Hej!
Skorstenen i kælderen har en rigtig dårlig puds + tilføjelse af en række med mexitegel på hver side. Hvad er mine muligheder for finish, når jeg har fjernet puds og mexitegel? Er det let at forny mørtlen og gøre overfladen pæn for en "nøgen" finish?

Og jeg antager, at mexiteglet ikke har nogen bærende funktion, da intet hviler ovenpå stenene + at resten af skorstenen på stueetagen og loftet ikke har disse mexisten.

• Murindfald i en kælder med fjernet puds og mexitegl. Murbrokker, sort plastikafdækning og en støvsuger vises i rummet.
Claes Sörmland
Du ser ud til at være kommet godt i gang. Fortsæt med at fjerne mexitegelpåbygninger og lignende. Du bliver nok nødt til at mure nogle huller igen også, overvej om du vil have en sotlucka der for at få adgang til kanalen. Det er næsten et krav, hvis der er ildsteder tilsluttet højere oppe. Skaffe en gastæt lucke, der findes forskellige i støbejern i handlen.

Og puds om. Køb puds fra sækken og følg fabrikantens instruktioner. Det vigtigste for at få det lige og pænt er, at du sætter aftræksbaner, så du kan trække pudset af efter at have kastet det på med et bræt. De kan lave i trælister som før, eller så køber man dem, som stilles til rådighed for formålet af metal i handlen:

https://www.hornbach.se/p/avdragsba...JUJB7O43hSOOqjtyAukR6m6qpmNvuv2xoCDFgQAvD_BwE

Halvdelen af arbejdet er at sætte alt i orden til pudsningen og plastre ind samt rengøringen bagefter. Selve pudsningen går hurtigt.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Du ser ud til at have startet godt. Fortsæt med at tage mexitegelpåbyggnader og lignende ned. Du bliver nok nødt til at mure nogle huller op også, overvej om du vil have en sotlucka der for at komme til kanalen. Det er næsten et krav, hvis der findes ildsteder tilsluttet højere oppe. Få en gastæt lucka, der findes forskellige i støbejern i handelen.

Og puds om. Køb puds på sække og følg producentens anvisninger. Det vigtigste for at få det lige og pænt er, at du sætter aftræksbaner, så du kan trække af pudset, efter du har kastet det på med et bræt. De kan laves i trælister som før, eller man kan købe de, der udbydes til formålet i metal i handelen:

[link]

Halvdelen af arbejdet er at stille alt i orden til pudsningen og plastre ind samt oprydningen bagefter. Selve pudsningen går hurtigt.
Tak for det grundige svar! Har nu revet al den gamle puds og mexitegel ned, burde have plastret ordentligt ind først, for oprydningen tog længere tid end nedrivningen. Gætter på, at det er sådan en fejl, man kun begår én gang...

Bliver nok nødt til at hyre murerhjælp alligevel, for jeg ville gerne have flyttet røret til venstre side, så jeg kan have en ny mindre kamin ved siden af i stedet for som den gamle, der stod foran. Og så kan de lige så godt lave omfugning og vask af stenene.

• En murstensskorsten i et rum med træloft, del af et byggeprojekt. Gammelt puds og mexitegl er fjernet, med værktøj og plastdækket område ved siden af.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.