17,925 læst ·
33 svar
18k læst
33 svar
mathiss - har nogen prøvet og har erfaringer
Problemet med at springe over sikkerhed som med dørbrydere er, at når f.eks. børnebørnene leger, så kan det gøre vældig ondt!
At måle strømmen for styring bliver formentlig en dyr historie.
Grænsepositioner gør det muligt at bygge billigt med f.eks. nogle dørbrydere* der afbryder fasen, når man åbner døren, og en nederst i elevatoren der afbryder, når elevatoren står på den og samme øverst. Så plejer enkle elevatorer og løfteborde at fungere.
Klemningsbeskyttelse bliver overflødig med en dør med brydere.
*typen der anvendes til at tænde, når man åbner køleskabet eller garderoben.
At måle strømmen for styring bliver formentlig en dyr historie.
Grænsepositioner gør det muligt at bygge billigt med f.eks. nogle dørbrydere* der afbryder fasen, når man åbner døren, og en nederst i elevatoren der afbryder, når elevatoren står på den og samme øverst. Så plejer enkle elevatorer og løfteborde at fungere.
Klemningsbeskyttelse bliver overflødig med en dør med brydere.
*typen der anvendes til at tænde, når man åbner køleskabet eller garderoben.

Har tegnet en lille skitse af styringen, meget forenklet selvfølgelig... Vigtigt at afstanden mellem rørene er ens selvfølgelig, ellers vil elevatoren spore ud, og som nogen skrev, behøves der ingen stor motor, hvis man bruger modvægt ballancering, modvægten skal da veje lige så meget som hele elevatoren. Vægten, der skal flyttes i det tilfælde, er "kun" det man putter i elevatoren. Sikkerheden er som også nævnt vigtig, sikkerhedskontakter på dørene til skakten, grænseafbrydere osv... Helt klart gennemførligt, men lidt mere kompliceret
//Jante
ps
Var i kontakt med tagspilsfirmaet, og de mente, at spillet var vel egnet til opgaven. Det stopper selv, når det når op (sensorer), og det kan programmeres til, hvor langt det skal gå ned. Derudover kunne jeg få lov til at købe en returneret ny model til en billigere pris. Det ser ud til at blive en interessant efterår. Tænk at sende gløggen op til stuen til jul.
Et problem (største?) bliver vel at få ind rørene som hjulene skal køre mod i skakten, for den var vel færdigbygget?
Måske kan man bruge wires i stedet, som spændes ordentligt?
Eller så må man have hjul der kører mod væggene, måske kan det fungere.
Yderligere problem bliver hvis man har sikkerhedsafbrydere på dørene og nogen glemmer at lukke døren på "den anden" etage, så må man løbe og lukke døren, før man kan køre elevatoren
Kan naturligvis løses ved at dørene ikke kan åbnes når elevatoren ikke er der, men så bliver det lidt bøvl med mekaniske spærrer, eller via noget wirespil der kan fjernlukke dørene på "anden" etage.
Til sidst, hvis man skal have modvægt bør den måske løbe i eget skakt, igen, jeres var jo færdigbygget?
Så, mit forslag bliver:
Køb winchen du linker til, med en ekstra fjernbetjening. Monter winchen i toppen af skakten og fastgør en fjernbetjening ved hver dør. Programmer den så den ikke går for langt ned.
Byg en "kasse", med hjul både oppe og nede, på alle fire siderne. Vigtigt at den passer perfekt i skakten. Fiks "nogle mekaniske spærrer" på kassen, så dørene ikke kan åbnes når kassen ikke er der.
Glem modvægt, guiderør og guidewirer.
/ Fredrik
Måske kan man bruge wires i stedet, som spændes ordentligt?
Eller så må man have hjul der kører mod væggene, måske kan det fungere.
Yderligere problem bliver hvis man har sikkerhedsafbrydere på dørene og nogen glemmer at lukke døren på "den anden" etage, så må man løbe og lukke døren, før man kan køre elevatoren
Til sidst, hvis man skal have modvægt bør den måske løbe i eget skakt, igen, jeres var jo færdigbygget?
Så, mit forslag bliver:
Køb winchen du linker til, med en ekstra fjernbetjening. Monter winchen i toppen af skakten og fastgør en fjernbetjening ved hver dør. Programmer den så den ikke går for langt ned.
Byg en "kasse", med hjul både oppe og nede, på alle fire siderne. Vigtigt at den passer perfekt i skakten. Fiks "nogle mekaniske spærrer" på kassen, så dørene ikke kan åbnes når kassen ikke er der.
Glem modvægt, guiderør og guidewirer.
/ Fredrik
Jo enklere jo simplereTornhill 2 sagde:Så, mit forslag bliver:
Køb vinsjen du linker til, med en ekstra fjernkontrol. Monter vinsjen i toppen af skakten og klistr en fjernkontrol ved hver dør. Programmer den, så den ikke går for langt ned.
Byg en "kasse", med hjul både oppe og nede, på alle fire sider. Vigtigt at den passer perfekt i skakten. Fiks "en mekanisk spærring" på kassen, så dørene ikke kan åbnes, når kassen ikke er der.
Skit i modvægt, guiderør og guidewirer.
/ Fredrik
//Jante
Tak for råd og dåd. Det ser ud til kun at blive lettere og lettere (i hvert fald i teorien) Ja det må blive at snedkerere en passende kasse og finde passende hjul, dog i omvendt rækkefølge. Modtager gerne tips til passende hjul så jeg kan fejre (h)jul med madhejs.
Måske sådanne http://www.clasohlson.com/se/Ottomanrulle/Pr309741000 ?
16 st, en "oppe til venstre", en "nede til venstre", en "oppe til højre" og en "nede til højre", på hver side.
Det burde være vigtigt at kassen passer i skakten med så lille margin som muligt. Formindsker risikoen for, at den skal havne skæv og sætte sig fast.
/ Fredrik
16 st, en "oppe til venstre", en "nede til venstre", en "oppe til højre" og en "nede til højre", på hver side.
Det burde være vigtigt at kassen passer i skakten med så lille margin som muligt. Formindsker risikoen for, at den skal havne skæv og sætte sig fast.
/ Fredrik
Gør det ikke for stramt bare, har du hjul på alle kanter som Tornhill2 foreslår så skal der meget til for at den skal sidde fast. Afhængigt af hvordan du laver elevatorburet, så har du måske brug for en vægt for at få så glat bevægelse som muligt.
Tak for tipsene, men på grund af jeres tips finder jeg straks et problem. Skakten nede i køkkenet har jo en almindelig skabsdør. Det er her, man skal laste madhejsen. Problemet er, at når man åbner skabsdøren, er det helt åbent uden nogen modhold for hjulene. Det vil sige, der er kun skaktvægge på tre sider. Skabsdøren ligger jo udenpå skakten og kan ikke bruges som modhold. Håber I forstår. Dette må jeg nok tænke videre på. Måske skal hjulene gå i en skinne, der på en eller anden måde "låser" hjulene på plads, når hejselåsen befinder sig nede i køkkenet. Derimod fungerer det med hjul på alle sider på førstesalen, da skakten der er udformet med sider på alle sider.
Ja det var jo enkle løsninger tak for det. Må hellere tage hjem og se på, hvilken løsning der er nemmest. Efterårets første forkølelse er på vej. Så jeg ser ud til at få nogle dage til at tænke på fortsættelsen mellem hosteanfaldene. Men flere idéer modtages taknemmeligt. Vil forsøge at dokumentere projektet og lægge det ud på denne tråd, når jeg først kommer i gang. Fik netop en mail om, at tagvinschen kan leveres om tre uger. Det passer godt i tid, så i oktober burde jeg kunne komme i gang.
Det behøver ikke være ruller. Glidestyringer er almindelige også på rigtige elevatorer. Der plejer i øvrigt kun at være to gejder og ikke fire. På gamle elevatorer sker det, at gejderne er af træ, så det kan de nok være for dig også. Hvad er målet på skakten?
Erik
Erik
Får nok måske bank, når I læser mit indlæg her.
Jeg synes, I gør det hele unødvendigt kompliceret og har lært lektien fra "Overbeskyttelsesværket".
En lang glat bræt på hver side af skakten. Mod det bræt ligger kassen med nogle enkle gummihjul og styrer. Det kan godt have en del slør. En blok i loftet og et almindeligt reb, der går fra kassens tag-rundt om blokken og til en modvægt. Et andet reb hænger på undersiden af kassen for at kunne trække kassen ned fra bundplanet.
Sikkerheden er enkel. På bundplanet stopper det med et bræt, kassen kan ikke komme længere ned. På overetagen kan man, hvis modvægten ikke er tilstrækkelig, skyde en regel ind, en liste der holder det hele. Hvis man er tilfreds med denne funktion, kan man droppe modvægten! (Man skal naturligvis trække reglen ud, når elevatoren skal ned). Hullerne i væggene dækkes med en almindelig dør. Åbner en unge den, får han skældud, ellers kan man sætte en lås på, når børnebørnene kommer. En almindelig simpel billig lås, man har på køkkenskabe til 40:-, er nok.
That’s it.
Sådanne enkle elevatorer har jeg set masser af som barn.
Gør det ikke mere indviklet end nødvendigt
Jeg synes, I gør det hele unødvendigt kompliceret og har lært lektien fra "Overbeskyttelsesværket".
En lang glat bræt på hver side af skakten. Mod det bræt ligger kassen med nogle enkle gummihjul og styrer. Det kan godt have en del slør. En blok i loftet og et almindeligt reb, der går fra kassens tag-rundt om blokken og til en modvægt. Et andet reb hænger på undersiden af kassen for at kunne trække kassen ned fra bundplanet.
Sikkerheden er enkel. På bundplanet stopper det med et bræt, kassen kan ikke komme længere ned. På overetagen kan man, hvis modvægten ikke er tilstrækkelig, skyde en regel ind, en liste der holder det hele. Hvis man er tilfreds med denne funktion, kan man droppe modvægten! (Man skal naturligvis trække reglen ud, når elevatoren skal ned). Hullerne i væggene dækkes med en almindelig dør. Åbner en unge den, får han skældud, ellers kan man sætte en lås på, når børnebørnene kommer. En almindelig simpel billig lås, man har på køkkenskabe til 40:-, er nok.
That’s it.
Sådanne enkle elevatorer har jeg set masser af som barn.
Gør det ikke mere indviklet end nødvendigt