Vi skal sætte et drivhus op på en base af en betonklods, som vi derefter skal mure op med Lecablokke. Betonklodsen skal placeres på en klippegrund, der er ujævn og skrånende (se foto). Men hvordan gør man det for at få, især Lecablokkene, præcist med de mål, som drivhusproducenten kræver, inklusive 90 grader og præcise krydsmål, når klippegrunden skråner og er ujævn?

Jeg kan forestille mig, at man gør betonklodsen noget større og bredere end Lecablokkene for derefter at kunne justere placeringen af Lecablokkene så præcist som muligt. Klodsen bliver i "trappeform" med Lecablokkehøjder, da den laveste del af klodsen ligger cirka tre Lecablokke lavere end den højeste klods.

Men hvilken metode og måleinstrumenter skal man bruge i dette specielle tilfælde, så man, når det er tid til at mure Lecablok-basen, får en så præcis rektangel som muligt med de mål, der foreskrives af drivhusproducenten?

• Ujævn klippegrund med røde markeringer, omgivet af træer og stengærde. Forberedelse til opførsel af drivhusfundament med Lecablokke.
Sådan ville jeg gøre med det materiale, jeg har tilgængeligt:
- Byg en 90 graders trekant, hvor siderne har samme mål som langsiden og kortsiden på klacken, du vil støbe. (Eller x centimeter længere mål, hvis du vil have markeringerne længere ude.)
- Læg trekantens 90-graders hjørne på det højeste punkt. Placer et laserpas i passende højde i midten af trekanten.
- 2 personer løfter hver sin spids af trekanten, indtil man kan se laserpassets streg på indersiden af trekanten, og trekanten skal naturligvis ligge i vater. Med hjælp fra et lod ved hver spids kan du nu markere to hjørner til.
- Drej nu trekanten 180 grader og lad en spids ligge på det højere af de netop markerede hjørner.
- Den anden spids skal loddes ind på det andet netop markerede hjørne.
- Brug samme metode med laserpasset for at få trekanten i korrekt position og lodmarkér det sidste hjørne.

• Synes
BengtH og 1 anden
  • Laddar…
Tak @ToRy
Mener du omtrent sådan med vinklen og at man så sætter målene med punkter på "længde- og bredde-ben"?
Det gælder vel så om at finde træ som er tilstrækkeligt lige, eller måske kan man tage retskiver og tvinge sammen?
En vinkelillustration med to brædder, placeret i en ret vinkel, markeret med røde punkter for aflæsning af målinger på længde- og bredde-benet.

Præcis sådan, bare med et bræt til hypotenusen også. Så får du en stabil trekant. Så behøver træet heller ikke at være helt lige, så længe du kan præcist måle ud og markere dine tre røde punkter på trekanten.

Jeg ser for mig tre brædder stående på højkant. Marker de tre røde prikker på indersiden, så bliver det let at få det i vater med laserpasset.

• Synes
BORNER
  • Laddar…
T ToRy sagde:
Præcis sådan, men med en bræt for hypotenusen også. Så får du en stabil trekant. Så behøver træet egentlig heller ikke være helt lige, så længe du kan nøjagtigt måle og markere dine tre røde punkter på trekanten.

Jeg ser for mig tre brædder stående på højkant. Marker de tre røde prikker på indersiden, så bliver det nemt at få det i niveau med laserpasset.
OK, tak @ToRy ! Lyder perfekt! Og eftersom drivhuset er lidt over 3 meter i bredden og 4 meter i længden, kan man jo ganske enkelt få en præcis 90 graders vinkel ved også at sætte målepunkter på præcis 3 og 4 meter med hypotenusen 5 meter. Skal prøve dette i kombination med min grønne Bosch krydslaser, så kan jeg se, om man kan se laserlinjerne i dagtimerne. Ellers må man vente, til det bliver lidt mere skumring.

3,4&5, kan jo ikke blive nemmere! :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.