3,411 læst ·
23 svar
3k læst
23 svar
MDF i bådehus
Det afhænger meget af hvor fugtigt det er i luften. Hvad mener du præcist med bådhus i dette tilfælde? Er det oppe på land? Mener du det er et hus som står på en bro, hvor det er muligt at fortøje en båd inde? Svært at vurdere hvor meget fugt du får ind.D doctormirabilis sagde:tak for input. trykkerierne virker lidt nervøse omkring bådhus, og siger at "krydsfiner fungerer ikke så godt i fugtige rum", om det derimod regnes som et fugtigt rum når de sidder i et tæt, men koldstillet, bådhus, kan de ikke svare på. hvad ville du sige? jeg synes det lyder lidt mærkeligt at krydsfiner skulle gå i stykker i et bådhus forudsat at det ikke kommer fugt direkte på den så at sige.
Meget rimeligt spørgsmål, som jeg selvfølgelig burde have forudset i mit originalindlæg. Nej, det er ikke et bådehus på pæle over vandet, men en bygning 2 meter fra strandkanten. Fugtigheden er fra luften, de præcise tal kender jeg ikke, men vi taler om det sydlige Norrland geografisk set. Ja, det bliver vanskeligt dette, måske må jeg hellere spille sikkert og helt undgå træ.En apelsin sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 525 indlæg
Almindelig MDF, også den ”fugtbestandige”, er som tidligere beskrevet elendig i alle konstruktioner, der udsættes for fugt. Der findes dog en variant, ”Tricoya”, som modstår fugt meget godt. Jeg har set små stykker af Tricoya, der har været opbevaret i vand i et år uden at separere, kun svulmet yderst marginalt.
Med tanke på at det ikke er over vandet, har jeg svært ved at se, at rummet vil være mere fugtigt end andre huse, der står uopvarmede. Jeg tænker, at det burde gå med krydsfiner. Hvis du vil være helt sikker, hvorfor ikke sætte en malet plade af marinekrydsfiner på?D doctormirabilis sagde:Meget rimeligt spørgsmål, som jeg naturligvis burde have set komme allerede i mit oprindelige indlæg. Nej, det er ikke et bådehus på pæle over vandet, men en bygning 2 meter fra strandkanten. Fugtigheden er fra luften, eksakte tal ved jeg ikke, men vi taler geografisk set om det sydlige Norrland. Ja, det bliver vanskelig dette, måske må jeg være sikker og helt undgå træ.
Jeg håber på det og er enig med dig. Går dog kun at trykke på det, trykkeriet stiller til rådighed.En apelsin sagde:
Ja, det går ikke at deale med dem overhovedet? Hvis det ikke er så mange tusind vi taler om, så ville jeg tage chancen og trykke på den krydsfiner, de tilråder. Et alternativ for at beskytte materialet er at lakere eller oliere krydsfineren efter tryk og især endetræ, hvor skader plejer at begynde. På den måde får du en vis beskyttelse mod fugten. Så skal det selvfølgelig gælde, at trykfarven ikke påvirkes af overfladebehandlingen, men det kan du med sikkerhed spørge om.D doctormirabilis sagde:
nej det er deres grej der gælder. ja det burde jeg jo kunne spørge om iofs. jeg synes som sagt ikke fugten i luften bør være værre end en anden koldstillet bygning, ihvertfald ikke en anden koldstillet bygning ved havet. plywood ville helt klart være nemmest, alternativet (dyrere) er vel at tage det på plade og sætte pladen udenpå træplader af en slags. takEn apelsin sagde:
Ja, det går ikke at deale med dem overhovedet? Hvis det ikke er så mange tusind vi taler om, vil jeg chancen på at trykke på den plywood de leverer. Et alternativ for at beskytte materialet er at lakere eller olie plywooden efter tryk og særligt endetræ hvor skader normalt begynder. På den måde får du en vis beskyttelse mod fugten. Så skal du selvfølgelig sikre dig, at trykfarven ikke påvirkes af overfladebehandlingen, men det kan du med sikkerhed spørge om.
Klik her for at svare