Ny i forumet, hallo. Har et spørgsmål om MDF i bådehus.

Bygger lige nu et bådehus, som til foråret vil blive malet og også færdiggjort indvendigt. Der skal være en saunadel i bådehuset, og på en af indervæggene, som så vil blive rejst op, vil jeg evt. sætte MDF op som vægmateriale. Jeg henviser ikke til indervæggen INDE I saunaen, som bliver beklædt med samlekonstruktioner, men den anden side. Den som vender mod resten af bådehuset.

Årsagen til, at jeg vil have MDF er, at man kan få fotos printet på det materiale, samt også på krydsfiner, glas mm. Det er dyrt men ser pænt ud. Mit spørgsmål handler egentlig kun om fugtmodstanden for forskellige pladematerialer. Fungerer det at have MDF som indervægsmateriale i et bådehus, eller vil det blive påvirket negativt af luftfugtigheden? Selvfølgelig er huset tørt og tæt, men luftfugtigheden bliver jo naturligvis en anden, når det står så tæt på stranden og står uopvarmet om vinteren, osv.

Jeg ville foretrække MDF, da man med det materiale kan få fotos trykt med hvid grundfarve under. Krydsfiner kan man også få, men der trykkes det direkte på træet, og åretegningen skinner igennem. Ellers havde jeg foretrukket krydsfiner. Det er for øvrigt ikke aktuelt at sætte billeder som tavler udenpå væggen. De skal være en del AF væggen.

Taknemmelig for input, inden jeg brænder X antal tusinde.

MDF er meget følsomt over for fugt. Jeg har det som lister i visse rum. Hvis man får en skade i overfladebehandlingen og skrubber et par gange med vand, løsner MDF'en sig. Men der er sikkert flere forskellige fabrikater....

Tak. Lyder jo spontant ikke som et sikkert valg da. Måske bedre at satse på plywood trods lidt mindre flotte fotoresultater i stedet.

MDF og fugt er ikke godt

Du kan vel tage en OSB eller Plywood, som du grunder og spartler glat, hvis du vil have et foto på den?

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
MDF og fugt er ikke godt

Du kan vel tage en OSB eller Plywood som du grunder og spartler glat, hvis du vil have foto på den?
Nej det er foto/trykfirmaet som stiller materialet til rådighed, du kan ikke give dem plader at trykke billeder på.

Der findes jo virksomheder, der printer tapet med kundens billede, måske er det en mulighed?

P pjkw sagde:
Finns ju företag som printar tapet av kundens bild, kanske är ett alternativ?
tak. tænkt tanken men tvivlsom til hvordan tapet ville klare sig i et bådhus på lang sigt, af samme grunde som jeg er tvivlsom til mdf'en.

Bedst at få det sagt. MDF er et ubrugeligt materiale. Tåler slet ikke fugt. En gang byggede jeg en bogreol i MDF. Det var nok, at jeg spildte kaffe på den, for at materialet skulle trævle op og se forfærdeligt ud. Jeg ville ikke engang overveje MDF i et bådehus ved en sauna. Hvis MDF'en imod al forventning skulle klare en kold vinter, så er det nok, at en saunagæst lægger et vådt håndklæde i nærheden, så er det ødelagt. Jeg tænker, at krydsfiner er 1000 gange bedre. Hør også hvordan trykfarven klarer fugt, så den ikke bliver grim efter vinteren.

En apelsin En apelsin sagde:
Bedst at få det sagt. MDF er et usselt materiale. Tåler slet ikke fugt. På et tidspunkt byggede jeg en bogreol i MDF. Det var nok, at jeg spildte kaffe på den, for at materialet skulle flosse op og se forfærdeligt ud. Jeg ville ikke engang overveje MDF i et bådehus ved en sauna. Hvis MDF'en mod forventning skulle klare en vinter, så er det nok, at en, der lige har været i saunaen, lægger et vådt håndklæde i nærheden, så er det slut. Jeg tænker, at krydsfiner er 1000 gange bedre. Hør også, hvordan trykfarven klarer fugt, så den ikke bliver grim efter vinteren.
lyder som at MDF ikke er noget godt alternativ så. måske skal man bare bruge krydsfiner og acceptere, at det er lidt plettet. måske bruge lidt ældre sort-hvide billeder frem for alt, så ser det måske ret okay ud. skal absolut huske at spørge om holdbarheden på farven. tak

Men de skal kunne have noget, der er glat og tåler fugt. F.eks. kanalplast

Hej, vi bruger meget forskelligt tryk på mit arbejde. Man grundmaler pladen, inden man trykker på den. Birk eller poppel krydsfiner er mest neutrale i årene, hvilket gør det nemmest at få helt glat, du kan jo også trykke på aluminium, det bliver meget flot og præcist.

Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Men de må have noget, der er glat og tåler fugt. Fx kanalplast
også fx glas og aluminium kan få tryk på, men det ser a.) mindre "naturligt" ud og b.) er meget dyrere. men det går, absolut.

Stiftet Stiftet sagde:
Hej, vi bruger mange forskellige tryk på mit arbejde. Man grundere pladen, inden man trykker på den. Birk eller poppel krydsfiner er mest neutral i årerne, som er lettest at få helt glat, du kan jo også trykke på aluminium, det bliver meget fint og præcist.
tak for input. trykkerierne virker lidt nervøse omkring bådehus, og siger, at "krydsfiner fungerer ikke så godt i fugtige rum", men om det derimod tæller som fugtigt rum, når de sidder i et tæt, men koldt bådehus, kan de ikke svare på. hvad ville du sige? jeg synes, det lyder lidt mærkeligt, at krydsfiner skulle gå i stykker i et bådehus, forudsat at der ikke kommer fugt direkte på den, så at sige.

Kommer vel an på, om det er et bådhus med åbent vand eller bare et lager.

Det afhænger af, hvilken lim man har brugt. Der er forskellige kvaliteter. Men en aluplade er helt sikker mod fugt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.