11,618 læst ·
29 svar
12k læst
29 svar
Material omkring brændeovn, afstande?
Hej alle!
Kan ikke finde et svar på dette.
Har en skorsten med ny brændeovn. Skal have en glat hvid overflade omkring, der flyder sammen med den hvidmalede gipsvæg i resten af rummet. Har fået råd om minerit. Men spørgsmål 1, det er svært at finde på, hedder det noget andet nu om dage? Og spørgsmål 2, skal hele skorstenen dækkes med minerit, eller er det kun en bestemt overflade nærmest brændeovnen? Hvor langt fra brændeovnen må man have gips?
Kan ikke finde et svar på dette.
Har en skorsten med ny brændeovn. Skal have en glat hvid overflade omkring, der flyder sammen med den hvidmalede gipsvæg i resten af rummet. Har fået råd om minerit. Men spørgsmål 1, det er svært at finde på, hedder det noget andet nu om dage? Og spørgsmål 2, skal hele skorstenen dækkes med minerit, eller er det kun en bestemt overflade nærmest brændeovnen? Hvor langt fra brændeovnen må man have gips?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 010 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,010 indlæg
Er den muret murstock? Så kan du pudse den.S Sir Duke sagde:Hej alla!
Hittar inget svar på just detta.
Har en murstock med ny kamininsats. Ska ordna någon slät vit yta omkring som flyter ihop med den hvidmalede gipsvæg i resten af rummet. Fået tips om minerit. Men spørgsmål 1, det er svært at søge på, hedder det noget andet nu om dage? Og spørgsmål 2, skal hele murstocken beklædes med minerit, eller er det kun en bestemt overflade nærmest kaminen? Hvor langt fra kaminen må man have gips?
I øvrigt så må du læse, hvad producenten skriver om afstand til brændbart. Generelt er det 50 cm fra uisolerede dele.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 010 indlæg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6,010 indlæg
Første Google-søgning:T Tiger79 sagde:
http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html
Der stod for øvrigt lidt om åben pejs-installation i det documenter.
Ok. Bare så jeg ikke misforstår:S sinuslinus sagde:
Det er altså en kamin, der er helt indbygget, altså flush med skorstenen. Så skal jeg have fibercementplade omkring, der strækker sig 50 cm til siderne? Hvor meget i højden, er det 100 cm?
Tak, jeg vil dog helst undgå at mure og få en glat væg hele vejen frem, hvor skorstenen flugter med en væg ved siden af. Så jeg overvejer gips. Men det må vel være en slags minerit tæt på brændeovnen. Spørgsmålet er hvor tæt.J jonaserik sagde:
Minnerit skal klare det, sættes på væg bag og på væg bag køkkenspirer, men du skal stadig mure op kanter og andet for at fæstne den, kan gå med stålreglar, pladerne skal sidde fast ellers rører alt sig hvis det hænger i luften ses ikke nu men du bør have en sotlucka ovenfor
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 indlæg
Skulle nok tænke om.....bedre at have muren pudset omkring skorstenen og så løse overgangen fra væg til puds på en eller anden måde.