Hej alle!
Læste om tråden flytte tømmerhus, der blev diskuteret sidste år.
Vi befinder os i omtrent samme situation. Vi har en gammel tømmerkonstruktion (17 x 7 meter) og vi har en grund.
Det jeg gerne vil have input på er:
Hvad kan det koste at flytte, få op og få i orden?
Hvilken type fundament skal man have (betonplade eller krybekælder?)
Vi har tegninger klar, vi har indsendt byggetilladelsesansøgning (klar inden kort tid). Nu skal udbud og forhandling med banker gennemføres.
Vi modtager gerne alle tips fra jer der har erfaring!!!
Tømmerkonstruktionen står i Västerbotten, grunden ligger lige udenfor Östersund....
Maria
Læste om tråden flytte tømmerhus, der blev diskuteret sidste år.
Vi befinder os i omtrent samme situation. Vi har en gammel tømmerkonstruktion (17 x 7 meter) og vi har en grund.
Det jeg gerne vil have input på er:
Hvad kan det koste at flytte, få op og få i orden?
Hvilken type fundament skal man have (betonplade eller krybekælder?)
Vi har tegninger klar, vi har indsendt byggetilladelsesansøgning (klar inden kort tid). Nu skal udbud og forhandling med banker gennemføres.
Vi modtager gerne alle tips fra jer der har erfaring!!!
Tømmerkonstruktionen står i Västerbotten, grunden ligger lige udenfor Östersund....
Maria
Om trækonstruktionen er tom samt mangler panel osv. er flytningen hurtigt overstået
Jeg har flyttet en mindre konstruktion (8*5 meter cirka, husker ikke nøjagtigt)
Når først indretning, glv og tag var fjernet, tog vi den ned på en dag, opmonteringen tog cirka lige så lang tid
Dette forudsætter, at konstruktionen er sund og mærket op og ikke behøver reparationer
Vi havde lidt problemer med tagryggen, fordi den ikke var ordentligt mærket op :-X
Jeg har flyttet en mindre konstruktion (8*5 meter cirka, husker ikke nøjagtigt)
Når først indretning, glv og tag var fjernet, tog vi den ned på en dag, opmonteringen tog cirka lige så lang tid
Dette forudsætter, at konstruktionen er sund og mærket op og ikke behøver reparationer
Vi havde lidt problemer med tagryggen, fordi den ikke var ordentligt mærket op :-X
Sjovt at der er flere, der kører på denne idé!
Underskat ikke den tid, det tager at pille tømmerstammen ned. Vores hus er 9x16, og det tog nok to uger for to mand at pille det ned.
Bjælkerne skal løsnes, fires ned, bundtes til transport osv. det tager meget tid. På den anden side var vores hus 7 meter højt, og de øvre omgange tager meget længere tid.
Vi gjorde alt med hænderne. Risikoen ved at bruge kran og grab er, at man knuser tømmeret med grabben eller at de nogle gange meget lange bjælker knækker. I et gammelt hus er tømmeret meget tørt og sprødt. Når det først giver efter, går det i stykker med det samme.
Vi flyttede ind i efteråret, næsten tre år efter at nedrivningen begyndte. Men vi har gjort meget selv, og huset er stort. Selv fundamentet (kælder) tog sin tid.
Hvor i Västerbotten?
/Jögga i Norrbotten (på grænsen til V-botten)
Underskat ikke den tid, det tager at pille tømmerstammen ned. Vores hus er 9x16, og det tog nok to uger for to mand at pille det ned.
Bjælkerne skal løsnes, fires ned, bundtes til transport osv. det tager meget tid. På den anden side var vores hus 7 meter højt, og de øvre omgange tager meget længere tid.
Vi gjorde alt med hænderne. Risikoen ved at bruge kran og grab er, at man knuser tømmeret med grabben eller at de nogle gange meget lange bjælker knækker. I et gammelt hus er tømmeret meget tørt og sprødt. Når det først giver efter, går det i stykker med det samme.
Vi flyttede ind i efteråret, næsten tre år efter at nedrivningen begyndte. Men vi har gjort meget selv, og huset er stort. Selv fundamentet (kælder) tog sin tid.
Hvor i Västerbotten?
/Jögga i Norrbotten (på grænsen til V-botten)
Hej!
Jeg er også i gang med at flytte et bjælkehus, fra Insjön til Ljusterö nord for Stockholm. Jeg regner med at gøre næsten alt arbejdet selv.
Når det gælder fundament, bliver det nok natursten under knuderne og under disse betonpæle til frostfrit dybde. Denne fundamentering beskrives i bogen "Flyttning av gamla hus" fra Gysinge byggnadsvårdscentrum.
Derefter kan man efterfylde med en koldmur af natursten.
Fordelene ved dette fundament er, at det bliver meget velventileret, man skal i stedet isolere bjælkelaget ordentligt. Let at gøre selv og dermed billig. For min del føles det også vigtigt, at fundamentet passer til husets gamle stil.
Hans
Jeg er også i gang med at flytte et bjælkehus, fra Insjön til Ljusterö nord for Stockholm. Jeg regner med at gøre næsten alt arbejdet selv.
Når det gælder fundament, bliver det nok natursten under knuderne og under disse betonpæle til frostfrit dybde. Denne fundamentering beskrives i bogen "Flyttning av gamla hus" fra Gysinge byggnadsvårdscentrum.
Derefter kan man efterfylde med en koldmur af natursten.
Fordelene ved dette fundament er, at det bliver meget velventileret, man skal i stedet isolere bjælkelaget ordentligt. Let at gøre selv og dermed billig. For min del føles det også vigtigt, at fundamentet passer til husets gamle stil.
Hans
Klik her for at svare