Hej!
Usikker på om jeg skriver det rigtige sted, flyt gerne tråden i så fald :)

Se billede!
Jeg har bygget drivhus og har 4 lignende dyrkningssteder der. Jeg vil jo ikke hælde jorden direkte i, for så vil beton og alt suge al fugt, og det bliver jo ikke så godt. Bygger man en kasse af træ og placerer den ind med indre plast, så vil træet sikkert rådne til sidst, samt man skal have "meget" vand i bunden efter et antal vandinger.
Har I nogle idéer til, hvordan man kan gøre? Et kar nederst der opsamler overskydende vand, så en slags kasse ovenpå med jord i? Jeg har svært ved at finde ud af, hvordan man bør gøre det på en god måde.
Jeg vil helst ikke bore igennem for at lave et dræningshul og vil helst ikke bruge trykt træ (gifter osv.).

Kom gerne med forslag og hvordan man også kan bygge det. Jeg vil helst ikke lave det om hvert år (hvis man vælger træ og plast).

Undskyld for dårligt formuleret tekst :)

• En tom betonbeholder i et drivhus med et sort rør mod væggen, klar til at blive en plantekasse uden direkte jordkontakt for bedre dræning.
K
Ubehandlet træ, der olieres ind og derefter beklædes indvendigt med platonmåtte, har fungeret godt for et par venner. Ville nok også fungere godt for dig og holde godt i mange år.

Hej

Nu er jo alting støbt, så svært at ændre på. Men hvad var tanken med at støbe en bund i stedet for at have det åbent og dermed have kontakt med jorden og fugten der?

Hvad er det, der skal dyrkes i disse betonbokse?

En eller anden form for hul nedenfor vil være nødvendigt, ellers risikerer du, at rødderne rådner af overskudsvand. Så du kan dyrke i spande eller potter og have en bakke, som de står på, hvor vandet samles. Alternativt have jorden direkte i betonen, så opsuges overskudsvandet og fordamper.

• Synes
Dilato
  • Laddar…
K
Missede at bunden var støbt også. Det bliver jo problematisk, når du har gjort sådan

Lecakugler på bunden, dække med fiberdug og så jord. Vand når det er nødvendigt. Lav gerne nogle fordybninger, dvs. tryk dugen ned i lecaen.

Mindre avanceret er blot at have leca på bunden under jorden og sørge for ikke at drukne afgrøderne..

Mere avanceret er et stykke plastikmuffe fastgjort i bunden omgivet af leca og dækket med fiberdug, som fastgøres rundt muffen. Derefter et rør, der går hele vejen, hvor du har en flotør. Tjek en selvvandende krukke, så bliver det indlysende.

Det er et drivhus, så fugt bliver der altid.

Hvis du vil beskytte betonen af en eller anden grund, så beklæd indersiden med damdug, men så er det endnu vigtigere ikke at overvande.

Tak for alle svar.
Jeg har en støbt plade, som hele bygningen er bygget på.
Tanken var allerede før jeg byggede at bruge Biltemas murbaljer og skære ud og svejse sammen, så de passer til mine "kasser".
Men ikke mere tanke med det siden, for jeg havde fokus på at få mit byggeri færdigt.
Og nu når det er tid til at sætte plantninger i drivhuset, så "visse f*n", undersøger jeg baljerne, og dem bør man ikke dyrke i, så nu har man lidt panik :)

Jeg læser det, I skriver og suger til mig alle ideer, så jeg kan gå videre med det :)
Tak, og kom gerne med flere ideer, så skal jeg så hurtigt jeg har tid få noget godt ud af det :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.