilsyneladende sælger dette?? Nogen, der ved?
Det måske er en bedre mulighed pga. vejrsituationen, lidt besværligt at pudse nu, når det er frostgrader om natten...
Haegermeister sagde:Alternativ > Sitter och læser lidt montageinstr. på vinduer...
Elitfönster mener, at man kan montere noget, de kalder for smygbleck, som er i plade, en eller anden type af L-profil, kan jeg tænke mig, finder ingen på nettet, som ser ud til at sælge dette ?? Nogen der ved?
Det måske er en bedre alternativ pga. vejrsituationen, lidt besværligt at pudse nu, når det er minusgrader om natten...
Ja det er almindelig 0,71 mm galvaniseret plade, som normalt er hvid- eller sortmalet i stil med et vinduesbleck, men uden ombuk på den frie kant. De er i stedet lige afklippede og har en lille ankantning mod murværket på den frie side samt i siden mod karmen en opbukning i Z-form, hvor den frie del kun er et par millimeter bred for at kunne bankes ind i karmetræet, hvis spor mangler. Udseendemæssigt ville jeg dog undgå dem og vente til foråret med puds.
Du kan formentlig finde det på byggemarkederne. Bruges i nogle tilfælde også som overbleck over vinduer i træfacade.