Hej, jeg tænkte på at bygge et lydstudie med en optagebås, inde i et rum.
Altså dele et rum med en skillevæg, så det bliver to rum (og et lille lagerområde til teknik).

Rummet er omkring 700 x 560 og har meget rør i loftet (som også vil være i vejen for selve væggen) samt en stor ventilationskanal, der går lige gennem rummets langsiden.
Vægge og loft er overmalet murværk, og gulvet er solidt (beton eller cement eller hvad man nu har).

Mit spørgsmål bliver nu; (har ingen håndværkerfærdigheder)

Hvordan bygger man bedst en væg, der kan isolere så meget lydoverførsel mellem rummene som muligt, så problemløst som muligt?
Og hvordan får man det tæt, hvor rørene sidder, kan man overhovedet bygge en væg, hvis der sidder rør i vejen?

Regelskab med isolering og trippelgips?
Eller har man brug for mere masse? (mursten eller lignende)

/Magnus

hvor meget du skal dæmpe et optagerum afhænger helt af, hvad du har tænkt dig at optage. Skal det være live instrumenter, kræves der bedre udførelse og masse i væggene.
Normal sang kræver et sted omkring 50-60 dB cirka...
Instrumenter som bas og trommer kræver en lavere egenfrekvens i konstruktionen, og dér taler vi mursten samt afstand mellem vægge. En almindelig regelkonstruktion med for eksempel dobbelte 70-regler og tripelgips dæmper op til 60 dB og har en laveste frekvens omkring 40 Hz, hvilket er alt for højt, hvis man skal spille trommer eller optage bas, selv også guitar afhængigt af musikalsk disposition.

Rør og ventilation skal beklædes EFTER at væggen er spikret sammen mellem dine rum. Dobbelgips i tromler omkring rør og vent.

Men specificér hvad du skal optage, så bliver det en anelse lettere at vælge konstruktion til væggen. Husk, at du behøver en ret solid dør mellem rummene. Hvis du bygger en væg med for eksempel 60 dB, som er 5,6*2,5 m dvs 14 kvadratmeter. SÅ tager døren for eksempel 90*210, hvilket er et sted omkring 2 kvadratmeter og dæmper 35 dB. Så har hele konstruktionen en sammenlagt lydisolerende evne på omkring 45-50 dB et sted...

Men men... specificér kravene, så kommer der et nåleskarpt svar :-)

Hej Mr. Z, først og fremmest skal det være sangkabine, men også akustisk guitar, guitarforstærker samt digitaltrommer (lyder meget lidt), så intet liveband!

Men overhøring bør stadig være så lav som muligt selvfølgelig :)

/Magnus

Bukker mig på forhånd for ekspertisen, men dobbeltdøre og indvendige vægge med et lille luftrum imellem har jeg lært skal være meget effektive.

Det lyder helt fornuftigt! Derimod må jeg holde tykkelsen på væggen nede pga. pladsmangel, så det bliver sandsynligvis en meget tyk dør eller to mindre tykke døre, det må blive et afvejingsspørgsmål senere hen.

Et helt andet spørgsmål, er der nogen der kan tippe om dygtige fagfolk med erfaring i at bygge studie? I Kbh, PM gerne.

mangz sagde:
Hej Mr. Z, først og fremmest skal det være sangbås, men også akustisk guitar, guitarforstærker samt digitaltrommer (lyder meget lidt), så intet liveband!

Men overhøringen bør stadig være så lav som muligt, selvfølgelig :)

/Magnus
Så har du i det mindste behov for omkring 60 dB dæmpning vil jeg mene. Dvs dobbelt regelstamme 3 lag gips/ side og 95 regel med 15 mm luftspalte... Alt. dobbeltgips og 70 stamme med 10 mm luftspalte. Den sidstnævnte er ca. halvt så god som den første. Og den første konstruktion bygger 285 mm og den anden 205 mm et sted...

Du kan køre en enkel stamme men med dobbelt regel i som bygger 175 mm typisk... opbygget af 120 skinne med 70 regel sakset og dobbeltgips...

Jeg antager, at dobbeltregel (tykkere luftspalte) gør en bedre "basfælde" sammenlignet med enkeltregel? Eller er det for at holde alt gips oppe?

mangz sagde:
Jeg antager, at dobbelregel (tykkere luftspalte) gør en bedre "basfælde" sammenlignet med enkelregel? Eller er det for at holde op alt gips?
Længere afstand mellem masserne dvs gipspladerne giver en lavere frekvens i konstruktionen, så svaret er ja...
Derefter mindsker du flanketransmissionen med dobbelt konstruktion... For øvrigt kan du få vibrationsproblemer i væggen via gulvet, hvis du ikke har nogle fine "puder" under forstærkeren...

Har læst en artikel i MM, og de beskriver et studiebyggeri i detaljer.
Det jeg husker er, at de lægger et flydende trægulv, dvs. det står på en slags
gummipuder for at eliminere eller i hvert fald minimere vibrationer ned i gulvet.
Ligeledes afstand til væggene i rummet for ikke at overføre vibration fra det flydende gulv til væggene.

jocke@nybleus.se sagde:
Har læst en artikel i MM, og de beskriver et studiobyggeri i detaljer.
Det jeg husker er, at de lægger et flydende trægulv, dvs. det står på en slags
gummipukker for at eliminere eller i det mindste minimere vibrationer ned i gulvet.
Ligeledes afstand til væggene i rummet for ikke at overføre vibration fra det flydende gulv til væggene.
Det er korrekt, at man lægger flydende gulve på fjedre af en eller anden slags. Dog er det ikke så enkelt, da fjedrene skal dimensioneres efter egenvægten af konstruktionen og for belastning for ikke at reagere på den forkerte frekvens og få den modsatte effekt. Dvs forstærke vibrationerne.

Forhåbningen er, at det også skal blive et "halv-flydende" gulv, så det bliver så let som muligt, hvis jeg finder en enkel løsning. dvs bare forsøge at få gulvet separeret fra væggen. Ingen støbning her :)

Men mener du, at det kunne vælte konstruktionen i stedet for at hjælpe den, hvis man bare gør det uden at tænke?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.