11,634 læst ·
29 svar
12k læst
29 svar
Material omkring brændeovn, afstande?
Hej igen alle.
Skummelt, jeg har hørt fra mureren at der findes minerit med samme mål som gipsplade, f.eks. 12,5 mm. Og det skal jo være malbart. Men jeg kan ikke finde noget sådan. Bare grimme færdigmønstrede plader. Nogen der ved hvad det hedder?
Skummelt, jeg har hørt fra mureren at der findes minerit med samme mål som gipsplade, f.eks. 12,5 mm. Og det skal jo være malbart. Men jeg kan ikke finde noget sådan. Bare grimme færdigmønstrede plader. Nogen der ved hvad det hedder?
Hvis man i stedet for at bruge Minerit (varemærke) som søgeord bruger fibercement (materiale), så får jeg i hvert fald træffere på "fibercement 12 mm" fra et antal leverandører.
Lyder godt.J jonaserik sagde:
Er det sådan en her jeg skal have altså?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...mbrit-multiforce-12x900x2550-2-29m2-900035932
Det må ikke være noget brændbart direkte imod. Brandskive imellem. Tænk også på, hvordan fine glas og lignende drikke reagerer på varmen (i eksemplerne ligger der vinflasker i skabet).
Med forbehold for at jeg har misforstået, hvordan vitrineskabet skal placeres i forhold til kaminen.
Med forbehold for at jeg har misforstået, hvordan vitrineskabet skal placeres i forhold til kaminen.
Tak for svar,
vitrineskabet vil ikke være i direkte kontakt med kaminens væg, skabet vil stå i centrum i hullet dvs der vil være 12 cm luft mellem skab og vitrine. Hullet skal dækkes med en plade, så man ikke ser mellemrum. Men som jeg forstår det, er det bedst at bruge brandgips for at være sikker. Kan tage et nyt billede i morgen
vitrineskabet vil ikke være i direkte kontakt med kaminens væg, skabet vil stå i centrum i hullet dvs der vil være 12 cm luft mellem skab og vitrine. Hullet skal dækkes med en plade, så man ikke ser mellemrum. Men som jeg forstår det, er det bedst at bruge brandgips for at være sikker. Kan tage et nyt billede i morgen
S Sir Duke sagde:Der må ikke være noget brændbart direkte imod. Brandskive imellem. Tænk også på, hvordan fine glas og dertil hørende drikkevarer reagerer på varmen (i eksempelbillederne ligger der vinflasker i skabet).
Med forbehold for at jeg har misforstået, hvordan vitrineskabet skal placeres i forhold til kaminen.
Ved stadig ikke om jeg forstår rigtigt, men jeg opfatter reglerne som, at der skal være mindst 50 cm luft ved siden af kaminen, 25 cm hvis du sætter brandsikker plade/plade.Z Zsolt Csomortani sagde:Tak for svar,
vitrineskabet vil ikke være i direkte kontakt med kaminens væg, skabet vil stå i centrum i hullet dvs der vil være 12 cm luftspalte mellem skab og vitrine. Hullet skal dækkes med en plade, så man ikke ser mellemrum. Men som jeg forstår det, er det bedst at bruge brandgips for at være sikker. Kan tage et nyt billede i morgen
Man må ikke dække mellemrummet med pasbit uden det skal være fri luft omkring kaminen.
Alt afhænger af hvilken kamin og hvilken person som godkender. Nogle kaminer har 20cm til brandbart, andre har 50cm+, desuden forskellige afhængigt af om det er bag eller siderne.
Jeg ville rådføre mig med skorstensfejeren eller mesteren som kontrollerer din kamin.
Jeg ville rådføre mig med skorstensfejeren eller mesteren som kontrollerer din kamin.
Klik her for at svare



