Er man bekymret for ikke at kunne få tolerancerne på guiderne til 100%, kunne man fjederbelaste hjulene (eller glidefladerne, hvis man vælger det). Hvis man desuden kunne få fat i dækbeklædte hjul, burde det være muligt at få elevatoren rimelig stille.
Ser frem til en fortsættelse!

Sent from my ST17i using Byggahus

S
Fjedrebelaste hjulene?
Så var vi der igen!
Hvorfor komplicere. Det kan få slække 1-1½ cm til siden uden problemer overhovedet. Måske at suppen i skålen sprøjter ud?
Bah.
Glemte at sige, at rebet er endeløst og nede trækker man bare i rebet. Oppe på samme måde. Når kassen er ved åbningen, tager man fat i selve kassen og trækker det sidste stykke. Modvægten sidder på det endeløse reb altså. Der findes masser af sådan enkle elevatorer i sydligere lande.

Skalman sagde:
Fjäderbelaste hjulen?
Då var vi der igen!
Hvorfor komplicere. Det kan få slække 1-1½ cm i siden uden noget som helst problem. Muligvis at suppen i tallerkenen skvulper ud?
Bah.
Glemte at sige, at rebet er endeløst, og nede trækker man bare i rebet. Oppe det samme. Når kassen er ved åbningen, tager man fat i selve kassen og trækker den sidste del. Modvægten sidder på det endeløse reb altså. Der findes masser af sådanne enkle elevatorer i sydligere lande.
Det er jo naturligvis et spørgsmål om, hvilket "ambitionsniveau" man vil lægge sig på. Jeg ville ikke have nøjet mig med en slæk på 1 cm, hvis jeg alligevel havde brugt tid og penge på at få en skakt bygget, men det er jo mig det.
Jeg ville nok heller ikke have nøjet mig med at skulle have maden manuelt op.

Sent from my ST17i using Byggahus

Bliver mere og mere fristet til at lave en egen Mathiss til vores soveværelse, så man kan sende morgenmad op til konen (eller omvendt) og komme lidt mere på plus ;)

Men metal L-profiler i hjørnerne og så fjederbelastede hjul i hjørnerne. Derefter som drift sætte enten blok og talje eller en lille elmotor med en "rep/trådupprullare" som erstatter blokken (ungefär som slangevogn til vandtragt).

Rebene/Wiren sætter man i hjørnerne og så en lille ramme til, som bryder dem, så man får et centralt fastgørelsespunkt (så man slipper at trænges med mad og Wiren)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.