Hej alle.. vi har en mur som afskiller mellem vores og naboens grund. På vores side er den muret med mexitegl.. (hvilket Gud burde have forbudt..) sandsynligvis er muren muret allerede da huset blev bygget (1968/-69). Vi har boet her siden -81. Er tredje ejer af ejendommen. Det var nok pænt i starten.. men nu efter tidens påvirkning er mexi 'murstenene' begyndt at falde ud af muren. Dog 'kun' de yderste 2-3 cm. I midten af muren er både cementeret mur og også bygget af gul 'rigtig' tegl. Naboen har noget andet stenmateriale som ser ud til at holde. Til mit spørgsmål.. er det muligt at mure en ny overflade/ 'facade' på muren? Eller skal den rives?
Jeg tænker, at det mest hensigtsmæssige er at banke mexi'teglet væk, rense, og så mure op igen med noget holdbart. Har overvejet rød tegl, da huset er opført i dette.
Jeg tænker, at det mest hensigtsmæssige er at banke mexi'teglet væk, rense, og så mure op igen med noget holdbart. Har overvejet rød tegl, da huset er opført i dette.
Sandsynligvis er mexiteglet kun en dekorativ skal, de plejer sjældent at være bærende. Så sandsynligvis kan du gøre, som du beskriver.
Formelt er murer byggelovspligtige, så hvis du vil ændre på dets udtryk ved at skifte overfladematerialet, så det ser mærkbart anderledes ud, kræver det byggetilladelse. At bare reparere/reparere eksisterende mur, f.eks. med ny mexiteglslignende sten, kræver ikke byggetilladelse. (Men det kan nok ses som den mildeste grad af "sortbyggeri" at skifte til en anden sten på eksisterende mur. Bare ingen af naboerne irriterer sig over det.)
Formelt er murer byggelovspligtige, så hvis du vil ændre på dets udtryk ved at skifte overfladematerialet, så det ser mærkbart anderledes ud, kræver det byggetilladelse. At bare reparere/reparere eksisterende mur, f.eks. med ny mexiteglslignende sten, kræver ikke byggetilladelse. (Men det kan nok ses som den mildeste grad af "sortbyggeri" at skifte til en anden sten på eksisterende mur. Bare ingen af naboerne irriterer sig over det.)
Hvis du bare meddeler, at du renoverer til dem, der arbejder med byggetilladelse, kan du nok få et enkelt OK som svar.
Har fået svar i dag... nej.. jeg behøver ikke byggetilladelse, så længe muren ikke bliver højere. F.eks. rødt facadetegl, frostsikkert behøver heller ikke byggetilladelse i min kommune. Tak for jeres indlæg og jeres interesse. Mvh Göran
Klik her for at svare