Jeg ved ikke rigtig, hvilken kategori mit spørgsmål hører til, så jeg prøver her. :)

Jeg vil skrive vores husnummer på facaden ved hjælp af bogstaver. Først begyndte jeg at klippe bogstaverne ud fra en tyndere plade, men det blev så besværligt at få det, som jeg vil have det, så jeg tænkte, at det nok ville være nemmere at lave dem i træ i stedet.

Hvilken type træ bør jeg bruge til dette formål? Kan jeg bruge MDF, som jeg derefter maler og lakerer med f.eks. bådlak?

Der vil ikke være noget tag over teksten, så den bliver udsat for både vejr og vind.

Taknemmelig for al den hjælp, jeg kan få!
Mvh Anna

MDF er vel hovedsageligt beregnet til indendørs brug, til møbler og lignende. Men jeg har også på fornemmelsen, at det bruges til yderdøre...? =)

Hvordan som helst tror jeg stadig, at MDF fungerer, så længe du ikke sparer på maling&lak.

Som fd skiltmager anbefaler jeg dig at anskaffe en såkaldt skummet pvc-plade. Findes i forskellige tykkelser 1,2,3,4,5 mm og pladens størrelse er max 1220x2440 mm. Pladen fås som standard i hvid, men også i andre farver.

Hvis du finder en farve, der passer, kan du skære tallet ud direkte med en kniv uden at skulle lakeres. Du behøver ikke bekymre dig om fugt og vind, så længe du forankrer den godt.

Henvend dig til en lokal skiltmager eller leverandør, så kan du sikkert købe pladen direkte.

held og lykke!

Plast var et materiale, jeg ikke havde tænkt på, tak for tipset!

Hvordan får jeg kanterne pæne, hvis jeg bruger sådan en plade? Jeg kan vel ikke skære bogstaverne ud med en kniv, når jeg vil have lidt tykkelse på dem for at få lidt af en 3D-effekt? Bliver det ikke flossede kanter, hvis jeg bruger en sav?

Uanset hvilket materiale jeg bruger - hvordan fastgør jeg bogstaverne med en afstand til væggen uden at skruehullerne ses fra forsiden?

Tak for alle svar!

En erfaren skiltmager kan håndskære tal/bogstaver med skarpe kanter. Anskaff en Stanley hobbykniv-holder med almindelige knivblade (ikke tæppekniv-blade) = ca 150 kr på Bauhaus. Tegn konturen af på plastpladen. Træk let med knivbladet rundt om konturen, så du får en lille skåre. Denne skåre fortsætter du med at skære lidt hårdere i flere omgange, indtil du er igennem. Det vigtige er at lave første omgang efter konturen og ikke komme for langt udenfor. Det er også let at smutte, så vær forsigtig.

Derefter borer du huller i plastpladen med en boremaskine på steder, hvor du mener, det er passende at sætte den op på facaden. Som afstandsstykker kan du købe gummiafstandsstykker på Bauhaus (findes i bådafdelingen, hvis jeg husker rigtigt, og findes også i forskellige dimensioner). Skruehovedet skjuler du med et plasthoved (findes i hvidt, sort, brunt og beige). Hvis de farver ikke passer, lad hovedet være synligt i stedet. Det kan være flot i rustfrit stål.

Der findes også andre metoder, men denne fungerer meget godt og er så billigt som muligt.

Jeg har lavet en tykkere variant som blev rigtig flot da den blev tredimensionel..
Købte en plade blå 50mm hård cellplast hos byggemarkedet og skar bogstaverne "fem" ud med hjælp af en glødetrådsskærer fra Clas Ohlsson. Malede med almindelig plastikfarve og limede bogstaverne op på facaden.

titanium sagde:
med hjælp af en glødetrådsskærer fra Clas Ohlsson...
Undskyld OT, men hvor længe siden er det, du købte din glødetrådsskærer? :D

Har ledt som f-n men ikke fundet nogen - skal man lave en selv nu om dage? :confused:

titanium sagde:
Jeg har lavet en tykkere variant, som blev rigtig flot, da den blev tredimensionel..
Købte en plade blå 50mm hård cellplast i byggemarkedet og skar bogstaverne "fem" ud med hjælp af en glødetrådsskærer fra Clas Ohlsson. Malede med almindelig plastfarve og limede bogstaverne op på facaden.
Tak for tipset titanium! Du har muligvis ikke et billede at vise af dine bogstaver? ;)

Mvh Anna

Man skal være opmærksom på, at skilte over en vis størrelse normalt kræver byggetilladelse (skiltetilladelse). I Stockholm by regner man med 0,5 kvm som grænse. Dette varierer selvfølgelig fra kommune til kommune.

Senest redigeret:
Desværre har jeg ingen billede, og bogstaverne lavede jeg til en slægtning i Sundvall.
Til FabrikørStava: det kunne måske være en idé at lave store bogstaver og montere dem oppe på taget ;-))))
Glødetrådsskæreren er de tilsyneladende holdt op med at sælge hos Clas.
Men det er muligt at lave sådan en med tanthaltråd http://www.clasohlson.se/Product/Product2.aspx?id=315189 og et 9 eller 12 volts batteri eller en batterioplader. Holderen til tråden kan man lave af en gammel dekupørsav eller lignende.

Vi købte vores bogstaver til vores numemr på village. De var ca. 15 cm høje i metal og fungerer perfekt på facaden!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.